Gyártósor "Ugyanazért a falatért kétszer annyit kell rágni"

"Ugyanazért a falatért kétszer annyit kell rágni"

Kuthi Áron | 2020.01.08 07:21

"Ugyanazért a falatért kétszer annyit kell rágni"

Fotó: Horn

Olyan idők érkeztek el, hogy minden gyártó cég a folyamatoptimalizáláson töri a fejét, ehhez aktív közreműködést várnak el a szerszámkészítőktől is. A beszúró-, hosszeszterga- és horonymaró szerszámok teljesítőképessége, csereszabatossága, és ára talán még soha nem bírt akkora jelentőséggel, mint mostanában, amikor hatalmas versenyben kell egyre jobb minőséget produkálni a beszállítói láncban való megmaradásért. Lajtmann Zsolt, a német multinacionális szerszámkészítő vállalat, a Horn magyarországi képviselet vezetője csökkenő tortáról és bizonytalanabb üzleti környezetről beszélt, ám még ilyen adottságok mellett is sikerült megtartaniuk 3 millió eurós éves bevételüket.

Hirdetés

– 2017-ben még arról beszélt egy Autopro-interjúban, hogy gyárnyitást fontolgatnak Magyarországon. Hova lett ez a terv?
– A Horn Magyarország esetében 2016-ban úgy látszott, hogy elérhető az évi 5 millió eurós forgalom, amely már megfelelő hátteret adott volna egy ilyen beruházásnak. De az utóbbi években a 3 millió eurós éves forgalom környékéről nem tudtunk növekedni. A Horn azonban - látva a közép- és kelet-európai kereslet növekedését - mindenképpen szeretett volna egy szerszámgyárat. Így ezt végül nem itthon, hanem Csehországban építették meg, pontosabban 2019-ben közel megduplázták a meglévő gyár területét. Itt folyik a Horn Angliából átköltöztetett Mini szerszámcsaládjának gyártása.

– A Horn hazai képviseletének értékesítési vezetőjeként Romániáért, Bulgáriáért és Szlovénia kivételével a jugoszláv utódállamokért felelős. Hol látszik nagyobb felfutás?
– Romániában bár lenne rá igény az irányunkból, és az ottani piaci adottságok is megkívánnák, de nem sikerült elérni, hogy a Hornnak saját értékesítője legyen, így továbbra is viszonteladóval dolgozunk. Romániába sok cég érkezik nyugatról kapacitás-áthelyezés címén főleg Olaszországból, Franciaországból, ezek részben már eleve Horn-ügyfelek, másrészt ők is keresik a megbízható szerszámbeszállítói kapcsolatot.

– A hazai gyártás színterén tavaly mit tapasztaltak?
– Azt láttuk, hogy a vevők nagyon törekszenek a költségoptimalizálásra, és azt nézik, hogy két technológiai lépcsőt hogyan tudnak összevonni. És el is várják, hogy a Horn ebben aktívan a segítségükre legyen. Egyszóval jobb megtérülést keresnek a szerszámainkon. Ez számunkra is nagyobb technológiai és üzleti kihívást jelent. Mert lehet, hogy a kedvezőbb gyártási megoldás leszállításával hosszú távon kedvezőbb folyamatot adtunk az ügyfél kezébe, de ez a mi bevételi oldalunkon nem jelent feltétlenül nagyobb árbevételt. Vagyis azt lehet mondani, hogy ugyanazért a falatért kétszer kellett rágni.

– Ám ha megbízható terméket ajánlanak, hosszú távon is a Hornnál marad a vevő, és ez kifizetődő...
– Igen, ha a vevő elégedett, akkor a következő projektjénél is minket fog megkeresni. Jelenleg egy nagy hazai céggel együttműködésben részesei vagyunk egy fogaskerék-gyártási (skiving) projektnek, náluk éppen a Horn által nyújtott gyártás-optimalizásási lehetőségekkel tudtunk piaci előnyt szerezni. Természetesen intenzív együttműködésre van szükség a megmunkáló gépeket szállító gyártóval is, hiszen mi csak a professzionális szerszámkészletet biztosítjuk. Az ilyen együttműködésekből mind a három fél profitál, és hosszabb távon a magyar ipar is jól jár vele, hiszen az ilyen projektek magas ipari kultúrát valósítanak meg.

– Mi a Horn stratégiája a jelenleg az autóiparban, a gyártásban tapasztalható lassulás idejére?
– Elkezdtünk intenzívebben összpontosítani más iparágakra is. Például keményfém-bevonatú kopóalkatrészeink száz százalékban ki tudják váltani a sav- és rozsdaálló stancszerszám fogait. A keményfém szerszámok gyártása amúgy is alaptevékenység a Hornnál, ezeket úgy tudjuk tervezni, alakítani, hogy egy sokkal szélesebb megmunkálási feladatkörben is kompromisszum-mentesen teljesítsenek. Így olyan, nagy darabszámmal működő gyártási területeket is el tudunk érni, ahol eddig az ilyen robusztus megoldások nem voltak fontosak, mert az élettartam nem volt annyira prioritás. Az üzleti forgalmat tekintve nagyon hullámzó volt a tavalyi év, 2018-hoz képest nagyon nagy kiugrások voltak le- és felfelé is. Így a két év közel azonos, 3 millió euró körüli forgalmat hozott. Mintha a cégek is a piacon lévő váltakozóan jó illetve rossz híreket követve hozták volna meg döntéseiket. A felpörgések és kivárások időszaka volt ez az év.

– A cégek beruházási kedvét figyeli a Horn, és úgy hoz döntéseket?
– Mi a gépgyártók megrendeléseit figyeljük, mert közvetlenül az ő döntéseiket befolyásolják a beruházási tervek. A DMG Mori rendszeres kimutatásához például hozzáférünk, mert szoros együttműködésben dolgozunk velük. Az ő prognózisaik alapján az valószínűsíthető, hogy 2020 végére várható egy bizonyos letörés, gödör, visszarendeződés, teszem hozzá, nem feltétlenül Magyarországon. Bár itt meg ekkorra várható az uniós támogatási projektek végső kifutása.

– A munkaerőhiány következtében a hatékonyságnövelésről szólt az idei év, ez prioritássá emelkedett minden gyártónál, beszállítónál. A Hornnál ez hogy valósul meg?
– A belső gyártási folyamataink optimalizálására nagy gondot fordít a Horn, a holtidőket a minimálisra csökkentve, a karbantartást a riasztástól kezdve a javításig a legrövidebbre fogva. Ezen kívül CAD/CAM szoftvereinkkel úgy tudjuk tervezni a gyártást, hogy az egyik termékről való átállás a lehető legkisebb beállítás-módosítással járjon, például ne legyen szükség minden átálláskor köszörűorsó-cserére.

– A vevők felé is a folyamatosság biztosítására törekednek?
– A vevő számára alapvető elvárás, hogy a szerszám csereszabatos legyen, annak tervezett elhasználódása ugyanolyan legyen, mint az előzőé, a folyamatbiztonság elsőrendű fontosságú. Bizonytalan szerszámmal nem lehet termelést tervezni, vagy ami még rosszabb, észrevétlenül, akár hosszú időn át selejtet termelünk. Ez utómunkát, rongálódást, kiesést, végső soron haszon elmaradást jelent. Olcsó szerszámra csak alacsony sorozatszámú terméket szabad bízni.

– Az autóipari gyártást radikálisan átrendező elektromobilitás mit hoz a Horn számára?
– Az elektromos autók és a forgácsolás nincsenek jóban egymással, a forgácsolási ipar számára ez a trend nem valami pozitív dolog. A belső égésű motornak 70 százalékkal több forgácsolt alkatrésze van, mint az elektromos üzeműnek. Egyedül a hajtásrendszerben vannak újfajta alkatrészek, amely a skiving-technológia számára nyújt új lehetőségeket. De például az ide szükséges vékony fogazott gyűrűk gyártásában tudunk új piaci rést kitölteni, ebben a jövőben teret nyerő technológiában már most élen jár a Horn. A torta ennek ellenére csökkenni fog, ezen a kisebb tortán viszont ugyanannyi szerszámgyártó akar majd versenyezni. Ez sokkal kiélezettebb, keményebb, sokkal nagyobb felkészültséget igénylő verseny lesz.

Kiemelt Partnereink