Gyártósor A digitalizáció jelenthet kiutat – ha jól csinálják

A digitalizáció jelenthet kiutat – ha jól csinálják

autopro.hu | 2023.08.01 07:21

A digitalizáció jelenthet kiutat – ha jól csinálják

Fotó: Pixabay

Kihívásokkal teli időket él meg minden gyártó manapság. Ahogy a kereslet jelentősen megnőtt a járvány utáni fellendülésben, úgy a különböző irányokból érkező nyomás egy újfajta kiszámíthatatlanságot okozott a világgazdaságban. Ezekben a nehéz időkben a digitalizáció lehet a gyártók egyik eszköze a versenyképesség megőrzéséhez.

Hirdetés

A magasba szökött energia- és nyersanyagárak mellett, a szektorokat érintő szakemberhiány, a kiszámíthatatlan fogyasztói kereslet, és a pandémia nyoma további bizonytalanságot okozott. Továbbá, az elhúzódó ukrán konfliktus is rávilágított arra, hogy az ipart sújtó zavar lesz előreláthatólag az új norma. Mindez még égetőbb kérdéssé teszi a digitális átalakulást az iparban.

Az előre vezető út

A zavar miatt a gyártók és beszállítóik nagy hangsúlyt fektetnek az ellátási lánc rugalmasságára, az esetleges gyenge pontok feltárására, valamint alternatív forgatókönyvek felvázolására. Azonban a gyártóknak ez korántsem egyszerű feladat.

A gyártás számos területe egyre inkább projektorientáltabbá és összetettebbé válik. A diszkrét gyártók bonyolultabb megrendelés vezérelt gyártási modellekre álltak át, mint például amilyen a „megrendelésre tervezés” (ETO) vagy a „megrendelésre konfigurálás” (CTO) gyártási folyamatok. Ezeket ráadásul zökkenőmentesen és hatékonyan kell végrehajtaniuk, hogy megkülönböztessék magukat az egyre inkább nemzetköziesedő környezetben. A folyamat gyártóknak viszont több különféle eljárást kell kezelniük, a hagyományos tételalapú megközelítéstől a „készletre gyártási” és a „rendelésre gyártási” folyamatokig, az ismétlődő soralapú gyártással karöltve.

Nem számít azonban, hogy milyen típusú gyártásról van szó, a legfőbb cél mindig is az lesz, hogy olyan rendszereket, folyamatokat alakítsanak ki, melyek kellő rugalmassággal rendelkeznek ahhoz, hogy a „szolgáltatás pillanatában”, mikor a vásárló egy magas minőségű terméket vár, teljesítsék a megrendelést.

A digitalizáció mutatja az utat

A jó hír az, hogy ma már nagymértékű rugalmasság jellemzi a gyártókat, és azok beszállítóinak és megrendelőinek ökoszisztémáját. Egyre gyakrabban van lehetőségük arra, hogy kezeljék termékeik teljes életciklusát, teljes képet kapjanak az ellátási láncukról, valamint, hogy reaktív ügyfélszolgálati kapcsolatot hozzanak létre.

Mindez elősegíthető a digitalizációval. A digitalizáció kulcsfontosságú ahhoz, hogy a vállalatok sikeresen koordinálják a folyamatokat, technológiai megoldásokat, és az embereket, hogy minőségi szolgáltatást nyújtsanak, egy pozitív vásárlói élményt nyújtva a megrendelőnek.

A digitalizációban jártas gyártók számára hasznos lehet ez az információ azért is, mivel könnyen nyomon követhetik ügyfeleik igényeit, így hasznos, megtérülő szolgáltatásokat tudnak bevezetni. Ez egy olyan visszajelzési rendszert képez, amelynek segítségével a termékhez kapcsolt szolgáltatás, amit a cég nyújt folyamatosan finomítható és fejleszthető a felhasználók visszajelzései alapján.

Az elszigeteltség csapdája

A fent említett tényezők bemutatják mire képes a digitalizáció, de hogyan érhetik el a gyártók ezt legjobban? A technológia természetesen kulcsfontosságú része a folyamatnak. Egy felhőalapú vállalatirányítási rendszer (ESP) lehetővé teszi a gyártók számára a könnyű és pontos együttműködést különböző helyszíneken.

Ez segíthet egy olyan platformot létrehozni, amely lehetőséget ad a skálázhatóságra a jövőben, különösen az ellátási láncok és a termelési létesítmények esetében. Ezenfelül, egy ehhez hasonló platform segítheti a szervezeteket a gyártási szükségletek kiszámításában a fogyasztói kereslet alapján, valamint továbbítani az adatot az ellátási láncoknak a költségek számontartása, valamint kezelése céljából.

Akármilyen digitális megoldást is használnak, annak egy átfogó koncepcióba kell illeszkednie. A gyártóknak mindenáron el kell kerülniük, hogy öncélú módon alkalmazzanak egy technológiát. Ha elkövetik ezt a hibát, könnyen találhatják magukat elszigetelt digitalizációs projektek futtatásában, amelyekre az úgynevezett „pilot purgatórium” vár, azaz a kísérleti övezetben elvesznek, ezáltal nem segítik a vállalatot az üzleti céljai elérésében.

Ehelyett fontos, hogy először a megoldani kívánt vállalati problémát vizsgálják meg, majd döntsék el, milyen szerepet kívánnak betölteni a piacon. Más szavakkal, ahelyett, hogy egy technológiát alkalmaznak a digitalizáció elérése érdekében, a központban a vállalat átalakításának kell állnia, hogy képes legyen jobban kiszolgálni vevőit. Így a gyártók biztosíthatják magukat afelől, hogy befektetéseik nem vesztek kárba, hanem valódi üzleti igények kielégítésére és kihívások leküzdésére vannak fordítva.

Továbbá lényeges az is, hogy a gyártók bevonják embereiket az átalakulásba. Jelen esetben ez annyit tesz, hogy a cégnek a megfelelő változáskezelési stratégiára kell fókuszálnia, azaz meg kell hallgatnia az új technológia jövendőbeli felhasználóit, és az ő igényeiket, javaslataikat, kihívásaikat szem előtt tartva kell cselekednie.

Ha megfelelő munkatársakkal, valamint technológiával rendelkeznek, akkor a vállalatok jó helyzetben lesznek a rugalmasság és a digitalizáció eléréséhez, továbbá a vásárlók visszajelzéseire építő szolgáltatásnyújtáshoz. Ezáltal egy lépéssel versenytársaik előtt találhatják magukat.

Felnőni a feladathoz

Mindezt megvalósítani természetesen nem lesz egyszerű. Csúszások a szállításban, szállítási nehézségek, illetve alkatrészhiány továbbra is mérgezik a cégek ellátási láncait. Ugyanakkor a cégek előszeretettel kutatnak újabb és újabb lehetőségek után, hogy új piacokra tudjanak terjeszkedni az Ipar 4.0 hajnalán – ez azonban még bonyolultabbá teszi a feladatot.

Előfordul, hogy eltérő képességre van szükségük a különféle gyártási folyamatok során: például a megrendelésre történő összeszerelés (CTO) és a készletre történő gyártás (MTO) folyamataiban. Mindezt úgy kell biztosítaniuk, hogy közben a megfelelő szolgáltatást nyújtsák a vásárlóknak a „szolgáltatás pillanatában”, legyenek azok nagykereskedők, forgalmazók, kiskereskedők vagy végső fogyasztók.

A technológia könnyen lehet a katalizátora ennek a folyamatnak, de ahogy láthattuk korábban, megfelelő formában kell hasznosítani, hogy alkalmazása pozitív hatással legyen az üzlet teljesítményére. Ehhez a gyártók részéről kulturális váltás és az üzleti átalakulás iránti elkötelezettség szükséges.

A változáskezelés kulcsfontosságú lesz annak érdekében, hogy az alkalmazottak elkötelezettek maradjanak, és egymást segítve felhasználják az új rendszereket és megoldásokat a termelékenység növelésére, valamint az üzleti célok megvalósítására – áll a The Manufacturer cikkében.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink