Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az additív gyártást megreformáló robottal nyert díjat a Lasram
A 2020. október 19-22. között rendezett Automotive Hungary & Ipar Napjai kiállításon a Lasram Engineering Kft. Ipar Napjai 2020 Nagydíjat nyert. A cég ügyvezető igazgatóját, Kreisz István a díjnyertes technológiáról és a Lasram működéséről, fő profiljáról kérdeztük.
A Lasram által kidolgozott robot automatizált gyártócella nyerte el az Ipar Napjai 2020 Nagydíjat. Röviden bemutatná a technológiát?
Ez a gyártócella egy lézeres additív gyártási technológiát valósít meg. A lézer apró, 20-80 mikronos fémporokból vagy fémhuzalból építi fel az alkatrész geometriáját. A gyártócellának van egy hagyományos megmunkálóközpont része is, amivel jó minőségű felületeket tudunk készíteni. A két megmunkáló egység – az additív lézeres egység és a megmunkálóközpont – közötti automatizációt egy Kawasaki robot végzi. Amikor a lézeres egységben elkészül az alkatrész, utána azt vagy egy tároló részre, vagy egyből a megmunkálóközpontba teszi a robot, és elvégzi az alkatrészen szükséges további megmunkálásokat. Ha ez is kész, egy tárolóegységbe kerül az alkatrész.
Ez a megoldás tehát egyszerűsíti az additív gyártás folyamatait?
Így van, egyszerűsítve és teljesen automatizálva van a munkafolyamat. A hagyományos lézeres additív technológiát kiegészíti, kombinálja a hagyományos megmunkálógépeken végezhető forgácsolási technológiával.
A cég fő tevékenysége az additív gyártás?
Nem, a lézeres rendszerek fejlesztése és gyártása a fő profilunk. Elsősorban ipari vágás, hegesztés és lézeres feliratozás a fő tevékenységünk, de foglalkozunk orvosi lézerek fejlesztésével és gyártásával is.
Ezekhez a lézeres egységekhez alkalmazunk robotokat, Kawasaki robotokat használunk most már több, mint 15 éve. Úgy gondoljuk, hogy ezeket a gyors, pontos lézeres gyártógépeket érdemes automatizálni. Ez a mostani projektünk tulajdonképpen illeszkedik ehhez a filozófiánkhoz. Fontos megemlíteni, hogy ezt a fejlesztést a Wigner Fizikai Kutatóközpont és a Csepel Szerszámgépgyár Kft. bevonásával végeztük.
Milyen cégek a Lasram fő ügyfelei, mennyire hangsúlyos az autóipar az ügyfélkörükben?
Az autóipar nagyon fontos, az más kérdés, melyik beszállítói szintjéről beszélünk, mert nagyon sok olyan céggel vagyunk kapcsolatban, mely valamelyik vállalat beszállítója. Mi közvetlenül nem vagyunk beszállítók, de hosszú ideig a Magyar Suzuki Zrt. beszállítói voltunk, az összes Swift alkatrészét mi vágtuk a szentendrei telephelyünkön egészen addig, amíg magas darabszámot nem ért el a gyártó. Azóta saját szerszámmal végzi ezt a feladatot a Suzuki, nem lézerrel.
Mekkora cégek alkotják a vállalat ügyfélkörét?
Ez nagyon változó, lézeres és robotos területen is egészen kis cégeknek is szállítunk, de ugyanakkor a Magyar Suzukinak folyamatosan szállítottunk, és most is kapcsolatban vagyunk velük. A Suzuki összes festőrobotja Kawasaki, ezeknek a szervizelését és karbantartását mi látjuk el.
A cég tehát robotok szervizelésével is foglalkozik?
Igen, a Kawasakinak 15 éve vagyunk a rendszerépítő partnere, de disztribúciós feladatokat is ellátunk, az alkatrészek szállítása is hozzánk tartozik.
Hogyan érintette a koronavírus okozta válság a Lasramot? Mik a terveik a jövő évre?
A mi esetünk speciális, mert a lézeres területnek van orvosi és sebészeti vonzata is, ez a több lábon állás sokat segített nekünk a válságban, ahogyan 2008-ban is. A válság alatt az orvosi részre koncentráltunk, a fejlesztési kapacitásunkat is erre összpontosítottuk. A jövő évben ezen a területen is új termékkel fogunk kijönni.
Készülünk arra, hogy a lézeres vágást kiszélesítsük a plazmavágás irányába, robotautomatizált plazmagépek építésére készülünk, ezt jövőre el is tudjuk kezdeni.