Gyártók Teszteltük az intelligens Mercedest

Teszteltük az intelligens Mercedest

Biró Csongor | 2014.02.12 07:45

Teszteltük az intelligens Mercedest

Az okosautók elterjedésére még várnunk kell, de az intelligens autók már köztünk járnak. A márkák többsége alkalmazza autóiban a kor legfejlettebb vezetőtámogató rendszereit. Kipróbáltuk ezeket az új Mercedes-Benz E-osztályban.

Bár még az önvezető autó álom, legalábbis a hétköznapi használatban az, az új autók jelentős részében a kényelem és a biztonság egybeolvadásának lehetünk tanúi a vezetési asszisztensek által. A Mercedes-Benz intelligent drive elnevezéssel jelöli a komfortos és biztonságos autóvezetés új korszakát. Minden a biztonságról szól egy mai Mercedesben, már az övek becsatolásakor érezzük a gondoskodást, ahogy automatikusan mellkasunkra feszül a szíj.

A 2013-ban bemutatott új S-osztály, az általunk is kipróbált új E-osztály, illetve a 2014-től kapható új C- és V-osztály az elsők, amelyek megkapták a csillagos márka védőpajzsát. Az intelligens asszisztens-rendszerek már komplex szituációkat elemeznek, és a fejlettebb környezet-figyelő szenzoroknak köszönhetően jobban felismerik a közlekedésben a potenciális veszélyeket, mint korábban, már nemcsak az autó elé lát, hanem 360 fokos rálátása van környezetére.

Minden lámpája LED-es

Részben autonóm közlekedés

Radaros követési távolságtartó rendszert már évek óta használnak a gyártók, legyenek azok japánok, németek vagy amerikaiak. A Mercedes annyit tett hozzá, hogy kormányzás-asszisztenssel is kiegészítette. A rendszer leveszi a sávtartás terhét a sofőrről, és dugókban képes az automatikus araszolásra, úgy hogy helyettünk kormányoz is, ha minden ideális feltétel adott. Az E-osztály esetében az ideális helyzetet a műszerfalon lévő kormány ikon bezöldülése jelzi. Bekapcsolt tempomattal, jól látható útfestéseket érzékelve elengedett kormánnyal is autózhatunk akár. Persze ennek a segédnek nem ez a célja, hanem az, ha valaki eltompulna és kisodródna a sávból, ez ne okozzon balesetet. Egyenes úton, valamint kisebb kanyarokban kormányzási nyomaték generálásával segít a gépjárművezetőnek a forgalmi sáv közepén maradni.

Automatikusan tartja a távolságot

Áttekintés az érzékelőkről és a kamerákról:
Radarok:

  • 2 közeli tartományú radarérzékelő elöl (30 m, 80°)
  • 1 távoli tartományú radarérzékelő elöl (200 m, 18°) közepes érzékelési tartománnyal (60 m, 60°)
  • 2 közeli tartományú radarérzékelő hátul, oldalt (30 m, 80°)
  • 1 multi-mode radarérzékelő hátul (30 m, 80° und 80 m, 16°)

Sztereo kamera (Stereo Multi Purpose Camera, SMPC) az első szélvédő mögött, a belső visszapillantó tükör környezetében (hatótávolság 500 m, amiből kb. 50 méter hosszan 3D-képes, 45°)

12 ultrahangos érzékelő (elöl/hátul 4-4, plusz 2-2 bal- és jobboldalt az első/hátsó lökhárítóban)

4 kamera, ami a 360 fokos kamerarendszert szolgálja (1-1 az első hűtőmaszkban és hátul, a csomagtérajtó fogantyújánál, valamint 1-1 a külső visszapillantó tükrök házának aljában; függőlegesen kb. 130°, vízszintesen >180°; felbontás 1 megapixel (1280 – 800 pixel)

A sztereo kamera felismeri az útfelfestéseket, valamint az előttünk haladó gépjárművek térbeli elhelyezkedését. Lassú haladáskor, például dugókban az előttünk haladó gépjármű alapján képes orientálódni, még akkor is, ha az útfelfestések nem egyértelműek, vagy hiányoznak. A rendszer ezzel lehetővé teszi dugókban az autonóm közlekedést. A gépjármű előtti területet, ahogy eddig is, egyidejűleg két közeli tartományú radarérzékelő, valamint egy távoli tartományú, és a közepes tartományt is lefedni képes radarérzékelő figyeli. A rendszer egyesíti a két technológia által szállított adatokat, kiszámítja a kívánt reakciókat, és szükség szerint irányítja a motorteljesítményt, a váltót és a fékrendszert a hosszirányú szabályozáshoz, valamint az elektromos kormányzást a keresztirányú szabályozáshoz. 0-200 km/h közötti sebességtartományban működőképes, egy kapcsolókarral aktiválható a kormánynál. A kívánt sebesség 30 km/h és 200 km/h között állítható be.

A rendszer kialakítása annyira fejlett, hogy az érzékelők felismerik, ha a gépjárművezető kezei nincsenek a kormányon. Ilyenkor először optikai figyelmeztetésre kerül sor. Amennyiben a gépjárművezető nem reagál erre az utasításra, figyelmeztető hangjelzés következik, és a sávtartás funkció kikapcsol. A hosszirányú szabályozás ettől függetlenül aktív és továbbra is elérhető marad. A gépjárművezető természetesen bármikor felül tudja bírálni a kormányzás-asszisztenst. Ha az irányjelzőkkel jelzi, hogy sávot szeretne váltani, a sávváltás idejére a sávtartó rendszer passzív marad.

A rendszer a gépjárművezető beavatkozása nélkül akár 5 m/s² lassulással képes fékezni. Jó esetben felismeri az előzési szándékunkat, vagyis az irányjelző működtetését követően a gépjármű szabad út esetén dinamikusabban gyorsul.

A radarok és a kamera kombinációjának köszönhetően a besoroló gépjárműveket, valamint a szomszédos sávokban az előttünk haladókat is fel tudja ismerni, és időben képes reagálni rájuk. Ezzel elkerülhetőek például autópályákon vagy autópályához hasonló többsávos országutakon a szabálytalan jobbról történő előzések, amikor a beállított sebességet a baloldali sávban haladó gépjárművek korlátozták le.

Helyettünk is résen van

Táblafelismerője már az előzési tilalmakat is felismeri, és behajtási tilalom esetén egyaránt figyelmeztetni képes. A kamera által észlelt adatokat a rendszer összeveti a navigációs rendszerrel, a tilalom mind a műszercsoporton, mind pedig a navigációs rendszer térkép nézetében megjeleníthetők. Amennyiben a kamera nem lát sebességkorlátozó táblákat, vagy ha a sebességkorlátozást feloldják, a navigációs rendszer adatai alapján a törvényileg előírt sebességkorlátozásokat jelzi. A korlátozásokat is értelmezi, bár nem írja ki, hogy pontosan milyen feltételeket jelöl a tábla, de például a harmincas sebességkorlátozás reggel hat és este hat óra között táblát úgy írja ki, hogy ideiglenes korlátozású 30-as tábla.

Milyen eszközök teszik lehetővé mindezt?

A Mercedes-Benz nagy lépést tett előre a sztereo kamera bevezetésével, amely a szélvédő mögött, a belső visszapillantó tükör környékén helyezkedik el. Nyitási szöge 45°, és képes a gépjármű útját keresztező objektumok és járókelők térben történő felismerésére, valamint útjaik kiszámítására. A kamera két „szemének” köszönhetően a gépjármű előtti területet akár kb. 50 méter hosszan képes három dimenzióban látni, továbbá a gépjármű előtt akár 500 méteren képes figyelni az eseményeket. Az új kamera ezzel olyan adatokat képes szolgáltatni, amelyeket különféle rendszerek dolgoznak fel. Az információkat intelligens algoritmusok értékelik ki, széleskörű rálátást biztosítva a szembejövő, előttünk haladó és keresztező forgalomra, valamint a gyalogosokra, de a rendszer felismeri és térben elhelyezi a különféle típusú közlekedési táblákat és útfelfestéseket is.

Ez a kamera előre lát

Amennyiben a sztereo kamera objektívjei az autók szemének felelnek meg, akkor a radarérzékelők tekinthetőek a füleiknek, kiegészítő adatokat szállítva. A radarérzékelő rendszer két, az első lökhárítóba beépített közeli érzékelési tartományú szenzorból áll, amelyeknek hatótávolsága 30 méter, nyitási szögük pedig 80°. Ezeket egy távoli érzékelési tartományú szenzor (200 m, 18°) egészíti ki, amely a középső tartományt is lefedi (60 m, 60°). A kamera és az érzékelők adatai egy vezérlőegységben egyesülnek, hogy releváns adatokhoz juthassanak a különféle funkciók.

További érzékelők széleskörű rendszere képes a gépjármű adott állapotát, valamint a gépjárművezető reakcióit figyelni. Amennyiben az érzékelők veszélyes helyzeteket ismernek fel, az algoritmusok a különféle asszisztens rendszereket adatokkal képesek ellátni, hogy azok a helyzetnek megfelelően támogathassák a gépjárművezetőt. A kamerarendszer rossz időjárási körülmények között, sűrű havazásban vagy befagyva az ónos esőben nem ad pontos tájékoztatást, így mostoha körülmények között a saját érzékeinkre kell támaszkodnunk. Célszerű indulás előtt a kamerákat, a radarérzékelőket megtisztítani.

A tolatókamera képe felülnézetet is ad

Baleset-megelőzés

Városi forgalomban a kereszteződések képezik az elsőszámú baleseti kockázatot. Az ütközések ilyenkor elsősorban a gépjárművezetők figyelmetlenségére vagy rossz döntéseire vezethetőek vissza. Miközben az ember gyakran túl lassan reagál, az asszisztens rendszerek nem ismerik az ijedtségből fakadó reakcióidőt.

A kereszteződésekben történő balesetek gyakran nem csupán anyagi károkkal, hanem súlyos személyi sérülésekkel járnak. Amennyiben az előrelátó rendszer ilyen veszélyhelyzetet ismer fel, a gépjárművezetőt optikai és akusztikus figyelmeztetéssel vészfékezésre utasítja - erre az egyhetes teszt során nem került sor, így ezt a segédet nem kellett igénybe vennünk. Ha a gépjárművezető fékezése nem elegendő, a segéd automatikusan megemeli a féknyomást a hatásos fékezés érdekében, vész esetén akár teljes fékezésig. A keresztirányú forgalom-asszisztens funkció 72 km/h-s sebességig működőképes, a féksegéd a hosszirányú közlekedés során a teljes sebességtartományban dolgozik.

Mercedes-Benz E250

A szaggatott terelővonalakon keresztül történő véletlenszerű sávelhagyás esetén is közbe tud lépni, ha a szomszédos sáv foglalt, és ha emiatt sávváltás esetén balesetveszély léphet fel. A rendszer az ilyen helyzeteket a sztereo kamera és a radarrendszer információi alapján képes felismerni. Ezeket egy hátsó érzékelő bővíti ki, ami az első és a hátsó lökhárító további érzékelőinek kombinációjával hatásos.

Az aktív sávtartó asszisztens olyan kritikus helyzeteket képes felismeri, mint az előző vagy az előzött gépjárművek, vagy a párhuzamos közlekedés; a rendszer viszont szembejövő forgalom esetén szintén hatásos. Foglalt szomszédos sáv felismerésekor a rendszer az útfelfestések keresztezése esetén a gépjárművezetőt nem csak haptikusan, a kormánykerék lüktető rezegtetésével figyelmezteti, hanem a kerekek ESPáltal kivezérelt egyoldali fékezésével visszatereli az autót a sávba. Így a rendszer optimálisan egészíti ki a holttérfigyelő asszisztenst, és első ízben lehetővé teszi a gyakran súlyos kimenetelű, szembejövő forgalommal történő ütközések elkerülését. A sávtartó asszisztens 60-200 km/h közötti sebességtartományban működőképes. Amennyiben a rendszer felismeri a gépjármű aktivitását, pl. aktív kormányzást, fékezést vagy gyorsítást, valamint az irányjelző használatát, a sávtartást korrigáló fékbeavatkozások megszűnnek.

Az úgynevezett pre-safe fékrendszer képes felismerni a gyalogost, és 50 kilométer/órás sebességig önálló fékezéssel megakadályozhatja a gyalogos elütését. A rendszer felismeri a fenyegető ráfutásos ütközést. Működésbe hozza az utasvédelmi berendezéseket, és az álló gépjárművet ütközés esetén megfékezi. Ezzel elkerülhetőek a másodlagos ütközések. Az ütközés egy korai fázisában, még az utasok testének megugró gyorsulását megelőzően, az ütközéssel ellentétes irányba megfeszíti a sofőr és az első utas biztonsági övét. Ezáltal frontális ütközések során jelentősen mérséklődik a sérülések kockázata és súlyossága.

Az aktív sávtartó rendszer felismeri a szembejövő forgalmat, valamint a szomszédos forgalmi sáv foglaltságát, és a véletlenszerű sávelhagyást egyoldali fékezéssel segít elkerülni. Az adaptív távfény lehetővé teszi a távolsági fény tartós, vakításmentes használatát a többi gépjármű fénykévéből történő kitakarásával. Bámulatos, amiket a LED-fényszórók művelnek a forgalomban, képes úgy megvilágítani a forgalmi sávokat, hogy az előttünk haladó, vagy szemből érkezőket nem zavarja a hosszú fény, a sofőr azonban mindent tökéletesen lát és nem kell azzal foglalkoznia, hogy fel-, illetve lekapcsolja a reflektort. Elég egyszer bekapcsolni és a kocsi megjegyzi, még napok múlva is intelligensen világít, egészen addig, amíg ki nem kapcsoljuk ezt a funkciót.

Az éberségfigyelő rendszer kibővített sebességtartományban jelzi a figyelmetlenséget és a fáradtságot, tájékoztatja a sofőrt fáradtságának mértékéről és a legutóbbi pihenő óta eltelt menetidőről. A rendszer érzékenysége állítható. Az összes autópályás balesetek jelentős hányadát a fáradtság okozza, amivel az egyik leggyakoribb baleseti oknak számít, a legsúlyosabb következményekkel. Az éberségjelző 60-200 km/h közötti sebességtartományban képes felismerni a fáradtságot és a figyelmetlenséget. Ezen kívül a rendszer érzékenysége állítható, amely kimondottan hasznos például egy, már az autóba fáradtan beszálló gépjárművezető esetében. A műszercsoport kijelzőjében egy új menü a rendszert áttekinthetőbbé és könnyebben kezelhetővé varázsolja, amelyben az aktuális éberségszintet, és az utolsó pihenés óta eltelt menetidőt jeleníti meg. Amennyiben úgy érzékeli, hogy a vezető fáradt, vagy régóta vezet, pihenésre utasítja, a navigációs rendszerben egyúttal a közelben lévő pihenőkről tájékoztatja. A rendszer a műszercsoport megfelelő menüjén keresztül kikapcsolható, a gépjármű újraindításakor viszont mindig automatikusan bekapcsol, mégpedig az utoljára kiválasztott érzékenységi fokozattal.

Vezetői autó

A Mercedes-Benz E-osztály önálló parkolásra is képes párhuzamos és merőleges parkolóhelyek esetében, ha kérjük, megteszi helyettünk, de általában életszerűtlen, hogy rábízzuk magunkat, így mi magunk sem teszteltük a való életben, ahogy a beépített eCall segélyhívót sem kellett kipróbálnunk szerencsére.

Luxus, kényelem és magas ár

Tesztautónk egyértelműen vezetői autó, elegáns bőr belsővel, csúcshoz közeli felszereltséggel, amely az asszisztensek mellett kétzónás klímát, ülésfűtést, navigációt, 360 fokos kamerarendszert, 211 lóerős kétliteres, turbós benzinmotort, harmann/kardon hifit, kilépő és kísérő-fényeket, elektromos toló-bukó tetőt és hétfokozatú nyomatékváltót sorolt, mindezt közel 20 millió forintért. Az intelligens hajtásnak egészségmegőrző hatása is van, a vezetési stresszből csak a pozitív stimulációt tartja meg, a kapkodás, az idegesség hátrányait ebben az autóban nem érezzük, csak azt, hogy mindenre ráérünk, hogy fő a nyugalom. Tudjuk, hogy beépített őrangyalok vigyázzák minden mozdulatunkat. Futóműve lágy és finom, kényelmessé tesz minden utat, a kormányzás kissé indirekt. Motorja nem hátba vágóan sportos, fogyasztása 9 liter körül alakul 100 kilométerenként, a főtengely 130 kilométer/órás sebességnél 2400-at forog percenként.

Kiemelt Partnereink