Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Súlyos szakemberhiánnyal néz szembe a brit autóipar
Miután az 1990-es éveket megsínylette autóipara, az Egyesült Királyság most arra törekszik, hogy vezető szerepre tegyen szert az elektromos és digitális megoldásokon nyugvó mobilitásban. Azonban a lítiumion akkumulátorok szülőhazájának is tekinthető szigetországot, ambícióinak megvalósításában akadályozza az elektronikai és digitális tudással rendelkező szakemberek hiánya, mivel az elektrifikáció sebessége egyszerűen meghaladni látszik az azt kiszolgáló mérnökképzések fejlődési ütemét.
„Ez az egyik legnagyobb probléma, amivel szemben állunk” – mondta el a szakemberhiányról Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) vezérigazgatója.
A probléma valós súlyát mutatja, hogy Hawes annak ellenére említi azt a legsürgetőbbek között, hogy a brit autóipart a brexitből adódó kereskedelmi bizonytalanságok, a chiphiány és más ellátási nehézségek is sújtják.
A technológiai átalakulás által a szakember-utánpótlásra jelentett veszélyt felismerték a kontinentális Európában is, ahol még 2020 végén többek között az ACEA és a BME közreműködésével jött létre együttműködés a képzési rendszer fejlesztésére.
Nem lesz hamar vége a szakemberhiánynak
Professor Jim Saker, a Loughborough Egyetem Autóipari Menedzsment Központjának igazgatója az Automotive Manufacturing Solutions-nek nyilatkozva elmondta, hogy jó pár évbe bele fog telni mire az oktatási rendszer új igényekhez igazodása enyhíteni fogja a szakemberhiányt.
Rámutatott, hogy azok, akik négy-öt évvel korábban akartak autóipari mérnökök lenni, a tradicionális hajtásrendszereket középpontba helyező képzéseken kezdhettek el tanulni, ami késedelmet okoz az újfajta tudással rendelkező fiatal mérnökök kikerülésében.
Hozzátette, hogy a villamossági képzést tradicionálisan egy különálló képzési útként kezelik. „Az egyetemek többsége alkalmazkodik… ,de elkerülhetetlenül szakemberhiány lesz néhány évig.”
Saját kézbe kell venni az ügyet
Az SMMT szakemberhiány témáját körbejáró eseményén felszólalt Matt Windle, a Lotus vezetője, aki elmondta, hogy a kiberbiztonság, a vezérlés és az akkumulátor-újrahasznosítás azok közé a területek közé tartoznak, melyekre hangsúlyt kell helyezni a képzésben.
A megfelelő képzések hiányára reagálva mind a Lotus, mint az eseményen szintén résztvevő Ford és DAF teherautógyártó házon belüli képzésekhez nyúlt, illetve arra kért külső oktatási intézményeket, hogy az ő igényeikre szabott képzéseket nyújtsanak.
A Ford ezenkívül nyílt napot tartott a Dunton Műszaki Központjában, hogy felkeltse a gyerekek érdeklődését még az iskolai éveik elején. Windle ezzel kapcsolatban elmondta: „Hat és hét éves gyerekeket kell céloznunk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a tervezés és az autók iránt.” Hozzátette, a legtöbb vállalat előbb-utóbb ráeszmél, hogy a jövő munkavállalóinak eléréséről maguknak kell gondoskodni.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!