Gyártósor A legnagyobb magyar gyárban jártunk - présüzem

A legnagyobb magyar gyárban jártunk - présüzem

autopro.hu/B.Cs. | 2014.11.10 08:12

A legnagyobb magyar gyárban jártunk - présüzem

Az Audi TT Roadster gyártásindító ünnepségén lehetőséget kaptunk, hogy egy gyors bejáráson megismerjük a győri autógyártás rejtelmeit. A présüzemben, a karosszériagyárban és a szereldében jártunk. Elsőként a présüzemet mutatjuk be.

Légifotón a győri Audi-gyár

A győri présüzem egy nyolcméteres mélységbe süllyesztett 1,5 méter vastag monolit vasbeton talplemezen nyugszik. A talplemezt 360 darab, egyenként 0,8 méteres átmérőjű és 15 méter hosszú cölöp hordozza. A három műszakban 160 munkavállalót foglalkoztató csarnok beépített területe 26 ezer négyzetméter.

A szervomotoros présgép egyik oldala. Két présutca van, a pozsonyi gyárnak is vágnak lemezeket

A présüzem lelke a Servo-PXL nevű nagy présutca – ezt először itt alkalmazzák az Audinál. A berendezéseket a korábbi gépnemzedékhez képest teljesen áttervezték. A legfontosabb újdonságot a 14 darab decentralizált szervomotor, az egyetlen központi hajtásláncot kiváltó elektronikusan vezérelt elkülönített hajtás jelenti. Ez a megoldás nem csupán jóval hatékonyabb, hanem lehetővé teszi az egyes funkciók rendkívül rugalmas alkalmazkodását az adottságokhoz. A szervomotorok összesített teljesítménye 5460 kilowatt.

Készülnek a karosszériaelemek

Amikor a Servo-PXL hat lökőfeje lefelé haladva lassul, akkor a présgép visszanyeri a mozgási energiát. Ezt a fékezési energiát a présüzem alagsorába telepített hét lendkerekes generátor tárolja néhány másodpercre, majd igény szerint visszajuttatja a gép hajtásához. Az új Servo-PXL további előnye a gyors szerszámcsere – az akár 60 tonnás présszerszámokat a csarnoktető alatt futó híddaruk mozgatják. A szerszámcsere teljesen automatizált, és csupán három perc alatt megvalósítható.

Munkában a daru - 180 másodpercig tart egy szerszámcsere

A 93 méter hosszú, 22 méter széles és 12 méter magas Servo-PXL prés viszonylag kis helyigényű, mert a gépsor belsejében egy új technológia alkalmazásával nincs szükség a lemezalkatrészek köztes tárolására. Az összesen 8100 tonnányi sajtolóteljesítményű új présutca percenként 17 löketre képes, és ezzel naponta 250-300 tonna acél- és alumínium lemezt dolgoz fel 22-24 ezer alkatrésszé.

72 szerszámkészlettel rendelkeznek, mindegyikben 5-6 szerszám várja, hogy munkára fogják

A hatalmas erőket kifinomult rendszer tartja kordában. Az Audi magas minőségi követelményeinek betartásához magasan képzett, éles szemű és kifinomult tapintású munkatársakra van szükség – a kész alkatrészek ellenőrzésénél és a berendezés működtetésénél. Minden egyes présszerszámmal egyedi módon kell bánni, és a terítéknél is fellépnek bizonyos ingadozások.

Bachmann János mutatta be a présüzemet

Ez az ingadozás indokolja, hogy a présgép előtti terítékvágó berendezés is vizsgálja a nagyméretű acéltekercsekből vágott lemezek sűrűségét egy elektromágneses eljárással. A présgépen belül is beépítettek további méréstechnikai elemeket, illetve tervezik továbbiak beépítését is. Ezek közé tartoznak az intelligens szerszámok, amelyek érzékelők segítségével figyelik a teríték optimális behúzódását. Amennyiben ez nem sikerült tökéletesen, akkor a préserőt újraszabályozzák – az Audira jellemző századmilliméteres pontossággal.

Pihennek a robotok fogókarjai

A győri présüzemben teljesen zárt körfolyamatban használják fel a lemez alapanyagot. Az intelligens anyagkihasználásnak köszönhetően csekély a vágási hulladék, mert például az ajtólemez ablakkivágásánál keletkező lemezből is még két töltőnyílás-fedelet készítenek. Ami fel nem használható anyagból megmarad, azt begyűjtik, és újrahasznosítják.

Elkészültek az A3 Limousine első sárvédői - hat másodpercenként jön egy alkatrész

Kiemelt Partnereink