Logisztika Konténerekbe dugják járműveiket az autógyártók

Konténerekbe dugják járműveiket az autógyártók

autopro.hu/V.M. | 2023.01.29 04:17

Konténerekbe dugják járműveiket az autógyártók

Fotó: CFR Rinkens

Az autógyártóknak újabban nem csak az alkatrészhiánnyal, de a kész járművek kiszállításait biztosító kapacitások szűkösségével is meg kell küzdeniük. Ez igaz a kifejezetten járművek szállítására épített Ro-Ro (roll on - roll off) tengerjáró hajókra is, melyek 2022 nyara óta egyre kevésbé képesek kielégíteni az autógyártók igényeit. Az OEM-ek ebben a helyzetben alternatívát keresnek, és egyre többször konténerekben szállíttatják a kész autóikat.

Annak egyszerű oka van, hogy miért állt elő hiány Ro-Ro kapacitásból. Az autógyárak termelése elkezdett felfutni az alkatrészellátás javulásával, ugyanakkor a hajóstársaságok a különböző okokból forgalomból kivont autószállító hajóikat nem pótolták a kereslet bizonytalansága miatt. Egy másik faktor a kínai autóexport növekedése: a Vessels Value piacelemző adatai szerint tavaly több mint 3 millió kész járművet exportáltak az ázsiai országból. A háttérben a kínai e-autók iránti kereslet erősödése áll elsődlegesen, ugyanakkor a Tesla is növelte a sanghaji üzeméből kiinduló exportot.

A Ro-Ro piaci hiány arra késztetett több autógyártót is, hogy saját hajókat vásároljanak, és azokat logisztikai szolgáltatókkal közösen üzemeltessék. Ez egyes vállalatokat közelebb vihetett a megoldáshoz, a teljes piaci kép azonban még a 2023-ra tervezett hajóátadások kivétel nélküli megvalósulása esetén is távol van az ideálistól. A kapacitás nem lesz elegendő a teljes kínai export és az egyéb igények kielégítésére. A konténeralapú autószállításokra szakosodott CFR Rinkens szerint idén csak Európába 2,3 millió kínai járművet exportálnak, a Ro-Ro kapacitás azonban ennek csak felét fogja tudni kezelni.

A Wallenius Wilhelmsen, a világ egyik legnagyobb Ro-Ro autószállítási szolgáltatója szerint idén mindössze tizenegy autószállító hajót terveznek átadni. A vállalat szerint az autógyártóknak a szokásosnál időben távolabbra kell kitekinteniük a járműszállítások tervezésekor, amit azonban az alkatrészhiány okozta termelési zavarok megnehezítenek.

A kapacitáshiány az árakon is meglátszik: a Vessels Value adatai szerint a járműszállító hajók díjai a Sanghaj-Északnyugat-Európa viszonylatban januárban átlagosan 17 százalékkal magasabbak, mint 2022 utolsó negyedévében.

Váratlanul gyors felépülés

A konténerszegmens rendkívüli módon megszenvedte az elmúlt három évet. A díjak az egekbe emelkedtek, új rekord szintet ütve meg, tavaly májusban pedig a szállítási idők az elmúlt ötven évben a leghosszabbak voltak. Világszerte torlódások gátolták a konténerkikötők működését, és ezen probléma gyökerét a kínai járványvédelmi szabályok képezték, amik lelassították az ország kikötőinek működését, hajók százait kényszerítve a berakodásra vagy kirakodásra várakozásra.

Azonban rácáfolva az elemzői várakozásokra, a konténerszektori helyzet a vártnál gyorsabban javult 2022 végén, ennek hatására az árak is nagyot estek. Januárban a díjak további csökkenése volt megfigyelhető, vonzó alternatívává téve a konténereket az autógyártóknak. Ezzel egy időben a Ro-Ro díjak a kapacitáshiány miatt emelkedtek, jelenleg a Sanghaj-Északnyugat-Európa viszonylaton az OEM-eknek négyszer annyit kell fizetniük Ro-Ro esetében, mintha konténerben szállítanák járműveiket.

Dan Nash, a Vessels Value elemzője rávilágított, hogy a konténerek kedvezőbb díjai előreláthatóan még sokáig megmaradnak: „előrejelzések szerint a konténerpiacon túlkínálat lesz közép távon, ami azt vetíti előre, hogy az alacsony konténerdíjak maradni fognak.”

Ami eddig túl sok volt, most nem elég

A konténeralapú autószállítás iránti kereslet megugrásáról CFR Rinkens is beszámolt az Automotive Logistics szakportálnak. A vállalat mintegy 5000 olyan állvánnyal rendelkezik, amiket autók konténerekben rögzítésére terveztek. A világjárvány kitörése, és a konténerszektor zavarai óta ezek az állványok a raktárakban foglalták a helyet, most azonban a vállalat nem csupán ismét használja azokat, de számuk növelését is fontolgatja.

A vállalat jelenleg naponta több mint 200 autót helyez el konténereiben. Ügyfelei között szerepel a Stellantis, a BYD, illetve a Tesla is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink