Szolgáltatók Az ipari digitalizáción és a képzésen alapszik a jövőre való felkészülés

Az ipari digitalizáción és a képzésen alapszik a jövőre való felkészülés

Beck András | 2019.11.07 08:02

Az ipari digitalizáción és a képzésen alapszik a jövőre való felkészülés

Ipar 4.0 - Ember 4.0 - University 4.0 címmel tartott konferenciát az okosgyárakról az S&T Consulting Hungary Budapesten. Az esemény nyitóelőadásában Nyirő Ferenc, az S&T ipari digitalizációs üzletágának vezetője felhívta a figyelmet, hogy az autóipar jelentős problémákkal küzd a piacon.

"Sok negatív hatás jelenik meg egyszerre, így együtt ezek drasztikus hatással járnak. A járműiparban megbicsaklott a bizalom a dízeltechnológia iránt, de az elektromos hajtási technológia még nincs kész. Ez nehezítik az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború, a Brexit és a dízelbotrány utórengései. Franciaországban félmillióval csökken a legyártott autók száma, miközben egy új versenytárs is megjelent a piacon, a Tesla" – hívta fel a figyelmet Nyirő Ferenc. Hozzátette, hogy a Teslával sokáig nem foglalkoztak a tradicionális gyártók, miközben a cég az Egyesült Államokban a prémium szegmensben vezető pozíciót ért el.

Norvégiában a tömegpiacon vezető a Tesla, több mint 50 százalékos piaci részesedéssel. Kínában a tervezettnél előbb indul el a Tesla gyár. Komoly verseny alakul ki a piacon, ami nagy teher a régebbi gyártóknak, a Volkswagen például 80 milliárd eurót költ az elektronizációra.

Egyszerűbb konstrukció

"Az elektromos hajtásláncba könnyebb belépni egy új szereplőknek, mert nem olyan összetett. Egy belső égésű motorban 2000 mozgó alkatrész van, míg egy elektromosban 20. Emiatt átalakulnak a gyártó cégek és a beszállítók, például kevesebb turbóra lesz szükség. A legtöbb gyártónak újra kell pozicionálnia magát. Az Európai Unió is komoly emisszió-csökkentést vár el közben" – húzta alá Nyirő Ferenc. 2016 közepéig csökkent az egy autóra jutó kibocsátás, azonban azóta az SUV-k miatt növekszik ez az adat, így a SUV-ok népszerűsége miatt elporlad az elmúlt évek mérnöki munkája – tette hozzá. 2020-tól egy gyártó flottájának 95 százalékának 95 grammos átlagkibocsátást kell elérnie. Efelett büntetést kell fizetniük, ehhez az adathoz jelenleg egyedül a Toyota van közel, de a többiek nem, így nekik milliárd eurós nagyságrendű büntetést kell fizetniük.

A Volkswagennél ennek mértéke a profit 76 százalékát, a PSA-nál 190 százalékát vinné el. A FiatChrysler és a PSA egyesülése is ezzel magyarázható, egyszerűen nem bírják a nyomást, a Fiat ezért is vonulhat ki az európai kisautó-piacról, ahol amúgy piacvezető, mert nem tud ennyire hatékony motorokat fejleszteni – mutatott rá Nyirő Ferenc.

Hazai elmaradás

A magyar kkv-k az európai átlaghoz képest el vannak maradva a digitalizáció területén. Konjunktúrában a kicsit gyengébb cégek is megélnek, de egy válság átrendezi a helyzetet – hangzott el az előadásban. "Most nem olyan mély, de hosszabb válság várható, amely ráadásul az autóiparra koncentrálódhat. A rövidebb munkahetek a rég halogatott beruházások megtételére kényszeríthetik a cégeket" – vélekedett az S&T Consulting Hungary ipari digitalizációs üzletágának vezetője. Szerinte az ipari digitalizáció és a képzés az alapja a jövőre való felkészülésnek. A digitalizáció a jövőben a túlélés feltétele, de a humán erőforrás képzése is szükséges.

Reális célok kitűzése

"Minden cégnek más a helyzete, így reális célokat kell kitűzni és azokat következetesen kell végrehajtani. Szakértő cég bevonása is szükséges lehet. Minden fejlesztésnél meg kell vizsgálni, hogy mekkora költséggel milyen hasznot lehet elérni. Ebben a folyamatban nagy haszna van a generatív tervezésnek. Ez olyan alkatrész létrehozását teszi lehetővé, amely az anyagról leszedi a felesleget, de megfelel a műszaki előírásoknak. Ezzel rengeteg idő takarítható meg" – mondta Nyirő Ferenc, az S&T Consulting Hungary ipari digitalizációs üzletágának vezetője.

Digitalizációs hatékonyságnövelés

Gépi adatgyűjtéssel is előre lehet lépni a digitalizációban, ez olyan IOT technológia, amelyben pár nap alatt rá lehet világítani a kihasználtsági problémákra. A prediktív karbantartással a kritikus nagy értékű alkatrészeknél szenzorok adatai alapján előzhetőek meg a nem várt leállások. Ezzel egy Tier 1-es német autóipari beszállító 91 százalékos pontossággal meg tudja mondani, ha valami 24 órán belül meghibásodik a gyárában. A kiterjesztett valósággal a kollégák betanulása 30-40 százalékkal lehet gyorsabb, de a szerviztechnológia is javítható. Egy géphez kapcsolódó minden információ azonnal rendelkezésre áll és tartalék alkatrész is rendelhető ennek segítségével. A kiterjesztett valósággal távoli szervizmegoldások is elérhetők, a banális problémák miatti kiszállások is elkerülhetők – hangzott el az előadáson.

Hosszú távú hatás

Értékálló optimalizálás a Visual Components szoftverrel érhető el Nyirő Ferenc szerint. "Ezzel a szoftverrel komplett gyárak állíthatók össze 3D modellekből, ezek a szimuláció után optimalizálhatók" – tette hozzá. A PLM termékadatbázis-kezelést és folyamatmenedzsmentet kínál. "Segít abban, hogy az összes digitális adat rendezetten és kontrolláltan álljon rendelkezésre. Az autógyárak gyakorlatilag egyedi tömeggyártást végeznek, ennek kezelésére szolgál a PLM rendszer. Így visszahívásnál tudható, hogy konkrétan mit kell visszahívni. Hosszú távú, ám a legjelentősebb hatás MES-projektekkel érhető el. A gyártás ütemezése és vezérlése a MES. A gyártás gyorsan változik és a feladtok újrapriorizálásában segít sokat egy felületen" – emelte ki Nyirő Ferenc.

"Az S&T Közép-Kelett Európa egyik legnagyobb informatikai vállalata, a magyarországi bevételek 35 százalékkal növekedtek. Összesen 360 kollégánk dolgozik az országban, ez 50 százalékos növekedés. Komplett informatikai szolgáltatásokat nyújtunk. A Rockwell Automation partnere vagyunk, ez a cég az egyik legnagyobb ipari automatizálással foglalkozó vállalat" – mondta Nyirő Ferenc, az S&T Consulting Hungary ipari digitalizációs üzletágának vezetője.

Kiemelt Partnereink