Logisztika Nem e-autók okozták a japán hajó kigyulladását

Nem e-autók okozták a japán hajó kigyulladását

autopro.hu/V.M. | 2023.08.23 16:19

Nem e-autók okozták a japán hajó kigyulladását

Fotó: Port of Koper

Az első vizsgálatok alapján a július 25-én kigyulladt Fremantle Highway fedélzetén szállított elektromos autók sértetlenül átvészelték a lángok pusztítását, ami arra enged következtetni, hogy a baleset nem az alternatív hajtású járművekhez volt köthető.

A japán K Line autószállító hajója az Északi-tengeren hajózott, mikor fedélzetén lángok csaptak fel, egy ember halálát okozva, és megsebesítve a személyzet több más tagját is. Az eset idején a hajó több mint 3700 járművet szállított, köztük 500 tisztán elektromos gépkocsit.

Az esetet már vizsgálja a Holland Biztonsági Tanács és a panamai hatóságok. Bár az okok még ismeretlenek, a kármentéssel foglalkozó Boskalis jelentése arra enged következtetni, hogy a tűz nem köthető az elektromos autókhoz. A vállalat vezérigazgatója, Peter Berdowski azt nyilatkozta egy holland lapnak, hogy az 500 elektromos autó azon ezer jármű közé tartoznak, amik „látszólag jó állapotban vannak.”

A holland sajtóban megjelent beszámolók szerint a hajó tizenkettő fedélzete közül az alsó négy nagyjából sértetlen maradt – ezen a területen szállították a szóban forgó ezer jó állapotban maradt járművet, köztük az elektromos modelleket. Ellenben a felső négy fedélzethez nehéz volt hozzáférni a nagy károk miatt, amikről árulkodik Berdowski azon nyilatkozata, mely szerint a fedélzetek „teljesen egybe olvadtak az autókkal.”

Nem múlt el a veszély

A megrongálódott hajó jelenleg a hollandiai Eemshaven kikötőjében horgonyoz. Itt először eltávolítják a még benne lévő olajat a környezeti károk megakadályozása érdekében, majd az autógyártók megvizsgálják a sértetlennek látszó járműveket, és rendelkeznek azok sorsáról. A hajón a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW szállította autóit a tűz idején.

A járművek eltávolítását megnehezíti az a tény, hogy ha mégis sérültek, mozgatásuk ismét tüzet okozhat. „Nem akarjuk, hogy az autók ismét lángra kapjanak mozgatásukkor, megismételve az egész szörnyűséget. Mi több, ezek az autók feltöltött, magas feszültségű akkumulátorokkal rendelkeznek, ami rendkívül veszélyes” – írta le a helyzet nehézségeit Berdowski.

Maga a hajó október 14-ig maradhat a holland kikötőben, ezután az útja vagy egy javítást vállaló üzembe vagy a „roncstelepre” fog vezetni a fedélzetén lévő megsemmisült autókkal együtt – írta meg az Automotive Logistics.

Fókuszban az e-autók szállítása

A Fremantle Highway esete ismét ráirányította a figyelmet az elektromos autók hajókon szállításával járó veszélyekre. A Tengeri Biztosítók Nemzetközi Szövetsége az esettel kapcsolatos előzetes vizsgálat után közölte, hogy hangsúlyt kell helyezni az elektromos autókkal kapcsolatos kockázatok feltárására és kezelésére. Ugyanakkor kiemelte, hogy a mai napig nem nyert bizonyítást, hogy akár egy, autószállító hajón keletkezett tűz is elektromos autókhoz lenne köthető.

Mindazonáltal, ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az elektromos autókból eredő tűz eloltása nehezebb lehet, és a tűz könnyebb tovaterjedésével is számolni kell.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink