Logisztika A politika az autóipari ellátási láncok új formálója

A politika az autóipari ellátási láncok új formálója

autopro.hu/V.M. | 2023.11.24 04:20

A politika az autóipari ellátási láncok új formálója

Fotó: Volkswagen

A kereskedelmi korlátok évtizedek folyamán való fokozatos csökkentése lehetővé tette, hogy az autóipari ellátási láncok nemzetköziebbé váljanak a gazdasági megfontolásokat követve. Mostanra azonban a körülmények ismét változóban vannak: a növekvő protekcionizmus ismét a lokalizálás felé mozdítják az ellátási láncokat.

Hirdetés

A világ autógyártói ma nemzetközi, gyakran régióközi ellátási láncokra alapozzák működésüket, ami a geopolitikai fejleményeket még fontosabbá teszi a beruházási és beszerzési döntéseikben.

A döntéseket befolyásoló egyik erő az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvénye lehet, ami az elektromos autók után 7500 dollár adójóváírást tesz lehetővé. Ennek érvényesítéséhez azonban a jármű összeszerelésének az Államok területén kell történnie, az akkumulátorok anyagtartalmának jelenleg 50 százalékának, 2028-tól pedig teljes egészében Észak-Amerikából, vagy az USA szabadkereskedelmi partnereitől kell származnia.

Bár a törvény nyilvánvalóan Kína ellen szól, mivel az EU és az USA között nincs szabadkereskedelmi egyezmény, a szabályozás az európai gyártókat is hátrányba hozza – hacsak e-autóik gyártását és a kapcsolódó ellátási láncokat nem telepítik a tengerentúlra. Az unió felismerte az ebben rejlő veszélyt, ezért megpróbálja az előírások módosítását kiharcolni amerikai partnereivel, ha azonban a tárgyalások nem zárulnak sikerrel, a kereskedelmi háborúval fenyegető vita a Kereskedelmi Világszervezet platformján folytatódhat.

Össztűz alatt Kína

Kína szerepének csökkentését kívánja elérni a japán kormány is, amely 2 milliárd dollár kerettel támogatja azon vállalatait, melyek készek úgy átalakítani ellátási láncaikat, hogy azáltal redukálják kínai függésüket. Kínából származik jelenleg Japán autóalkatész-importjának közel 40 százaléka.

Az Európai Unió és Kína közti feszültség szintén befolyással lehet az autóipari ellátási láncokra. Németország gazdasága nagyban függ a Kínával folytatott kereskedelemből, ami miatt az ország kormánya ugyan óvatosabb, Franciaország ellenben kész keményen fellépni az ázsiai ország érdekeivel szemben, az autóipari fronton is. Pont francia kezdeményezésre indított vizsgálatot az Európai Bizottság annak kiderítésére, hogy a Kínából importált e-autók nem-e részesülnek túl nagy állami támogatásban, ezzel torzítva az európai piacot. A kínai villanyautókat ma 10 százalékos vámmal hozhatják be az unióba, és a vizsgálat nyomán az érték növekedhet. A nagyobb vámok elkerülése érdekében a kínai vállalatok Európában fektethetnek be vagy más piacokat vehetnek célba.

Lerövidülhetnek az ellátási láncok

Összefoglalóan a politikai folyamatok az autóipari ellátási láncok lokalizálását ösztönzik. Részben ennek köszönhetően vált Törökország Európa egyik legfontosabb autóipari gyártóközpontjává. Az EU vámuniójához tartozó ország autóiparának a szigorú kínai járványügyi intézkedések is kedveztek, amik miatt sok vállalat törökországi beszállítókra váltott. A magasabb termelési költségekkel szemben Törökország rövidebb szállítási távolságokat és stabil kereskedelmi kapcsolatokat tud kínálni.

Az Automotive Logistics szerint az ellátási láncok a jövőben még több fenyegetésnek lesznek kitéve, miközben a politikai és ideológiai aspektusok ugyanolyan fontossá válnak, mint a gazdasági tényezők. A menedzsereknek új tudással kell felvértezniük magukat, ahhoz, hogy a bonyolult politikai környezetben is helyes döntéseket tudjanak hozni.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink