HR Ablak Hívni kell a fiatalokat a gyáriparba

Hívni kell a fiatalokat a gyáriparba

autopro.hu/D.Á. | 2021.09.06 16:23

Hívni kell a fiatalokat a gyáriparba

Fotó: Pixabay

A fiatalok, főleg a Z generáció tagjai nem lelkesednek a gyáripar iránt az Egyesült Államokban. A munkaerőhiány egyre nagyobb, így az ipari szereplőknek fizetésemeléssel, haladó szellemiséggel, célzott iskolai projektekkel és rugalmas vállalaton belüli fejlődési lehetőségekkel kell a gyáripar felé terelni a leendő munkavállalókat.

Hirdetés

A digitális megoldásokkal foglalkozó Parsable vállalat vezérigazgatója és a gazdasági világfórum tagja eltökélten igyekszik javítani a gyáripar megítélésén, hogy az vonzóbb legyen a fiatal munkavállalók körében. Lawrence Whittle úgy látja, a gyáripar felértékelődött az emberek szemében a koronavírus elleni küzdelem során, mikor látták, milyen elengedhetetlen a szerepe, és milyen fontosak az élvonalbeli dolgozók.

A Parsable felmérése szerint a Z generációs válaszadók körében javult az ipar megítélése. Whittle szerint ezt a tendenciát ki kell használni, mert például az autóiparból 30 százaléknyi élvonalbeli dolgozó hiányzik. A megkérdezettek 54 százaléka a járvány előtt nem gondolkodott gyáripari munkában, de ennek 24 százaléka kipróbálná magát. Őket tájékoztatni az iparról, karrierlehetőségekről.

Whittle szerint az egyik ok, amiért az amerikai fiatalok nem érdeklődnek a gyáripar iránt, hogy a közösségi főiskolák és a szakiskolák nem vonzóak, holott más országokban a szakképzést nagyra becsülik. A Z generációs válaszadók majdnem felét inspirálja a családtagjaik pályaválasztása, de több, mint a felének környezetében nincs gyáripari dolgozó. 59 százalék szívesen kipróbálná magát a gyáriparban iskolai projektek keretein belül, ám 53 százalék jelezte, hogy ilyesmit nem kínálnak neki.

Először azokat kell megszólítani, akik a középiskola vagy közösségi főiskola után nem akarnak továbbtanulni. Számos gyáripari álláshoz nem kell négy évet tanulni. A jelentkezőnek elég egy kétéves képzést elvégezni, majd folyamatosan fejlődni munkahelyén. A tudás származhat tapasztalt dolgozóktól is, így a folyamat gyorsabb, ami a gyakran munkahelyet váltó fiatalok esetében különösen fontos.

Szakmai fejlődés vállalaton belül

Ha gyorsabb a dolgozók képzése, hamarabb tudnak munkába állni, előbb kezdenek profitot termelni, így a fizetések is emelkedhetnek. A megkérdezettek 41 százaléka szerint a gyáripar nem fizet jól, márpedig 64 százaléknak a kereset a legfontosabb tényező karrierválasztáskor. Noha a felmérések szerint a gyáriparban magasabb a kezdőfizetés, mint a teljes ipari átlagáé, a valóban jól fizető pozíciókat nehéz megtalálni. Egyes helyeken a munkaerőhiány miatt emelkedtek a bérek. Ahogyan a hagyományosan kevésbé hatékony folyamatok a technológia segítségével hatékonyabbá válnak, lehetőség nyílik a bérek emelésére.

Az automatizálás elvégzi az embereknek kevésbé testhezálló feladatokat, így a dolgozók jobb munkákat végezhetnek. A digitális technológiák segítségével a munkavállalók képzése is hatékonyabbá válik, vállalaton belül gyorsabb lehet a fejlődés a képességalapú tréningezés által.

Haladó gondolkodás

Az új generáció számára fontos a fenntarthatóság kérdése, ezzel pedig Whittle is foglalkozik a Gazdasági Világfórum tagjaként. A Fórum a járvány előtt is foglalkozott a fenntarthatósággal és a jövő munkakörülményeivel. 2025-re az Y generáció fogja adni a domináns vezetői réteget, így egyre inkább előtérbe kerül majd a fenntarthatóság. Ez egyszerre lehetőség és hátrány az iparnak, mivel a klímaváltozásért leginkább az ipari nagyvállalatok felelnek. Ahogyan a vállalatok egyre zöldebbé válnak, úgy lesznek egyre vonzóbbak a fiatalok számára. A Fórum programot is indított az új generációs, feltörekvő vezetők beemelésére a gyáriparba.

Whittle úgy véli, a gyáripar ideális, hosszú távú karrierlehetőségeket kínál és értékes termékek létrehozásával tesz a közjóért, és ezt a dolgozóknak is érezniük kell — írta meg az Industry Week.

Kiemelt Partnereink