Techtogether Ipari kihívások, fiatalos megoldások

Ipari kihívások, fiatalos megoldások

2017.10.17 15:33

Ipari kihívások, fiatalos megoldások

Itt van az ősz, itt van újra a Techtogether Automotive Hungary, amelyet egyre fokozódó érdeklődéssel várnak és kísérnek figyelemmel a járműves iparágak képviselői. Olyan fordított verseny ez, ahol nem a titánok figyelik a profikat – illetve, dehogynem –, hanem elsősorban a tapasztalt szakemberek mustrálhatják a jövő munkaerejét, akik már ma is megcsillantják tehetségüket. 16 csapat küzd a trófeákért és a cégek értékes figyelméért, támogatásáért, közülük 9 gárda tagjai – az ország minden pontjáról egybesereglő járműépítők – adnak rövid ízelítőt idén elért sikereikről és jövőbeni terveikről.

Hirdetés

– A 2017-es szezonban négy versenyen tudtunk részt venni és büszkén mondhatjuk, hogy az autónk a körülményekhez képest remek teljesítményt futott – indítja a beszámolók sorát a BME Formula Racing Team. Illő is velük kezdeni a sort, hiszen többször is elhódították már a Techtogether trófeáját. Idén a legnagyobb élményt a csapat számára egy Magyarországon rendezett verseny, az FSEast az örkényi Euroringen nyújtotta, ahol összesítettben a 9. helyen zártak. További büszkeségre ad okot, hogy a világranglista 12. helyén végeztek a 2017-es szezonban.

– Már a kezdetektől szívesen veszünk részt a Techtogetherön, mivel a szakmai tudásunkat, kreativitásunkat és rátermettségünket közvetlenül megmutathatjuk a járműipar meghatározó cégeinek. A kapott feladatok mindig új kihívások elé állítanak minket, és miközben megoldásuk jó hangulatban telik, a csapatmunkában szerzett tapasztalatainkat is kamatoztathatjuk – állítják a fővárosiak. Mind szakmai, mind kapcsolatépítési szempontból fontos esemény ez a BME FRT számára. Egy versenyautó tervezése és megépítése nagyon komoly befektetést igényel.

– Csapatunkat többféleképpen szokták támogatni a cégek: anyagi-, alapanyag-, gyártás- és szoftvertámogatással is. Számunkra minden olyan cég segítsége jól jön, amit tudunk hasznosítani a csapatunk életében. A 2018-as szezonban két autóval tervezünk indulni: egy elektromos és egy önvezető autóval, amelyeket a Magyarországon és külföldön rendezett nemzetközi versenyeken is szeretnénk megmérettetni. A versenyszezon előtt még vár ránk egy komolyabb műhelyfelújítás is, így a támogatás minden területen hasznos most számunkra.

A győri Arrabona Racing Team is részt vesz a negyedik Techtogether Automotive Hungaryn

Az ország keleti széléről érkezik a DE-MK Team: a 25 fős csapat tagjai közösen dolgoznak a Debreceni Egyetem Műszaki Karának projektjein, legyen szó versenyjármű építéséről, mérnöki versenyeken/ konferenciákon való részvételről vagy tudományos kutatásokról. Vannak közöttük gépészmérnökök, mechatronikai mérnökök, műszaki menedzserek és építőmérnökök is.

– Több szép eredményt is elértünk idén: a londoni Shell Eco-marathon versenyen 29. helyezést értünk el, az egri Nemzetközi Pneumobil viadalon távolsági kategóriában a dobogó 2. fokára állhattunk fel. A Techtogether Automotive Hungary olyan rendezvény, ahol rengeteg céggel ismerkedhetünk meg, illetve azoknak a cégeknek, akik támogatnak minket, szintén megmutathatjuk, hogy a Debreceni Egyetem mérnökeinek szponzorálása jó befektetés – állítják. Úgy legyen! Szükségük is van további támogatásra, főleg anyagiakra, mert több újabb projektet terveznek végrehajtani.

– A 2017-es évnek a korábbinál könnyebb vázszerkezettel indultunk neki, gyakorlatilag egy új versenyautót építettünk, miközben csapatunk egyre jobban kezdi értékként kezelni az időbeosztás fontosságát – ezt már a borsodi megyeszékhely egyetemét képviselő Formula Racing Miskolc üzeni olvasóinknak. – Idén új motorvezérlő egységgel és egy alapszintű programmal indulhattunk el a Formula Student Hungary versenyen, ahol főleg a biztonságra figyeltünk, mégis a középmezőnybe kerültünk. Büszkék vagyunk a 21. helyezésünkre, ugyanis a világ 17 országából ide látogató 41 gárda közül egy megújult csapattal és teljesen friss konstrukcióval bizakodásra ad okot ez az eredmény.

Szeretnének továbbra is megragadni minden olyan alkalmat, ami a gépész szakmához köti őket, különösképpen akkor, ha versenyzésről van szó. A Techtogether Automotive Hungary rendezvény szerintük attól egyedülálló, hogy miközben a csapatok egymással vetélkednek, lehetőségük nyílik az autóiparban megjelenő újdonságokat testközelből is megcsodálni.

– Jövőbeli munkánkhoz elsősorban szakmai és anyagi támogatásnak örülnénk. A technológiai megoldásokhoz magunktól, autodidakta módszer révén tudunk eljutni. Leginkább bizonyos alkatrészek legyártása jelentené a legnagyobb segítséget. Olyan cégeket szeretnénk találni, amik kiemelkednek gyártástechnológiai szempontból – fordulnak leendő ipari partnereik felé a miskolciak.

– Úgy döntöttünk, hogy a 2017-es Shell Eco-marathon versenyt kihagyjuk, energiáinkat és forrásainkat inkább az épülő új autónknak szenteltük. A terveinket sikerült véglegesíteni, megkezdtük a prototípusok legyártását, ezzel jelentős lépést tettünk az új járművünk elkészülésének irányába – összegezték sajátos évüket az Óbudai Egyetem OECO nevű csapatának tagjai.

A fővárosiak úgy látják: a Techtogether Automotive Hungary nemcsak remek szórakozás, de elgondolkodtató, valódi mérnöki látásmódot megkövetelő feladatokat állít eléjük. Mivel a kezdetek óta fontosnak tartják, hogy a csapat tagjait felkészítsék leendő hivatásuk nehézségeire, ez a program remek alkalom szembesíteni magukat a valós kihívásokkal és az ipari szereplőkkel. Az eddigi években sok értékes tapasztalattal gazdagodhattak a Techtogether jóvoltából.

– Ahogy az iparban, nálunk is a humán erőforrásra van a legnagyobb szükség. Mivel projektünk a kivitelezési szakaszhoz ért, így bizonyos elemek, alkatrészek legyártásához keresünk támogatókat. Szerencsére az egyetem falai között a feladatok nagy részét meg tudjuk oldani, de speciális megmunkálásokhoz – vízvágás, csőhajlítás, 5 tengelyes marás – olyan 6 – a magyar gépjárműgyártók és beszállítók honlapja 121 000 havi egyedi látogató 2017. augusztusi adatok alapján 7 külső cégek támogatását várjuk, akik szeretnék kivenni a részüket a társadalmi szerepvállalásból, ezzel is támogatva az új generáció fejlődését.

Képzeletbeli utazásunkat Győrben folytatjuk. Az Arrabona Racing Team, a Széchenyi István Egyetem csapata idén nyáron 4 versenyen vett részt, amire még nem volt példa eddigi működésük során.

– Amint lezajlott az első verseny, már készíthettük is fel a versenyautónkat, illetve a csapatot a következő megmérettetésre. Mindez sok energiát vett igénybe, de a kemény munkának beérett a gyümölcse. Európa legrangosabb versenyén, a Formula Student Germanyn ugyanis, ahol a világ legjobb csapatai mérik össze tudásukat, összesítettben 15. helyen végeztünk a kategóriánkban, melyben 65 csapat szerepelt. Üzemanyag-hatékonyság versenyszámban 2. helyezést értünk el, üzleti terv prezentációnk pedig a 7. legjobb lett. Nagyon büszkék vagyunk az itt elért eredményeinkre.

A kecskeméti motorépítők is rendszeresen versenyeznek a Techtogetherön

A Techtogetherben azt szeretik, hogy nemcsak az autóiparban tevékenykedő cégekkel hozza kapcsolatba őket, hanem más hallgatói csapatokkal is megismerkedhetnek – a jövőben akár segíthetik is egymást. A feladatok, amiket a különböző cégek állítanak össze, elősegítik mérnöki és gazdasági ismereteik gyarapítását, ami ez által a csapat fejlődését is eredményezi.

– Csapatunk autófejlesztéssel foglalkozik, ebből kifolyólag az anyagi támogatáson túl legfőképp olyan cégek segítsége elengedhetetlen, amik a versenyautóink megépítéséhez szükséges anyagokkal szeretnének támogatni minket, továbbá ezen anyagok megmunkálásában tudnának segíteni bennünket.

Ismét a fővárosba látogatunk, újfent a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a helyszín, de a közlekedési eszközzel egészen más vizekre evezünk. A Solar Boat Team ugyanis, ahogy a nevéből sejthető, hajóépítésre fókuszál. – Nyáron a csapat részt vett a Solar Electric Boat Challenge versenyen Monacóban, ahol a 8. helyet szereztük meg, majd pár nap múlva Oroszországban is helyt álltunk: Kalinyingrádban az 5. helyen végeztünk. A teljesítmény mellett a csapat kitartására és lelkesedésére is büszkék vagyunk. Vízen már bizonyítottunk, így most szárazon, a Techtogether Automotive Hungary mezőnyében is meg szeretnénk mutatni, mire vagyunk képesek. Remek lehetőség, hogy összemérhetjük tudásunkat olyan mérnökhallgatókkal, akik hasonlóan elszántak és kreatívak, ám a projektjeink eltérő volta miatt erre máskor nincs alkalmunk. Jó előzmény számunkra, hogy a tavaszi Ipar Napjai Techtogether versenyen már részt vettünk és 2. helyezést értünk el. Idén új hajó tervezésébe és építésébe kezdenek, amely újabb nagy kihívást jelent. Rengeteg beszerzendő alapanyagot (kompozit gyártás, akkumulátor, napelem) kell megfinanszírozniuk, amely számos akadályt gördít a csapat elé – ehhez fogadnak támogatásokat. A következő idényre négy versenyt is célba vettek

– Hollandia, Monaco, Oroszország és Németország –, amiből legalább kettőn mindenképpen ott szeretnének lenni. Miskolcon is jártunk már, de nemcsak oda, hanem a négykerekűekhez is visszatérünk.

A Go-Kart, Go-Bosch! elnevezésű, önjáró gokartot fejlesztő hároméves verseny legsikeresebb csapataként mindhárom versenyévet abszolút győztesként zárta a ME-Kart, emellett számos kategóriában dobogós helyezéseket értek el. Habár a verseny véget ért, és már nem fejlesztik aktívan a járművet, szívesen részt vesznek további versenyeken, kiállításokon. A csapat jelentős része már az iparban tevékenykedik, többen pedig a Miskolci Egyetemen vállalnak kutatási és fejlesztési feladatokat.

– A Techtogether versenyeket szeretjük, hiszen pár napig visszatérnek a korábbi izgalmak a régi csapattársakkal, ugyanakkor új csapattagokkal való későbbi együttműködési lehetőségeinket is feltérképezhetjük. Nyitottak vagyunk az együttműködésre, legyen szó akár a gokartunk elektromossá tételéről, akár ipari kutatási, fejlesztési feladatokról – villantják fel a szenior lehetőségeket a borsodiak.

– Csapatunk néhány tagja részt vett az idei Pneumobil versenyen. Nehéz feladatba fogtunk ezzel, mert az egyetem 2016 őszén felvett négy mesterszakos mechatronikai mérnök hallgatója különböző felsőoktatási intézményekből érkezett Veszprémbe, így a verseny közben kellett megismerkedni, összekovácsolódni. A fő célt, hogy a rajtvonalhoz egy versenyképes pneumobillal tudjunk kiállni, sikerült teljesíteni, sőt, mindhárom versenyszámban elértük a kvalifikációs időt. A felmerülő kihívások leküzdését felkészítő tanárunk sokoldalúsága és a csapattagok sokszínű tanulmányai segítették – ezek a szavak már a Pannon Egyetemet képviselő Pannon Racing tagjaitól származnak.

Úgy érzékelik a Balaton közeléből, hogy az Automotive Hungary járműipari kiállítás mára széleskörű, neves eseménnyé fejlődött. Az egyetemek és egyetemisták szemszögéből nézve azért fontos, mert képet kaphatnak a különböző cégek fejlesztéseinek és érdeklődésének irányvonaláról, így saját oktatási és kutatási témáikat összeegyeztethetik az ipar igényeivel, ezáltal hasznosabb munkaerőt tudnak képezni az egyetemek a vállalatok számára.

– A kiállítás keretein belül megrendezett Techtogether Automotive Hungary vetélkedő pedig egy jó alkalom arra, hogy a hallgatók valós problémákkal találják szembe magukat, megmérettessenek a való életben eléjük kerülő problémák szintjén. Számunkra ez azért fontos, mert érzékelhetjük, hogy a néha száraz és tömör egyetemi tananyag tényleg hasznos és alkalmazható ezeknek a feladatoknak a megoldásában. Betekintést nyerünk a megoldandó témák által a vállalatok mindennapi életébe és feladataiba, így könnyebb már az egyetemi évek alatt is megfelelő módon adaptálódni az ipari környezethez, amely könnyebbé teszi az érdeklődési körünkhöz legközelebb álló cég megtalálását és a későbbi elhelyezkedést. Nagy lelkesedéssel várjuk a rendezvényt, már nekiálltunk az első beugró feladatok megoldásához – adják meg az alaphangot a derűs versengéshez a veszprémiek.

Jártunk már északon, keleten, nyugaton, középen – dél sem maradhat ki. Jöjjön hát Szeged.

– Fontos eredményt jelent számunkra az egri Pneumobil versenyen való részvétel, ugyanis a csapatunk végigment a legtöbb nagy projekt megvalósításához szükséges lépcsőkön. A csapatunk teljesen új volt, nagy létszámmal indultunk, azonban a tagok egy része lassan lemorzsolódott, így minimális létszám maradt együtt és igyekezett elkészülni a határidős munkákkal. Nagy áldozatokat kellett hoznunk, de a járművünk nemcsak működőképes lett, hanem remek eredménnyel zártuk a megmérettetést – fogalmaznak szimpatikusan őszintén a nem éppen hétköznapi nevet választó SZTE Airrari-Steco fiataljai, a Szegedi Tudományegyetem képviseletében.

Miskolcról is érkeznek mérnökhallgatók a Techtogetherre

– A Techtogether Automotive Hungary az egyik legnagyobb járműipari verseny az országban, ezért megtiszteltetés, hogy mi is meghívást kaptunk rá – mondják. Szerintük egy ilyen fórum kiemelkedő lehetőség mind a hallgatók, mind az intézmények számára, hogy a jövőjüket megalapozó egyezmények, szerződések köttessenek. Fontosnak tartják továbbá problémamegoldó képességük fejlesztését, a mérnöki kihívások megoldásának keresését, illetve az elméleti tananyagok gyakorlati megtapasztalását. –Úgy gondoljuk, ezek a legjobb módjai a jövőnk megalapozásának – így vélik a Tisza partjánál.

Mivel a járműgyártás még a legkisebb léptékben, prototípusok készítésekor is rendkívül költséges az anyagi lehetőségek, korlátok gátakat szabhatnak a jobb minőségű alkatrészek megvásárlásának, vagy legyártatásának. Viszont a szegedi ifjak leginkább olyan cégekkel dolgoznánk együtt, amik nemcsak anyagiakat biztosítanának számukra, hanem betekintést adnának ezen alkatrészek tervezési és gyártási folyamatába. Hiszen – állítják – van, ami a pénznél is többet ér: ez pedig a tudás.

Miután mindenki felkészült, nincs más hátra, mint személyesen ellátogatni az Automotive Hungary helyszínén a Techtogether Automotive Hungary rendezvényre. Ezzel a kezdeményezéssel valóban mindenki – a fiatalok, a cégek, az egyetemek, az ipar, a magyar társadalom – nyerhet. Nem érdemes kimaradni belőle!

Kiemelt Partnereink