Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A német vasúthálózat okoz fejtörést a gyártóknak
A németországi vasúthálózatnak égető szüksége van a felújításra, amit most meg is kap a tavaly elkezdődött munkálatok által. Ami azonban az egyik oldalon jó hír, a másikon rossz, ugyanis a munkálatok a vasúti áruszállítási kapacitások tartós beszűkülésével járnak együtt.
A Deutsche Bahn (DB), a német állami vasúttársaság 1800 kilométernyi vasútvonal felújítását tervezi 140 híd és 800 állomással együtt. A fejlesztések által nem csak megfiatalodik majd a hálózat, de kapacitása is nőni fog, illetve digitalizálják azt.
A megnövelt kapacitással 2030-ra a vasút a német áruszállításból 25 százalékkal részesedhet a mostani 18 százalékkal szemben – ez 13 millióval kevesebb teherautóval megtett utat fog jelenteni évente. Rövid távon azonban a munkálatok épp, hogy szűkítik a kapacitást, még nagyobb terhet róva a sofőrhiánnyal küzdő közúti fuvarozásra.
A problémát tetézi, hogy a járvány alatt sok öreg vasúti eszközt selejteztek, és azokat még nem pótolták, hogy a kész járművek szállításával foglalkozó cégek a pandémia alatt leépítettek, ahogy az is, hogy a katonai és energetikai szállítmányok prioritást élveznek.
Óriási kapacitáshiány állt elő
Az Európai Járműlogisztikai Szövetség tavaly októberi jelentése szerint ezen hatásoknak betudhatóan az elérhető vasúti kapacitások 35-40 százalékkal elmaradnak az igényektől, ami egy nap alatt 500+ szerelvény kiesését jelenti. Emiatt a vasút mostanra egy sokkal kevésbé megbízható szállítási módozattá vált.
A probléma sajnos nem látszik hamar megoldódni, amit maga Richard Lutz, a DB vezére is beismert, hozzátéve, hogy a felújítás ugyanakkor nem tűr halasztást. Egyes becslések szerint a német sínhálózatnak akár felét is újra kell fektetni, és a következő évtizedre is átnyúló renoválás mintegy ezer nagy léptékű felújítási munkálatból fog állni, ezek mindegyike pedig egy-egy vonal hat vagy több hetes lezárásával fog járni.
Ezzel egy időben a vasúti áruszállítás nem csak Európában akadályoztatott, de a kontinens és Kína között is. Az ukrajnai háborút követő szankciók gyakorlatilag ellehetetlenítették az Oroszországon átmenő, a háború előtt gyorsan növekvő szereppel bíró szállításokat.
Elégtelen koordináció
Az európai vasutat terhelő problémák az autógyártókat a kész járművek, illetve az alkatrészek szállításának oldalán is kihívások elé állítják, akadályozva őket azon törekvéseikben, hogy a közútról az áruforgalom minél nagyobb hányadát tereljék a környezetbarátabb vasútra.
Mind az Opel, mind a Volkswagen beismerten szűk keresztmetszetekkel küzd a vasúti munkálatok miatt a járművek és a komponensek szállításában. Utóbbi autógyártó óriás elismeri a felújítás szükségességét, azonban rámutat, hogy azokat jobb koordináció mellett kellene végezni.
A VW szerint továbbá egy másik probléma is adódott a vasúti szállítások kapcsán. „A felújítási munkálatok mellett a vonatvezetők tekintetében is egyre több szűk keresztmetszet merül fel, különösen az európai állami vasutaknál” – nyilatkozta a vállalat szóvivője az Automotive Logistics szakportálnak.
Nincs hova menekülni
A gyártókat kisegíthetné a közúti fuvarozásra támaszkodás, azonban a szektor szintén sofőrhiánnyal küzd, ami az ottani kapacitásokat is szűkre szabja. „A járvány és a geopolitikai helyzet, valamint a fuvarozók ezekből következő sofőrhiánya miatt a közúti szállításokban is késések vannak” – nyilatkozta az Opel szóvivője.
A VW által is elismert problémára válaszul a Stellantis-hoz tartozó Opel arra ösztönzi kereskedőit, hogy a depókból saját maguk vigyék el a kész járműveket, hogy aztán időben átadhassák azokat a vevőknek.
A közúti fuvarozóknak hosszabb időtartamú szerződésekre és pontosabb volumen-előrejelzésekre van szükségük ahhoz, hogy tudják, kifizetődő új kapacitásba fektetniük. A pozitív változás előjele lehet, hogy az OEM-ek fokozatosan elismerik ezen igényeket.
Együtt kell élni a késésekkel
A VW a mostani helyzetben a vasút és a közút egymást kiegészítő használatával próbálja minimalizálni a késéseket. „Úgy hisszük, hogy a vasút és a közút okos kombinálása egy ésszerű megközelítés, mely során a közlekedési módozatokat egyedi előnyeiknek megfelelően használjuk” – mondta a vállalat szóvivője.
Ugyanakkor a VW aláhúzta, hogy a késedelmeket így sem lehetséges elkerülni. A problémák csillapításának kulcsát a folyamatban lévő felújítások jobb koordinálásában és a mozdonyvezetők intenzívebb toborzásában látja.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!