Szolgáltatók Egy igazi legendát mutatott be a Volánbusz

Egy igazi legendát mutatott be a Volánbusz

Pörge Béla | 2024.06.16 16:23

Egy igazi legendát mutatott be a Volánbusz

Az idei retrónap két sztárja: Ikarus 397 és a 200 ezredik Ikarus 200-as | Fotó: Pörge Béla

Az Ikarus 200-as típuscsalád 1993-ban készült 200 ezredik darabja – egy nemrég felújított Ikarus 280-as csuklós autóbusz –, a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikájával díszített, szintén felújított Ikarus 397.05-ös, valamint rengeteg veterán jármű és különleges programok színesítették az idei Volánbusz-retrónapot Hatvanban.

Hirdetés

A Volánbusz az elmúlt évek nagy sikerű járműparádéi után immár harmadik alkalommal rendezte meg retrónapját, a buszközlekedés szerelmeseinek hatvani találkozóját 2024. június 8-án. Az első alkalommal az emeletes Ikarus 556-os volt a rendezvény nagy dobása, míg tavaly az Ikarus 30-as és egy, a reptéri expresszjáratok fényezését megkapó Ikarus 260-as volt a főattrakció. Az idei évben a 200 ezredik Ikarus 200-as (egy 280-as) és félemeletes Ikarus, egy 397 mutatkozott be – utóbbi érdekessége, hogy különleges és egyedi dekorációt is kapott, hiszen a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztese, Bordács Anna grafikája díszíti.

A jubileumi 200-as eredetileg orosz exportra készült, ám az Ikarus végül itthon tartotta a buszt, ami a BKV akkori fényezését idéző színekben Győrben állt forgalomba CCP-293 rendszámmal. A buszt később átfényezték sárgára, majd a ráncajtók helyett bolygóajtót kapott, ahogy trilex kerékrögzítési rendszerű Liaz mellső, illetve hátsó futóműveit is modernebbre cserélték. A busz 2020-ig rótta Győr útjait, selejtezése után bekerült a Volánbusz értékmegőrzési programjába, a restaurálás során pedig a ráncajtókat, a Liaz futóműveket és az egyedi matricázást is visszakapta.

A 200 ezredik Ikarus 200-as Győrben 2014-ben, már alaposan átalakítva.

A 200 ezredik Ikarus 200-as Győrben 2014-ben, már alaposan átalakítva. | Fotó: Pörge Béla

Ugyanez a busz felújítva, régi állapotára visszaalakítva Hatvan.

Ugyanez a busz felújítva, régi állapotára visszaalakítva Hatvan. | Fotó: Pörge Béla

A rendezvényen Vadnai Zoltán, az Ikarus Rt. egykori igazgatója adta át jelképesen a felújított autóbuszt a Volánbusznak ugyanúgy, ahogyan tette ezt 1993-ban a Kisalföld Volánnál is.

A 200-as típuscsalád nemcsak saját kategóriájában, hanem a világon is a legnagyobb példányszámban gyártott autóbusztípus: több mint három évtized alatt közel negyedmillió gördült ki az Ikarus műhelyeiből. A 70-es, 80-as években a világon közlekedő csuklós buszok kétharmadát az Ikarus 280-asok tették ki. Sorozatgyártásuk 1973-ban kezdődött, és 2002-ig jelentős számban kerültek a Volánbusz flottájába is. A hatvani telephelyen a felújításra váró buszok zöme is valamilyen 200-as Ikarus.

Félemeletes ritkaság

A retrónap másik főszereplője egy Ikarus 397.05 típusú autóbusz volt, amelyet nemcsak felújítottak, de a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztes grafikáját is megkapta különleges díszítésként. A hazai piacon úttörőnek számító, Scania alvázas 397-est 1992-ben kezdte értékesíteni az Ikarus. Ezek a 63 fős befogadóképességű, 12 méter hosszú autóbuszok átmenetet képeztek az emelt padlószintű és az emeletes járművek között; 1994-ben a típus Rába alvázon is bemutatkozott. A 370 lóerős MAN motorral szerelt, 397.05 jelű változatból a Volán-társaságok is vásároltak, ennek a sorozatnak az egyik megmaradt darabja az FES-775 rendszámú jármű, amely a Mátra Volánnál állt először forgalomba 1994-ben.

FES-775 2012-ben a Mátra Volán tulajdonában Budapesten.

FES-775 2012-ben a Mátra Volán tulajdonában Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

Ugyanaz a busz felújítva Hatvanban.

Ugyanaz a busz felújítva Hatvanban. | Fotó: Pörge Béla

Az autóbusz teljes vázjavításon esett át, új fényezést, ablakokat és kárpitokat kapott, javították vagy pótolták az eredeti alkatrészeket, felújították a motort és a sebességváltót, valamint a légkondicionáló berendezést is. A busz amellett, hogy kívül-belül megújult, különleges és egyedi dekorációt is kapott, hiszen a Volánbusz nosztalgiaautóbusz-dekorációs pályázatának győztese, Bordács Anna grafikája díszíti.

A rendezvényt megnyitó sajtótájékoztatón dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy a múlt iránt érzett nosztalgia valamennyiünk életében fontos szerepet játszik. A Volánbusz értékmentési programjának szakembereit nemcsak a retró életérzés motiválja, hanem a jövőbe vetett hit, valamint a felelősségvállalás a muzeális értékű járművekért, a társadalomért és az utókorért. Dr. Mosóczi László, a Volánbusz vezérigazgatója a 2020-ban indult értékmentési program mérföldköveit ismertette, Kameniczky Ákos üzemeltetési főigazgató pedig az idei retrónap két főszereplőjét, az újonnan felújított retró buszokat mutatta be.

A Volánbusz nosztalgiaflottájának ikonikus darabjai mellett számtalan veterán jármű, a 24 egykori megyei busztársaságnak emléket állító két pop-up kiállítás, sétabuszozás, tárlatvezetés és kerekasztal-beszélgetések várták az érdeklődőket a hatvani retrónapon. Horváth Richárd, a település polgármestere, az esemény visszatérő kiállítója, aki ezúttal a korábbiaknál is több, összesen 25 személygépkocsit vonultatott fel. Az alábbi galériában egy kis ízelítőt mutatunk be a retrónapon látott járművekből:

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink