Gyártósor Műanyag felfüggesztés az Audikban

Műanyag felfüggesztés az Audikban

Biró Csongor | 2014.07.01 10:36

Műanyag felfüggesztés az Audikban

Az Audi a könnyűszerkezetes autóépítés új fázisába lép, amikor új modelljeiben a hagyományos acélfelfüggesztés helyett üvegszál-erősítésű műanyagból készült rugókat alkalmaz.

Még az idén ilyen rugókat szerelnek a felső-középkategóriás Audi modellekbe. Egy olasz beszállítóval közösen fejlesztette az Audi a szerkezetet, ami kinézetében is eltér a hagyományos acélrugóktól: világoszöld, szála vastagabb, mint az acélé, maga a rugó kicsit szélesebb, de 40 százalékkal könnyebb. Míg egy felső-középkategóriás (Audi A4) Audi acélrugója 2,7 kilogrammot nyom, addig a műanyag rugó 1,6 kilogramm tömegű. A négy rugóval 4,4 kilogrammos tömegcsökkentést lehet elérni, ennek fele rugózatlan tömeg. Ezen kívül a műanyag rugók használatával pontosabb és kezelhetőbb a futómű, a rugózási komfort is javul. Az Audi ezt a technológiát először a tavaly bemutatott Audi R8 e-tron elektromos szupersportkocsiban használta, de az Audi TT ultra quattro concept is ezeken rugózott.

Forradalmi rugó az Auditól

A rugók alapját hosszú, szorosan összesodort üvegszálak képezik, amelyeket epoxigyantával itattak át. Az így kialakított csupán néhány milliméter átmérőjű mag köré préselik a további üvegszálakat plusz és mínusz 45 fokkal elforgatva a függőleges tengelytől. Ezzel az anyagszerkezettel lesz képes dolgozni az autó terhe alatt a rugó. A gyártás végső fázisában a nyers szálakat 100 Celsius fok feletti hőmérsékleten kemencében edzik meg.

A könnyű tömeg mellett a műanyag rugók további számos előnnyel bírnak: nem támadja meg őket a rozsda, nem forgácsolódnak, nincs rájuk hatással semmilyen vegyi anyag, így keréktisztításkor sem károsodnak, sőt gyártásuk kevesebb energiát emészt fel, mint az acélrugók gyártása.

Kiemelt Partnereink