Szolgáltatók A következő 25 évben is a beszállítókra fókuszál a MAJOSZ

A következő 25 évben is a beszállítókra fókuszál a MAJOSZ

Antal Lívia | 2018.09.20 11:15

A következő 25 évben is a beszállítókra fókuszál a MAJOSZ

25. évfordulóját ünnepelte a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) a zalaegerszegi Zalazone Járműipari Tesztpálya új fogadóépületében. A 4:Pont:0 című konferenciasorozat első állomásán együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá dr. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára, valamint dr. Nyírő József, a MAJOSZ elnöke.

Az együttműködés célja a hazai járműipar fejlesztése, melyről dr. György László beszélt a kormány 2030-ig szóló gazdaságfejlesztési programjának bemutatása kapcsán. Mint mondta, egy évtizeden belül nagy változások várhatók, mert az önvezető, valamint az elektromos járművek elterjedése átalakítja a beszállítói környezetet, az irántuk támasztott követelményeket. Ahhoz, hogy a magyar járműipari kis- és középvállalkozások meg tudjanak felelni a kihívásoknak, az automatizáció, a digitaliázicó és a robotizáció terén egyaránt szükséges előrelépniük. A kormány ezt a folyamatot az Ipar 4.0 programjával segíti, amely során az új technológiákat már alkalmazó mintagyárakat is meglátogathatnak. Beszállító-fejlesztési programjukkal a nagy integrátorokat kívánják ösztönözni arra, hogy fejlesszék saját hazai beszállítóikat, és segítsenek nekik a beszállítói lánc szintjein előbbre lépni. A világkereskedelem 80 százalékát 600 globális értéklánc adja. A cél az, hogy a globális értékláncok a magas hozzáadott értéket előállító tevékenységeiket hozzák Magyarországra, amelybe a hazai kkv-k be tudnak kapcsolódni. Kiemelte, hogy a kormány a jelenlegi európai uniós költségvetési ciklusban több mint ezermilliárd forinttal támogatja az innovatív és kreatív vállalkozásokat.

Fehér Lajos Dániel, a Ljubljanai Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja, Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője és Nyírő József, a MAJOSZ elnöke

Dr. Nyírő József érdeklődésünkre elmondta, nagyon büszkék arra, hogy a Magyar Suzuki Zrt. és a 21 tagvállalat által 1993-ban alapított szövetség az elmúlt 25 évben az ország legnagyobb szakmai szervezetévé nőtte ki magát. Az ITM-mel kötött megállapodással már most a következő 25 évre kívánnak fókuszálni tevékenységüket érintően, és azokra a kormányzati együttműködésekre, melyek mentén segíthetik a szövetség jelenleg 300 tagvállalatának működését. A szándékuk az, hogy a magyar járműipari alkatrészgyártók hatékonyságukat növelve nagyobb termelékenységet érjenek el az elkövetkező években. Ennek elősegítése érdekében többek között beszállító-fejlesztési programot kívánnak indítani tagvállalataikkal együttműködve, melynek célja a beszállítói lánc további erősítése. Mint fogalmazott, az ipari forradalom korát éljük, ami jelentős befolyással bír a járműgyártásra. A konferencia helyszínéül éppen ezért választották a zalaegerszegi tesztpályát, ahol a jövő járműiparának kutatásfejlesztési és innovációs központja jön létre.

Dr. Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője úgy vélekedett, míg a tesztpálya a fejlesztésben lévő termékekre és a fejlesztőkre fókuszál, addig a magyarországi járműgyártók nagy része inkább a termelő szférában és kevésbé a fejlesztésben tevékenykedik jelenleg. Éppen emiatt kívánatos az az irány, hogy aki ma még gyárt, az egyre inkább tudjon az innovatív fejlesztések felé elmozdulni. Mindkét irányt, akár gyártásról, akár fejlesztésről van szó, befolyásolják a jelen technikai változásai, a járműirányítás fejlődése, az elektromos és hibridhajtások megjelenése. Fontos, hogy a hazai járműgyártók ezeket a trendeket figyeljék a felkészülés és a lépéstartás érdekében. Ezt a célt szolgálja ez a rendezvény is, ami a Zalazone Járműipari Tesztpálya új konferenciaközpontjában szervezett első esemény is egyben.

Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos köszöntőjében az épülő zalaegerszegi tesztpálya a járműipari kutatás-fejlesztésben betöltendő szerepét emelte ki. Balaicz Zoltán polgármester arról beszélt, hogy a város a helyi szakképzők és egyetemek támogatásával hozzájárul a szakképzett munkaerő biztosításához, amely a kutatás-fejlesztéshez szükséges.

A MAJOSZ 25. évfordulója alkalmából indított konferenciasorozatot első eseményén az előadások járműipar aktuális kérdései és változásai köré csoportosultak. A köszöntőket követően az autóipari vállalatok és intézmények képviselői prof. dr. Monostori Lászlótól, az MTA SZTAKI és a Nemzeti Technológiai Platform igazgatójától az innovációhoz szükséges gyártástechnológiai folyamatokról hallhatott rövid ízelítőt. A járműipar számára az elsők között ezen a konferencián mutatkozott be Ligetfalvi Gábor, a Magyar Nemzeti Kereskedőház nyáron kinevezett vezérigazgatója, aki a kereskedőház jövőképéről és az általuk nyújtott lehetőségekről szólt néhány szót.

A konferencia későbbi szekcióiban elsősorban a robotizációval, a mesterséges intelligenciával, a kutatás-fejlesztéssel és a szakképzéssel kapcsolatos témakörök kaptak kiemelt szerepet. A rendezvény egyik alapvető célja volt, hogy segítsen kapcsolatokat kialakítani a járműipari vállalatok és kutatás-fejlesztési intézmények között, ezzel is segítve az innovatív ötletek cseréjének lehetőségét. Záró előadásában prof. dr. Piskóti István, a Mentorius Képző- és Tudásközpont igazgatója azt emelte ki, hogy a vállalkozások innováció-orientált versenystratégiáiban szinte minden értékalkotó folyamatelemben egyetemi tudás-partnerség, tudás-csere kívántatik, ezért összehangolt, integrált vállalkozói és egyetemi tudásstratégiákra van szükség.

A 4:Pont:0 konferencián megjelent közel 150 szakmai vendégnek a délelőtti előadások után a MAJOSZ állófogadás keretében köszönte meg a részvételt és az elmúlt 25 év támogatását. A délutáni események között szerepelt a Zalazone Járműipari próbapálya körbejárása, és a bátrabb vendégek kipróbálhatták a DF Tuning élményautózás programját is az őszi szezon hazai nyitó autóipari rendezvényén.

Kiemelt Partnereink