Beszállítók Beszállítói hálózat és logisztika: analitika és többcsatornás értékesítés

Beszállítói hálózat és logisztika: analitika és többcsatornás értékesítés

Panker Gergő | 2014.05.15 13:04

Beszállítói hálózat és logisztika: analitika és többcsatornás értékesítés

A beszállítóilánc-analízis az egyik legfontosabb stratégiai tevékenység egy vállalatnál, azonban számos cég nehezen tud csak hasznos információkat leszűrni a hatalmas mennyiségű összegyűjtött adatból.

Hirdetés

Úgy tűnik, a teljesítmény mutatók egyre fontosabbá válnak a beszállítói-lánc menedzsment területén. A Deloitte Consulting és az MHI által egy nemrég elvégzett felmérés szerint a beszállítóilánc-analízis az egyik legfontosabb stratégiai tevékenység egy vállalatnál. A felmérés arra próbált választ keresni, hogy a beszállítói láncok vajon miért válnak egyre összetettebbé és széleskörűvé. A tanulmányt a 2014-es Modex szakmai kiállításon mutatták be Atlantában.

Analitika

A válaszadók 79 százaléka szerint a beszállítóilánc-analízis elég fontos vagy nagyon fontos – mondta Scott Sopher, a Deloitte Consulting vezetője. – A vezetők gyakran támaszkodnak az analitikusokra, hogy értelmezzék a vállalatuk által összegyűjtött hatalmas mennyiségű adatot, amelyeket később felhasználhatnak a teljesítmény növeléséhez, illetve a folyamatok zökkenőmentes elvégzéséhez – emelte ki Scott Sopher.

A tanulmány számos példát említ, ahol a gyártók sikeresen alkalmazták az analitikusokat a beszállítói lánccal kapcsolatos problémák megoldása során. Egy készülékeket gyártó vállalat például arra használja analitikusait, hogy megjósolják a termékek várható meghibásodásait, amely segített a garanciával kapcsolatos költségek csökkentésében. Egy másik ipari gyártó pedig jobban átlátja a beszállítói bázisát egy folyamatos monitoring szolgáltatás segítségével, amely figyelmeztet, amikor úgy látja, hogy veszélybe kerülhet az anyagok folyamatos áramlása a beszállítói láncban.

A probléma abban rejlik, hogy számos vállalat egyszerűen nem képes használható információt kinyerni az általuk összegyűjtött, úgynevezett "nagy adatból". Ennek eredményeképpen, a válaszadók 85 százaléka további beruházásokat tervez a beszállítói lánc elemzését segítő eszközökbe az elkövetkezendő három évben, illetve különböző tréningekkel segítenék az analitikával kapcsolatos készségek és ismeretek megszerzését az alkalmazottak körében – tette hozzá Sopher.

Míg számos vállalat fejlett analitikai technológiákban gondolkozik, mint például a szimuláció és az előrejelzés, Sopher szerint jobb lenne, ha a cégek először az alapokat tennék helyre.

– Egy vállalat számára kulcsfontosságú, hogy beazonosítsa és felmérje a beszállítói lánc állapotával és teljesítményével kapcsolatos legfontosabb mutatókat – mondta Sopher, majd hozzátette: a válaszadók kevesebb mint fele rendelkezik kidolgozott stratégiákkal ezekkel a mutatókkal kapcsolatban. Ráadásul mivel nincs sok hasznosítható adat a rendszerükben, sok vezető egyszerűen nem veszi őket figyelembe, amikor döntéseket kell hozni.

Omnicsatornás kereskedelem

Az analitikán kívül egy másik stratégiai fontosságú elem a többcsatornás (kiskereskedelem, nagykereskedői, online) értékesítésről való áttérés az úgynevezett omnicsatornás értékesítésre, melynek célja, hogy a végfelhasználó az általa preferált úton jusson a termékhez, és amely továbbá a Modex kiállítás fő témáját is képezte.

Az omnicsatornás kereskedés során az „elosztóközpont képes a hagyományos utántöltés mellett képes aznapi, illetve következő napi szolgáltatást is nyújtani“ – magyarázta Kevin Gue, az Auburn Egyetem professzora. – Az elosztóközpontok tervezése és működtetése során a megrendés-kiszállítás mutató lesz a mérvadó szempont – mondta a szakember.

Az omnicsatornás értékesítéshez innovatív anyagmozgató felszerelésre és folyamatokra van szükség

Sopher szerint az omnicsatornás értékesítés legfontosabb célja, hogy minden kiszolgálói csatornát integráljon úgy, hogy egy csatornaként működjenek. – Hogy egy ilyen váltás megvalósulhasson, rugalmas beszállítói láncokra van szükség, amelyek innovatív anyagmozgató felszerelést és folyamatokat használnak, mint például sofőr nélküli járművek, illetve szenzoros kapuk – magyarázta a szakember.

George Prest, az MHI vezérigazgatója szerint az innováció egyik legnagyobb kihívása a szaktudás hiánya a beszállítói láncban. – A szaktudás hiánya jelenti a legnagyobb kihívást a beszállítói láncokban alkalmazható innovációk kihasználásában – emeli ki a szakember. Prest szerint a beszállítói láncokban 2018-ra körülbelül 1,4 millió új dolgozóra lesz szükség, az utánpótlást pedig nehezíti a tendencia, hogy a fiatalok továbbra is elkerülik a gyártás és az ellátás területeit.

– A beszállítói láncok vezetőinek egy holisztikus megközelítéshez kell folyamodniuk az innováció terén, valamint jobb kommunikációs eszközökre lesz szükségük – mondta Prest.

Kiemelt Partnereink