Gyártók Ütközőpályán a gyártók és a beszállítók

Ütközőpályán a gyártók és a beszállítók

autopro.hu/V.M. | 2023.09.06 07:23

Ütközőpályán a gyártók és a beszállítók

Fotó: Mercedes-Benz Media

Az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) számos más autóipari beszállítókat tömörítő szervezettel együtt a mostaninál szigorú előírásokat tartalmazó és sokat kritizált Euro 7-es károsanyag-kibocsátási norma minél gyorsabb elfogadására és implementálására szólította az uniós döntéshozókat, amivel szembe helyezkedett számos autógyártóval.

Az Európai Bizottság 2022-ben ismertette az Euro 7-es emissziós előírásra vonatkozó javaslatát, amit ha megszavaznak a európai uniós tagállamok képviselői, 2025-től szigorítaná tovább az új személyautókra és kisteherautókra vonatkozó károsanyag-kibocsátási követelményeket. Erre rá két évre a buszok és a teherautók gyártóinak is új követelményekhez kellene alkalmazkodnia.

A CLEPA és másik hat szervezet, köztük a katalizátorgyártókat összefogó AECC, a tiszta mobilitási megoldásokat szállító vállalatokat képviselő MECA és az európai járműjavítók és -kereskedők szervezete, a CECRA szerint az Euro 7 jövőre esedékes európai parlamenti választások előtti elfogadására és implementálására van szükség, hogy „a városokban élő állampolgárok minél előbb élvezhessék a levegőminőség javulását a kisebb járművek okozta kibocsátásnak hála.”

A beszállítók álláspontja szerint a már ma is „elérhető” és „kiforrott” új emissziócsökkentési technológiáknak hála tehát az Euro 7 jelentősen hozzájárulna a városi levegő megtisztításához. Ezzel ellentétes állásponton van a személyautók és haszongépjárművek gyártóinak európai képviseleti szerve, az ACEA, mely szerint a szigorúbb korlátozások csak elhanyagolható hatást fejtenének ki.

Óriási eltérések a költségbecslésben

Egy másik vitás ponttá vált az abroncsok és fékek kopását is szabályozni kívánó Euro 7 költségvonzata. Az Európai Parlament és az Európai Tanács tagjainak címzett levelében a beszállítók az Európai Bizottság álláspontját visszhangozva azt írják, hogy az új technológiák a vásárlók számára csak „mérsékelt” áremelkedéssel járnának.

Ezzel szemben az ACEA korábban arra figyelmeztetett, hogy a Bizottság hatásértékelésében szereplő összegeknél 4-10-szer nagyobb mértékben növekednének a gyártási költségek. A szervezet az általa megrendelt elemzés eredményeire hivatkozva arról számolt be, hogy az Euro 7 a benzines autók és furgonok gyártási költségeit 2000 euróval, míg a dízelhajtású teherautók és buszok hasonló költségeit 12 ezer euróval növelné.

A járművek magasabb előállítási költségei, azáltal magasabb árai mind az eladásokra, mind a gyártók modellkínálatára hatással lennének, sőt már vannak is. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Škoda az Euro 7 miatt mondott le a Fabia kombi változatáról.

Az egyik kidobná, a másik megtartaná

A csekély környezeti hatások és a magas költségvonzat fényében az ACEA az Euro 7 mellőzésében, illetve az erőforrások elektrifikációra fordításában látja a megoldás kulcsát. A beszállítók ugyanakkor rámutatnak, hogy a következő tíz évben 100 millió belső égésű motorral rendelkező új jármű fog az EU útjaira kerülni, ezért – mint írják – a hagyományos hajtás fejlesztésének és az elektrifikációnak párhuzamosan kell megvalósulnia.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink