A sofőröknek meg kell adni a helyi minimálbért Ausztriában

Szerző: Wurmbrandt András | 2017.02.02. 12:09

A Hödlmayr ügyvezetője szerint egyelőre nem látni, hogyan alakulnak majd az Ausztriában január elsejétől bevezetett, nemzetközi fuvarozó cégeket érintő szabályozás okozta adminisztrációs többletköltségek.

Németország, Franciaország, Olaszország után Ausztria is belépett azon országok közé, ahol a helyi minimálbér kifizetésére kényszerítik a külföldi fuvarozó vállalkozásokat. Január elsejétől az Ausztriába belépő gépkocsivezetőknek kategóriától függően 1500 euró körüli munkabért kell igazolniuk. A mulasztás ára több tízezer eurós büntetés is lehet.

A Hödlmayr Hungária Logistics Kft. évtizedek óta tevékenykedik a nemzetközi fuvarozásban, így ismeri a már számos európai országban létező hasonló szabályozásokat, ilyen értelemben tehát van tapasztalatuk a témában. Iván György, a győri központú cég ügyvezető igazgatója ugyanakkor elmondta, mivel minden nemzetközi telephelyükön jóval többet fizetnek a sofőröknek, mint a minimálbér, a szabályozás nincs kihatással a személyi költségeikre. Hozzátette, kétségtelenül megjelenik majd valamiféle adminisztrációs költség, ennek a nagyságrendjét azonban jelenleg még nehéz megmondani.

A Hödlmayrnál egyébként nem a leányvállalatok telephelyének elhelyezkedéséből adódnak bérkülönbségek a vállalaton belül, hanem sokkal inkább az eltérő feladatkörökből. Iván György rámutatott, egy nemzetközi fuvarozásban dolgozó gépkocsivezető természetesen többet keres, mint egy olyan kollégája, aki a belföldi szállításban tevékenykedik.

Az ügyvezető szerint a nyugat-európai országokban, így most a szomszédos Ausztriában is bevezetett szabályozás oka, hogy az ágazaton belül sokan arra használták ki a bérszínvonalak különbözőségét, hogy előnyre tegyenek szert a piaci versenyben. A Hödlmayrnál azonban ezzel nem éltek.

A társaság ausztriai forgalma egyébként magas, ami már csak annak is köszönhető, hogy a konszern központja csomópontként Ausztriában található, és majdnem minden, a nemzetközi árufuvarozásban releváns közlekedési út keresztezi ezt az országot.

Az ausztriai intézkedés – a fuvarozók lapja, a Fuvarlevél szerint - arra a vállalkozásra vonatkozik, melynek járműve árut rak le vagy árut vesz fel, illetve személyszállításban utast vesz fel és tesz le Ausztria területén. A gépkocsivezetőt még az előtt be kell jelenteni, hogy a jármű belépne az ország területére. A bejelentést napra pontosan kell megtenni. Hosszabb időszakot általánosságban nem lehet megadni. Csak a ténylegesen Ausztriában töltött időt kell bejelenteni, ugyanis a bejelentésben szereplő napokra ellenőrizhetik a helyi bér megadását.

A kamionsofőrök bére nagyon változó Európában. Ahogy azt korábban már megírtuk, a nemzetközi fuvarozásban legrosszabbul fizetett kamionsofőrök kapnak kézhez 300 ezer forintot, míg a legjobban keresők, akár 600 ezer forintot is hazavihetnek. Egy nemzetközi kitekintésből kiderül, hogy a legmagasabb bért, több mint 770 ezer forintot, az angol sofőrök visznek haza, utánuk következnek a németek, akik átlagban 600 ezer forintot keresnek, míg a hollandok csak kevéssel vannak tőlük lemaradva.

A kelet-európai szekció valóban jelentősen le van szakadva nyugati társaiktól. Egy kazah sofőr például elmondta, hogy 230 ezer forintot keres, igaz hozzátette, otthon csak 30 ezret vinne haza, ha egyáltalán találna munkát.