Gyártók Mini Forma-1-es csapat a Műegyetemen

Mini Forma-1-es csapat a Műegyetemen

Kovács András | 2011.01.10 18:44

Mini Forma-1-es csapat a Műegyetemen

A műegyetemisták mini Forma-1-es csapatának 600 köbcentis FRC-003-asa tavaly Silverstone-ban több mint nyolcvan induló közül a 20., az első magyar – győri – futamon a második helyen végzett a Formula Student sorozatban.

Hirdetés

A csapat 2007 első hónapjaiban alakult azzal a céllal, hogy sikeresen vegyen részt a Formula Student sorozatban, és ezzel hagyományt teremtsen a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen és Magyarországon is.

Cél volt továbbá, hogy a projekten keresztül javítsák az oktatás színvonalát, a hallgatókat felkészítsék egy „igazi” cégnél történő munkára valamint, hogy szakmunkásképző iskolák bevonásával elősegítsék a jövő mérnökei és gyártásban résztvevő technológusok közötti párbeszédet.

Csoportkép Silverstone-ból: BME Formula Racing Team

A verseny szabályzata ugyan lehetőséget biztosít arra, hogy egy csapat ugyanazzal az autóval két egymást követő évben is elinduljon, ám mivel a cél nem kimondottan az versenyzés, hanem az, hogy az autó elkészítés során a hallgatók minél többet tanuljanak, így ez nagyon ritka. Évente kell hát új autót fejleszteni, ami rövid idő, különösképp ha figyelembe vesszük, hogy a hallgatóknak nem csak a tervezést és építést kell elvégezniük, hanem a versenysport speciális ismereteit is el kell sajátítaniuk.

A BME - FRT azonban nem kizárólag a Formula Student versenyek meghódítására szerveződött. A „kifutó” autók átalakításával a Formula EHI (Electrical and Hybrid) csapat célja hogy a napjaink autóipari trendjeihez illeszkedve, alternatív erőforrások felhasználásával szálljon versenybe más egyetemek csapataival. Ezen kívül harmadik párhuzamos projektként a csapat részt vesz egy agymotor fejlesztésében is, továbbá jövőbeli céljaik között szerepel egy Pneumobil és egy Elektromobil csapat indítása is.

Csapatkép II.

Azért, hogy az effektív tudástranszfer megvalósulhasson 2011-ben egy Junior csapattal is részt fognak venni a silverstone-i versenyen, akiknek a feladata a következő (2012-es) évi versenyautó terveinek prezentálása lesz. A jelenleg futó projektekben 92 egyetemistának van lehetősége kibontakoztatni kreativitását, és közelebb kerülni az ipar által elvárt gyakorlatias tudáshoz.

A projekt menedzselésével kapcsolatos, PR és marketing, feladatokat a Gazdaságtudományi kar hallgatói végzik, a műszaki tervezéssel a Közlekedésmérnöki, a Gépészmérnöki és a Villamosmérnöki és Informatikai kar hallgatók foglalkoznak.

A BME - FRT első autója

Mi is az a Formula Student?

A Formula Student sorozat egyetemi hallgatók számára kiírt nemzetközi konstruktőri verseny, melyen a résztvevő csapatok tagjainak autót kell tervezniük, gyártaniuk és versenyeztetniük. A küzdelem az autó megtervezésén és megépítésén túl, az autó köré felépített, teljes üzleti koncepció kidolgozásából és prezentálásából is áll. A sorozat az Amerikai Egyesült Államokból ered, ahol az Autóipari Mérnökök Egyesülete (Society of Automotive Engineers, SAE) 1981-ben megalapította a Formula SAE versenyt.

Formula Student 2008. Sokan vannak.

– A lényeg nem a sebesség és a harc a pályán, hanem az, hogy egy Forma–1-es istállóhoz hasonlóan, a szponzorok megszerzésétől kezdve, a tervezés, építés szervezésén át a marketing- és menedzsmentfeladatokig mindent a hallgatók működtessenek – nyilatkozta nemrégiben a nol.hu-nak Bári Dávid csapatkapitány, aki autógépésznek tanul. „A mérnököket alkalmazó cégeknek általában legalább fél évébe kerül, mire megismertetik egy pályakezdővel például a vállalatirányítási rendszerüket, és megtanítják hatékonyan dolgozni a projektrendszerű fejlesztésekben. Mi ezt az időt még az egyetemi évek alatt lerövidítjük, sőt akár ki is váltjuk – teszi hozzá.

Kelendőek az FRT-sek az álláspiacon is: az elmúlt években diplomázott harminc hallgató közül huszonhat a csapatot támogató, jelentős kutatás-fejlesztési részleget működtető vállalatnál helyezkedett el. Tucatnyian dolgoznak a kormányrendszerek fejlesztésével foglalkozó ThyssenKrupp Presta-nál, a fék-, felfüggesztés- és menetdinamikai járműrendszereket gyártó Knorr-Bremsénél, a belső égésű motorokat fejlesztő AVL-nél, a fék- és biztonsági berendezéseket gyártó Continentalnál és az Audi Hungáriánál.

Bári Dávid az Autopro.hu-nak a csapatmunkát hangsúlyozta – eddig 3 autó készült el 180 diák munkájával. 31 TDK dolgozat, 4 TDK különdíj, 6 OTDK dolgozat és 20 diplomamunka mellett 3 FISITA Student prezentáció jelzi az oktatás sikerét. 21 laboratóriumi önálló féléves munka és 5 külföldi, ERASMUS-sos diák árnyalja tovább a képet.

Felülnézet

A BME csapata már a harmadik autónál tart, nézzük meg részletesebben a 2010-es modellt

A 2010-es autó tervezése 2009 tavaszi félévében kezdődött meg a korábbi autók adatainak és eredményeinek kiértékelésével és átfogó koncepciókutatással. Az új csapat – a végzősök ugyanis kirepültek – könnyebben áttérhetett a ProEngineer CAD-rendszer használatára, amely támogatja a Top-Down modellezési filozófiát. A tervezésnél elsősorban azokat a szabályokat kellett figyelembe venni, amelyek az egyenlő feltételek megteremtése jegyében meghatároznak olyan paramétereket, mint a minimális méretek, a motor legnagyobb lökettérfogata (610 cm3) vagy hogy a szívórendszernek tartalmaznia kell egy legfeljebb 20 mm-es szűkítést.

A 2010-es versenygép Silverstone-ban

Az előzetes terveiket még Junior csapatként 2009 júliusában a sorozat silverstone-i versenyén mérettették meg Class 3 kategóriában – cél a még fejlesztés alatt álló konstrukciók versenyeztetése –, ahol a várakozásokat felülmúlóan jól teljesítetett a csapat. A kategórián belül az összesített 3. helyet szerezték meg, illetve a zsűri nekik ítélte a „legjobb műszaki tervek” és a „legígéretesebb csapat” címeket is.

Az őszi félév munkái során kialakult egy végleges koncepció, amelynek alapját egy parametrikus skeleton modell képezi. A váz acélcsövekből hegesztett térhálós szerkezetből épül fel, kialakítása a korábbi konstrukciókhoz képest egyszerűbbé vált a kitűnő merevség mellett. A futómű felfüggesztése elöl-hátul kettős keresztlengőkaros szerkezetű, a rugózást Cane Creek rugóstagok biztosítják, az erőt elöl húzott rudazat, míg hátul tolórúd adja át a futómű himbájának.

Az autóba a bevált 2005-ös Yamaha R6 motorkerékpárból származó 599 cm3-es 66 kW-os (89 lóerős) négyhengeres négyütemű motort építették be. Saját tervezésű, hangolt szívó- és kipufogórendszer csatlakozik rá, a szívócsőhossz pedig egy lineáris motorral automatikusan változtatható, hogy szélesebb fordulatszám-tartományon érhessen el magasabb nyomatékot.

A jövőkép, ahogy a dizájner látja.
Fisita 2010
Május 30-június 3. között rendezték meg a FISITA 2010 kongresszust Budapesten. A 2 évente, mindig más helyszínen jelentkező esemény – 2012-ben Kínában lesz, 2008-ban Münchenben volt – a világ vezető autóipari konferenciái közé tartozik. Ennek része az ipar új törekvéseit, kutatási irányait a kiállító vállalatok részéről bemutató terület, ahol külön a hallgatói innováció nevében a BME Formula Racing is képviseltette magát.

Az optimalizált bütyökprofilú vezérműtengellyel további javulást értek el. A motorvezérlő elektronikát nagyobb teljesítmény érdekében a saját beállításaikkal programozták át. A motort bedöntve helyezték el az autóban, így a kenőrendszer megfelelő működése új olajkartert tett szükségessé.

Az autó sikerrel megépült, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a csapat 2010-ben a 20. helyezést érte el Silverstone-ban. Az idei autó a tervek szerint már 91 lóerős lesz, és szeretnék a felnit is magunk elkészíteni. A benzines mellett egy elektromos hajtásláncú versenyautó építését is tervezik 2011-ben. És a verkli megy tovább, ahogy már említettük: a juniorcsapat már a 2012-es versenygép tervein dolgozik.

Formula University Közhasznú Egyesület

A Formula University Közhasznú Egyesület 2008 februárjában alakult. Az egyesület célja a műszaki felsőoktatásban résztvevő hallgatók elméleti szakmai ismereteinek gyakorlati tapasztalatokkal való bővítése hazai és nemzetközi nonprofit tudományos projektekbe és hallgatói versenyekbe való bevonásuk által, és ezáltal szakmai felkészültségük, munkaerő-piaci helyzetük és a műszaki felsőoktatás színvonalának javítása.

BME Formula Racing Team 2010

Az egyesület kiemelt célja, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóinak lehetőséget teremtsen a Formula Student világméretű hallgatói versenyben való részvételre, és e célból az egyetemmel együttműködve kreatív szakmai műhelyt működtessen. Az egyesület célja, hogy a versenyben való részvételhez szükséges formula autó megépítéséhez minél magasabb színvonalon biztosítsa a szervezeti, anyagi feltételeket - adószámuk: 19550895-1-03 -, a szükséges eszközöket, és hosszabb távon a versenyben tartós, sikeres hazai részvételt.

A csapat elérhető a facebookon, illetve a frt.bme.hu oldalon.

Mini Forma-1-es csapat a Műegyetemen
Igazi csapatmunka az FRT. Képgaléria

Kiemelt Partnereink