Szolgáltatók Lengyel Zoltán: ki kell törni a bérgyártói szerepből

Lengyel Zoltán: ki kell törni a bérgyártói szerepből

Pardavi Mariann | 2016.08.04 08:34

Lengyel Zoltán: ki kell törni a bérgyártói szerepből

A műanyagiparban tevékenykedő Biesterfeld-Interowa vállalatcsoport magyarországi vezetőjével a szakma közeljövőt érintő kihívásairól beszélgettünk. Szerinte a duális képzés jó, de nem elég jó, és kevesli a magyar cégek hozzáadott értékét is.

– Mivel foglalkozik pontosan a cégük?
– A Biesterfeld-Interowa GmbH & Co KG. a Biesterfeld Plastic GmbH tagvállalatként műanyag alapanyaggyártók termékeinek forgalmazásával foglalkozik a közép-kelet európai régióban. Legfontosabb partnerünk a DuPont, ugyanakkor számos más céggel állunk kapcsolatban. Csak párat említve: Exxon Mobil, LG Chem, Solvay, Victrex. Az alapanyagok forgalmazása mellet nagy súlyt fektetünk a műanyagok kiválasztását és feldolgozását érintő műszaki feladatokra és az ebben való támogatásra. Ezt elősegítendő szoros kapcsolatot ápolunk a beszállítóink műszaki osztályaival. Az általuk és cégünk önálló műszaki osztálya által folyamatos tréningek nagyban támogatják ezirányú aktivitásunkat. Célunk, hogy megrendelőink fejlesztői partnereként segítsünk őket céljaik elérésében. 2010-től a hőre lágyuló műanyag alapanyag portfólió mellet hagyományos gumi elasztomerek forgalmazásával is az autóipar igényeit szolgáljuk.

– Hogyan kapcsolódik az autóiparhoz?
– A forgalmazott műszaki műanyag alapanyagok – PA, PBT, POM, PET, ASA, ABS, PC/ABS, PI, PEEK, TPU, TPE-V – mintegy 80 százalékát valamilyen formában az autóiparban használják fel. Ezekből az alapanyagokból számos olyan alkatrész készül, ami a jelenkor autóiban nélkülözhetetlen szerepet töltenek be. Cégünk elsősorban az autóipar alkatrész és részegység beszállítóival áll kapcsolatban. Legyen az egy közvetlen műanyag/gumi feldolgozás vagy Tier1, Tier2 avagy OEM beszállítói kör.

– Milyen autóipari referenciákkal büszkélkedhetnek?
– Az általunk forgalmazott alapanyagok számos neves autógyár termékében megtalálható. A teljesség igénye nélkül VW, Audi, BMW, Mercedes, OPEL, Ford, PSA csoport, KIA, Hyundai, Szuzuki, Bentley.

– Hányan dolgoznak a vállalatnál?
– A cégünk összlétszáma 55 munkatárs, ebből Magyarországon négy kolléga látja el a feladatokat.

– Hogyan biztosítja a cég a folyamatos szakemberutánpótlást?
Szoros kapcsolatokat ápolunk a fontosabb képzőhelyekkel, Magyarországon a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és a Kecskeméti Főiskolával. Kollégáink alapvetően műszaki végzettséggel rendelkeznek.

– Hogy látja, mik lesznek a szakma jövőbeni kihívásai?
– Jelenleg egyre erősebb a szakember ellátás igénye a mind a műanyag iparban, mind pedig az autóipar egyes területein. Ezt csak a képzés minőségi és mennyiségi növelésével érhető el. Ugyanakkor az egyszigorúan csak szakmai oldaláról való megközelítéssel oldható meg – és ha lehet záros határidőn belül. A duális képzés egy jó lépés,de nem elég. Fontos lenne a szakmunkás képzés tényleges fejlesztése is. Másfelől mind a műanyag feldolgozásban és bővebben az autóiparban ki kell törni a bérgyártói szerepkörből. Az egyes cégek akkor növekedhetnek és válhatnak sikeresebbé, ha magasabb szintű feladatokat is meg tudnak oldani, azaz képesek a termékfejlesztésre a rendszerbeszállásra.

– Tavaly év végén azt jósolták az elemzők, hogy az Irán elleni embargó részleges feloldása miatt hatalmas mennyiségű műanyag-alapanyag érkezhet Európába, ugyanis Iránban alacsony adók terhelik a műanyagipari nyersanyagokat és a gyártókapacitások is gyorsan bővülnek. A hírek szerint Iránban a 2010-es évi 800 ezer tonna polimer műanyagalapanyag-gyártó kapacitás a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén elérheti a 11 millió tonnát. Ebből mi érezhető a műanyag szakmában?
– Jelenleg ennek nem érezzük hatását. Korábbi tapasztalataink nem voltak pozitívak az ott gyártott alapanyagok minőségével kapcsolatban. Természetesen ez a jövőben változhat.

Kiemelt Partnereink