Gyártók Vissza a természethez: állati kutatás a Nissannál

Vissza a természethez: állati kutatás a Nissannál

autopro.hu | 2013.09.01 12:00

Vissza a természethez: állati kutatás a Nissannál

A Nissan mérnökei az állatvilágból merítettek ihletet, amikor kifejlesztették a jövő mobilitását formáló új technológiákat. Halak viselkedésmintái alkothatják a jövő közlekedésének alapjait?

Hirdetés

A Nissan egyik hosszú távú kutatási és fejlesztési célja, hogy szinte a nullára csökkentse a járműveiben utazók halálos és súlyos sérülésének esélyét. Toru Futami a fejlett technológiákért felelős kutatási terület műszaki vezetője kifejtette, hogy a csoportokban mozgó állatok tanulmányozása hozzásegítette a mérnököket annak megértéséhez, hogyan kommunikálhatnak egymással a járművek a biztonságosabb és hatékonyabb közlekedés érdekében.

- A jövő autóiba szánt ütközésgátló rendszerek folyamatos fejlesztése során az anyatermészethez fordultunk: a halak mozgási mintáiban megfigyeltünk egy, a gyakorlatban is jól működő, egyedülálló ütközéselkerülő rendszert - mondta Futami.

A kutatócsoport elkészítette az EPORO (EPisode 0 RObot) nevű robotot, amelyet egyebek mellett lézeres távolságmérővel (LRF) szereltek fel. Az LRF technológiát a poszméhek több mint 300 fokos látószögű, összetett szeme inspirálta. Hat EPORO egység egymással kommunikálva folyamatosan figyeli egymás helyzetét, így képesek elkerülni az ütközéseket, valamint - a rajban úszó halakhoz hasonlóan - egymás mellett vagy mögött haladni.

- A jelenlegi közlekedési szabályok értelmében az autóknak sávokban kell haladniuk, és meg kell állniuk a stop tábláknál vagy piros lámpáknál. Ha azonban minden autó képes lenne az önálló mozgásra, nem lenne szükség sávokra, sőt a közlekedési lámpák is elhagyhatók lennének. A vizsgált halak három szabály betartásával mozognak: ne menj túl messzire, ne gyere túl közel, és ne ütközzünk egymásnak. A halak tehát a fenti három szabály alapján verődnek rajokba. Egy halrajnak nem állnak rendelkezésre az útját meghatározó vonalak, mégis képesek rendkívül közel úszni egymáshoz. Ha tehát az autók egy csoportja ugyanezt a viselkedést tudná követni, eszerint mozogna, akkor adott szélességű úton több autó férne el. Ez pedig azt jelenti, hogy több autó közlekedhetne az utakon, mégis kevesebb lenne a torlódás" - magyarázta a műszaki vezető.

Futami hozzátette: egy útkereszteződésbe érve az EPORO-k egymással is képesek kommunikálni, vagyis el tudják dönteni, melyikük mehet és melyiküknek kell megállnia, így a közlekedési lámpák is elhagyhatók lennének.

Az EPORO kifejlesztése előtt a Nissan elkészítette a BR23C kódnevű biometrikus járművezető robotot, amely a poszméhek rejtélyes ütközést elkerülő képességét utánozza. A projektet az elismert Tokiói Egyetem Fejlett Technológiai és Tudományos Kutatóközpontjával közösen valósították meg.

Robotok tánca a Nissan laborjában

A méhek több mint 300 fokos látószögű összetett szeme által inspirált lézeres távolságmérő (LRF) 180 fokos szögben észleli a legfeljebb két méteres távolságban lévő akadályokat. A BR23C kiszámítja az akadály(ok) előtti távolságot, majd egy jelet küld a mikroprocesszornak, amely az információ feldolgozásával úgy módosítja a jármű sebességét vagy haladási irányát, hogy az ütközés elkerülhető legyen.

- A robot a másodperc tört része alatt észleli az akadályt, és a méhek mozgását utánozva azonnal - akár 90 fokot meghaladó mértékben - módosítja az autó haladási irányát, hogy elkerülje az ütközést - összegezte a tapasztalatokat Toshiyuki Andou, a Nissan Mobilitási Laboratóriumának vezetője, a projekt főmérnöke.

Kiemelt Partnereink