Gyártók Villanyosok harca - itt tart a Teslához képest a BYD

Villanyosok harca - itt tart a Teslához képest a BYD

autopro.hu/D.Á. | 2024.04.09 04:20

Villanyosok harca - itt tart a Teslához képest a BYD

Fotó: BYD

1995-ben egy kicsi, nikkel-kadmium akkumulátorok olcsó gyártásával induló cégből közel három évtized alatt a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártójává lépett elő a kínai BYD, ami azt jelenti, hogy megelőzte az amerikai Teslát is 2023 utolsó negyedévében. 2024 elején azonban a Tesla visszaszerezte elsőségét, a két vállalat tehát fej-fej mellett halad. Íme a két vállalat összehasonlítása.

A Tesla egy részvénye 17 dollárról indult 2010 júniusában, ma már 166 dolláron áll, vagyis a vállalat piaci kapitalizációja 560 milliárd. A BYD-t a 81 milliárdos értéke a világ top 10 autógyártója közé emeli, azonban messze elmarad a Teslán kívül például a Toyotától vagy a Stellantistól.

2023-ban a Tesla 230 ezerrel adott el több autót a BYD-nél, ám a különbség egyre olvadt a 2022-es 400 ezres és a 2021-es 600 ezres szám után. 2023 utolsó negyedévében aztán fontos mérföldkőhöz ért a BYD, amikor több akkumulátoros elektromos autót adtak el, mint Elon Musk cége, köszönhetően a Tesla kínai piacon való visszaesésének és az elektromos autók iránti érdeklődés általános csökkenésének.

Aztán következett egy botlás a BYD részéről 2024 első negyedévében, amikor is 525.409 helyett csak 300.114 autót tudtak eladni, ami elég is volt a 386.810 autót értékesítő Teslának, hogy visszavegye az elsőségét, hiába voltak csökkenőben az ő számai is.

Árak háborúja

A BYD-t a versenyképes árai segítették a csúcsra, amelyek főleg a Tesla számaihoz képest igen kedvezőek, de a világ legnagyobb autópiacán, Kínában most izzik csak fel igazán a küzdelem. Március 4-én a BYD piacra dobta a legjobban pörgő modelljei frissítését, egyúttal az áraikat is csökkentette. A Yuan Plus (Kínán kívül Atto 3-ként ismert) új verziójának ára 11 százalékkal, 16.644 dollárra csökkent. A legolcsóbb modell, a Seagull öt százalékkal lett olcsóbb, ez már 10 ezer dollár alatt elérhető. Ugyan a Tesla is faragott az árain Kínában tavaly, a Model 3 és Model Y így is a duplájába kerülnek a BYD modelljeinek.

Kína a Tesla második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után, a globális eladások egyharmada történt itt, ráadásul gyár is működik az országban: a sanghaji Gigafactory 2019 óta termel, tavaly épp 947 ezer autót szállítottak le innen. A BYD nincs jelen az amerikai piacon, pedig van egy buszgyára Kaliforniában. Mindkét vállalat szimatol a globális piacon és külföldi gyárakba fektet.

A globális számok

2023-ban 13,6 millió elektrifikált autó (akkumulátoros elektromos és hibrid) készült világszerte, ami 30 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A kínai piac ugyancsak 30 százalékkal nőtt, ide 7,9 millió jutott ezekből az autókból. A növekedés az elemzők szerint nem áll meg, idén átlépheti a 10 milliót az elektrifikált járművek száma a világ legnagyobb autópiacán.

A BYD 2023-ban összesen hárommillió csökkentett emissziójú autót adott el, ebből 1,6 millió volt akkumulátoros elektromos, a többi hibrid. A Tesla ezzel szemben nem árul hibrid autókat, viszont az elektromos járműveiből 1,8 milliót értékesített globálisan, 19 százalékos piaci részesedést elérve. Az észak-amerikai térségbe 700 ezer, Kínába 600 ezer, Európába nagyjából 400 ezer új Tesla került – írta meg a CNN.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink