HR Ablak Hatalmas csapás lehet Szlovákiának az elektromos átállás

Hatalmas csapás lehet Szlovákiának az elektromos átállás

autopro.hu/P.B. | 2024.01.12 07:17

Hatalmas csapás lehet Szlovákiának az elektromos átállás

Fotó: Volkswagen Newsroom

Szlovákiában lehet a legsúlyosabb következménye a munkaerőpiacon az elektromos átállásnak, Magyarország ezzel szemben az akkumulátorgyárakkal előre akar menekülni. Munkahelyek tízezreit veheti át az elektromos átállás azzal, hogy az e-autók kevesebb alkatrészből állnak.

Hirdetés

Javában zajlik az elektromos átállás az autóiparban, a folyamat pedig egyre inkább érezteti a hatását a munkaerőpiacon is. Az elektromos autók működéséhez kevesebb alkatrészre van szükség, a villanymotor jóval egyszerűbb szerkezet, mint egy belső égésű erőforrás – ennek következtében egy elektromos autókat gyártó üzemnek sokkal kevesebb beszállítóra van szüksége, mint egy hagyományos autógyárnak.

A problémát ellensúlyozhatja az akkumulátorgyártás, ami egy új, az e-autókkal járó iparág, másrészt egyes beszállítók át tudnak állni az elektromos autók kiszolgálására is. De nem mindenki, és ez főleg olyan országokban okozhat gondokat, ahol az autóipar hangsúlyos szereplője a gazdaságnak.

A leginkább autóipari országok

Talán nem árulunk el nagy meglepetést azzal, hogy Magyarország az egyike azoknak az európai országoknak, amik leginkább kitettek a járműiparnak. Ám hazánk csak harmadik ezen a listán szorosan megelőzve Németországot – Magyarországon 20, Németországban 17 százalékot tesz ki az exporton belül az autóipar. Csehországban és főleg Szlovákiában egyoldalúbb a helyzet: a cseheknél 24, a szlovákoknál 42 százalékért felel az autóipar az exporton belül a Bloomberg adatai szerint.

Szlovákiában 260 ezer embert foglalkoztat négy autógyár, Csehországban pedig félmilliónál is több a szektorban dolgozók száma. Ezt a két országot tehát érzékenyen érintheti az elektromos átállás, különösen igaz ez Szlovákiára – Csehország ugyanis komoly ipari hagyományokkal rendelkezik más szektorokban is.

A két ország helyzetét nehezíti, hogy szinte egyáltalán nincs jelen az akkuipar, míg Magyarországon és Lengyelországban egészen más a helyzet. A hazánkban és Lengyelországban épülő akkugyárak megmenthetik a munkaerőpiacot az átalakulás korában, Szlovákiában ugyanakkor csak az InoBat van jelen az iparágban, míg Csehországban még nincs akkugyár, az ország erősen lobbizik azért, hogy a Volkswagen ott építse fel az egyik akkugyárát.

Marad az autóipar, csak kevesebb dolgozóval

Attól természetesen Szlovákiában sem kell félni, hogy az elektromos átállás korában már nem lesznek ott azok az OEM-ek, akik eddig jelen voltak. A Volkswagen már most is gyárt elektromos modelleket Pozsonyban, a jövőben pedig további e-autók gyártását fogja végezni a szlovák fővárosban. Közben a Stellantis is bejelentette, hogy Nagyszombaton fogja gyártani a Citroën C3 elektromos változatát, valamint a Jaguar Land Rover is elektromos autókat fog gyártani az országban.

Közben a Volvo Kassán épít autógyárat, természetesen elektromos autókat fog gyártani a svéd OEM az új üzemében a tervek szerint 2026-tól.

Ez ugyanakkor nem nyugtatja meg azokat a beszállítókat, akik a belső égésű motorok alkatrészeire szakosodtak. A szektorban munkahelyek szűnhetnek meg, a Bloomberg által idézett Globsec szerint a legrosszabb forgatókönyv szerint akár 85 ezer ember is elvesztheti a munkáját Szlovákiában az elektromos átálláshoz kapcsolódóan. Az elbocsátások pedig már el is kezdődtek: a verebélyi Kongsberg Automotive októberben 192 dolgozóját küldte el.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink