Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Teljes gázon működik a Škoda innovatív fényezője
2020-ra adta át a Škoda Mladá Boleslavban az új fényező üzemét, ami azóta már a teljes kapacitásával működik, és hozza is azokat a számokat, amiket a beruházástól vártak. Az innovatív megoldásoknak köszönhetően hatékonyabbá vált a Škodák fényezése.
A 214,5 millió eurós beruházás keretében felhúzott létesítményt évi 168 ezer autó fényezésére tervezték, 700 autós maximális napi áteresztőképességgel. Az új fényezővel együtt a Škoda gyár teljes festési kapacitása évi 812 ezer járműre nőtt.
Az új műhelyben fényezett modellek közé tartozik a Karoq, a Scala, a Kamiq, az Enyaq iv és az Octavia – ráadásul ugyanazok a folyamatok vannak megosztva minden modellen.
A létesítmény a Škoda automatizálás, energiatakarékosság és környezetbarát technológiák iránti elkötelezettségét is példázza. A korábbi gyakorlathoz képest a festékszárítási eljárás energiafogyasztása ötödével csökkent, a festékfelhasználás 17 százalékkal lett alacsonyabb, valamint a szerves anyagok kibocsátása 36 százalékkal esett vissza. Egy azonnal látható tényező, amely mindehhez hozzájárul, hogy a karosszériák keresztirányban, nem pedig frontálisan kerülnek a kemencékbe. Ezzel a forró levegő nem fentről lefelé áramlik az autón, ami akár a felére is csökkentheti a szárítás idejét.
Hatékonyság robotokkal
A Škoda közlése szerint összesen 87 robot dolgozik a fényezőműhelyben azért, hogy a festést a lehető leghatékonyabban végezhessék el. A robotok mellett az adatelemzés is segíti a cég munkáját, így valóban Ipar 4.0-ás üzemről beszélhetünk.
A festékfelvitel folyamata többek között a karosszériagyártási folyamat során összegyűjtött, majd az egyes munkaállomásokon az adott modell azonosítójával összevetett digitális adatok felhasználásával történik, így játszik szerepet az adatelemzés a fényezésben.
Fenntarthatóbb működés
Az új létesítmény nemcsak hatékonyabb, de a környezetkárosító hatása is kisebb. A hagyományos fényezőműhelyekhez képest autónként 210 grammal kevesebb oldószert és 17 százalékkal kevesebb lakkot használ a Škoda új fényezője. Ezenkívül a létesítményben található légtisztító-berendezés több mint két kilogrammal csökkentette a munkadarabonkénti festékmaradványok mennyiségét.
A cég jelentése szerint jelentősen csökkent az anyag- és energiafelhasználás, és kevesebb hulladékot termel az üzem.
Az Automotive Manufacturing Solutions című lap szerint a fentiek mellett annak köszönhetően lehet hatékonyabb az eljárás, hogy a fényezőrobotokat nemcsak a megfelelő festék kiválasztására programozták be, hanem azt is felismerik, hogy milyen modellt kell festeniük. Így kiviteltől függetlenül minden autót egy soron tudnak fényezni.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!