Gyártósor Ezért küzd munkaerőhiánnyal a gyáripar

Ezért küzd munkaerőhiánnyal a gyáripar

autopro.hu/P.B. | 2021.11.04 04:22

Ezért küzd munkaerőhiánnyal a gyáripar

Fotó: Pixabay

Akár Magyarországot, akár a globális teret vizsgáljuk, nagyon gyakori, visszatérő probléma a gyártással foglalkozó vállalatok esetében a munkaerőhiány. Főleg a megfelelő képzettséggel rendelkező munkatársak megtalálása okoz gondot, de gyakran szimplán az utánpótlás is kihívást jelent egyes pozíciókban.

Hirdetés

A digitalizáció és a koronavírus-járvány együttesen nagyon nehéz helyzetbe sodorták a vállalatokat a munkaerőpiacon: a járvány elején sokan kényszerültek elbocsátásokra, illetve jellemző volt az elvándorlás is olyan szektorok irányába, amiket kevésbé drasztikusan sújtott a pandémia.

Közben aki megtehette, az folyamatosan korszerűsítette, digitalizálta a gyárait, aminek következtében átalakultak a munkahelyek, valamint a dolgozók felé támasztott elvárások is: kevesebb alacsony képzettségű munkásra van szükség, jellemzőbb, hogy magasabb képzettséget, informatikai ismereteket követlenek meg a gyáripari dolgozóktól.

A fenti két hatás következtében akár globális szinten, akár Magyarországon is igaz, hogy sok gyártó küzd munkaerőhiánnyal. Az Industry Week című lap összegyűjtött négy kihívást, amivel a gyártóknak szembe kell néznie az Egyesült Államokban – a megállapítás érvényessége azonban nem korlátozódik a tengerentúlra.

Lassabb kilábalás

2020-ban az Egyesült Államokban 23 millió nem mezőgazdasági állás szűnt meg, ám ezek 78 százaléka újra megjelent a piacon 2021 szeptemberére. A gyáriparban azonban lassabb a visszatérés, ebben a szektorban csak az állások 75 százalékát töltötték be újra. Ez nem tűnik nagy lemaradásnak elsőre, ám a 78 százalék az átlag, egyes szektorokban – például a szállítmányozásban, a kereskedelemben vagy az építőiparban – 80-90 százalék fölötti volt a visszatérők aránya.

Jellemző adat még, hogy 2021 augusztusában rekordszámú, 892 ezer nyitott állás volt a gyáriparban az Egyesült Államokban. Emellett a Deloitte adatai szerint továbbra is sokan hagyják ott a gyártást, az utánpótlás mértéke pedig kisebb.

Nem elég a fizetés

Bár a gyáriparban a belépő szintű munkákért járó bérek általában magasabbak a konkurens iparágakhoz, például a szállításhoz és a raktározáshoz képest, a legújabb adatok alapján hosszabb távon a feldolgozóipar nem biztos, hogy a versenyképes a konkurensek béreivel, a kezdeti előny hamar csökkenhet.

A feldolgozóiparban az átlagos órabér 3,9 százalékkal nőtt 2020 szeptembere és 2021 között az Egyesült Államokban, szemben a szállítási és raktározási szektor hat százalékával, valamint vendéglátói ágazatban 10,8 százalékával.

Egy másik aspektus a juttatások terén mutatkozik meg: ugyan önmagában a juttatásokkal (főleg az egészségügyi szolgáltatások terén) nem áll rosszul a gyáripar, más szektorok sokkal rugalmasabbak akár a home office-t, akár a családi elfoglaltságok, vagy akár a munkaidő terén. A kezdő, fiatalabb dolgozók számára ez is fontos szempont.

Vonzóbb konkurensek

A gyárak még mindig nem számítanak elég vonzó munkahelynek, egy kiskereskedelmi vállalat vagy egy technológiai óriás egyszerűen vonzóbb. Az Industry Week felmérése szerint tízből mindössze három amerikai küldené gyáripari pályára a gyermekét, sokan úgy vélik, nem elég stabil ez a szektor.

A lap szerint a feldolgozóiparról alkotott felfogás nem tartott lépést az ipar fejlődésével. A megkérdezett amerikaiak a gyártást a hatodik helyre tették a pályakezdő iparágak között, öt hellyel a technológia cégek mögött. A gyártásnak át kell rajzolnia a magáról kialakított képet.

Túl szigorú követelmények

Bár a feldolgozóipar a közelmúltban csökkentette, sőt meg is szüntetett néhány, az álláskeresők felé támasztott követelményt a jelöltek körének bővítése érdekében, az Industry Week szerint azonban előfordulhat, hogy a valós követelmények magasabbak, mint a papíron leírtak.

Amint azt a Deloitte és a Manufacturing Institute 2018-as tanulmánya javasolta, a gyártásnak inkább a hozzáállás és az attitűd felé kell nyitnia az álláshirdetésekben. Ezt erősíti a tény, hogy az öt legfontosabb skill között ma is ott szerepel a kritikai gondolkozás, tehát nem feltétlen a megszerzett papíroknak kell a döntőnek lenniük.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink