Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Űrhajó Székesfehérvár utcáin
Április 14-e és 28-a között teszteli a Volánbusz az MAN egyik demóbuszát, egy csuklós, elektromos Lion’s City-t. Ez a modell magyarországi debütálása is egyben, a busz még az egyébként fiatal fehérvári járműparkban is futurisztikus hatást kelt.
Bár az elektromobilitás egyre nagyobb szeletet kap a magyar tömegközlekedésben is, az elektromos hajtású csuklósbusz még mindig ritkaságnak számít hazánkban: tesztek során egy-két ilyen modell járt már az ország útjain, azonban jelenleg egyetlen közlekedési társaság sem üzemeltet ilyen autóbuszt (trolibuszt természetesen igen) – míg szóló, vagy éppen midi kategóriában már több tucat elektromos busz szaladgál a magyar utakon.
Az MAN csuklós elektromos busza, a Lion’s City 18 E áprilisban debütált Magyarországon. A Zöld Busz Program keretében a Volánbusz először Székesfehérváron teszteli a járművet, ahol április 14-e és 28-a között, két hétig közlekedik a város különböző helyijáratain a busz.
Nem egy könnyed busz
A tesztbusz 18,1 méter hosszú és 120 fő szállítására alkalmas - 45 ülőhely mellett 75 álló utast tud szállítani a busz, de természetesen kerekesszékes utas esetében az állóhelyek száma kevesebb.
A busz legnagyobb megengedett össztömege közel 30 tonna, ami kifejezetten nagy értéknek számít, bőven vannak olyan útszakaszok az országban, ahol a busz nem közlekedhetne súlya miatt. A jármű mozgatásáról két elektronikusan szinkronizált, egyenként 160 kilowattos (és 240 kilowatt csúcsteljesítményű) villanymotor gondoskodik, a busz B- és a C-tengelye is hajtott. A teljes rendszer együttesen 320 kilowatt állandó- és 540 kilowatt csúcsteljesítményt ad le.
Az MAN szerint a busz hatótávolsága a körülményektől függően akár 400 kilométer is lehet, de 200-270 kilométeres hatótávra bármilyen körülmények között garanciát vállal a gyártó.
Futurisztikus hatás
A címben említett űrhajó túlzásnak tűnhet, de a busz megjelenése annyira modern, hogy az egyébként fiatal buszparkkal rendelkező Székesfehérváron is az űrhajó ugrott be róla elsőként. A dizájnt nyilvánvalóan befolyásolta az elektromos hajtás, például a tetőn elhelyezett akkumulátorok miatt olyan magas a busz, és ennek köszönhető az íves kialakítás is a tetőn. Ez – a fekete-sötétzöld színekkel, a nagy szélvédővel és a tükrökkel futurisztikus hatást kelt.
A homlok- és hátfal ismerős lehet Veszprémből (persze más színben), feltűnő még a busz világos és széles csuklója, amitől hosszabbnak tűnik az egyébként sem rövid jármű.
Az utastér kifejezetten világos, a faborítást imitáló padló és a csukló színe is hozzátesz az összhatáshoz. Talán a fényeknek köszönhető, talán a kialakításnak, de tágas benyomást kelt a busz belseje – igaz, tömegben nem volt módom megnézni a belsőt.
Az MAN csuklós elektromos busza talán a megszokottnál is halkabb hajtással rendelkezik, szinte alig lehetett hallani a gyorsítást-lassítást. Ugyanakkor a fehérvári utakon nem tudott siklani a busz, főleg a műanyag elemek zörögtek hangosan, az ablakok jól tartották magukat az egyenetlen úton is.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!