Gyártók Tartja magát a Passat az összezuhanó limuzin-piacon

Tartja magát a Passat az összezuhanó limuzin-piacon

Beck András | 2019.12.07 06:19

Tartja magát a Passat az összezuhanó limuzin-piacon

"A szén-dioxid büntetési rendszer 2020-as változása kapcsán pár évnek el kell telnie ahhoz, hogy elegendő információ álljon rendelkezésre a megfelelő üzleti modellek kidolgozásához" – nyilatkozta az auropro.hu-nak a Porsche Hungaria Volkswagen márkaigazgatója. Dalnoki Balázs úgy számol, hosszú távon éves szinten kétezer Volkswagen Passat hazai értékesítése reális.

– Jövőre hány darab Passat értékesítését tervezik?
– Évente átlagosan 2000-2400 darabot adunk el a Volkswagen Passatból, ez az elmúlt nyolc év átlaga. Összességében a teljes szegmensben csökkennek az értékesítések. Azok a középvezetők, illetve menedzserek, akik eddig a Passatot választották, kissé eltolódtak az SUV modellek irányába. Nem a konvencionális kombi vagy limuzin formát keresik, azonban azok között, akik továbbra is kitartanak emellett, továbbra is a Passat a legnépszerűbb. Ez igaz mind a magánvevőkre, mind a céges vásárlókra. A hasonló karosszéria-változatokból egyébként a versenytársak is évről évre kevesebbet értékesítenek a hazai piacon. A következő évre az átlagosan kétezer darabos értékesítés tűnik reálisnak számunkra.

– Miként reagáltak arra, hogy a SUV-ok népszerűsége ennyire megugrott?
– Mára kijelenthető, hogy a Volkswagen gyakorlatilag egy SUV brand, hisz a modellpalettánkban megtalálható a T-Cross, a T-Roc, a Tiguan, a Tiguan Allspace és a Touareg. Tehát összesen öt utcai terepjárót kínálunk, ezek divatos és keresett modellek. A T-Cross-t idén tavasszal mutattuk be és 2020-ban már csaknem 2000 autó eladásával számolunk. Ez egy teljesen új modell, ilyenkor fél vagy egy év is kell a piaci bevezetéshez, amíg az emberek megkedvelik az újdonságot. A T-Cross és a T-Roc valamikor jövőre éri el azt a szintet, hogy az utakon is már egyre többet lehet látni és általánosan megismerik ezeket a modelleket. 2020 második felében érkezik egyébként a Tiguan megújult verziója.

– A D-szegmens, azaz felső középkategóriás modellek jövőjének milyenek a kilátásai?
– Alapvetően kétfajta várakozás van az autópiacon. Az egyik szerint szép lassan kikopik a kategória, és más karosszéria-változatok veszik át a helyüket. Az egyterűsebb elektromos autók is lehetnek ezek. Másik jóslat, hogy az emberek egy idő után telítődnek a hobbiterepjárókkal, néhányan visszafordulnak majd a hagyományos formák felé. Emellett szól az, hogy mind a hagyományos kombi, mind a limuzinforma nagyon praktikus hétköznapi használatra. A Volkswagen mindenesetre még fejleszti a Passatot, hiszen megfelelő kereslet van a modell iránt.

– A kibocsátási szabályok szigorítása miatt milyen változások várhatók januártól a hazai új autó értékesítésekben?
– A gyártók minden országban monitorozzák, hogy várhatóan milyen szén-dioxid-kibocsátást fognak elérni átlagosan az eladott modellek. Ettől függően határozzák meg a stratégiájukat. A szabályozás az átlagos 95 gramm/kilométer feletti kibocsátásnál ír elő büntetéseket, befizetéseket. Nyilvánvaló, hogy a modellportfóliót a várható értékesítési adatok alapján lehet jól kialakítani, de a gyártásban is átalakításokra van szükség. Például az elektromos autókkal jelentősen csökkenthető az átlagos szén-dioxid-kibocsátás. Arra lehet számítani, hogy az átlagot csökkentő autókból növelik a gyártást, de azoknak az értékesítése csak jövőre várható. A szén-dioxid büntetési rendszer változása kapcsán pár évnek el kell telnie ahhoz, hogy elegendő információ álljon rendelkezésre a megfelelő üzleti modellek kidolgozásához.

"Évente átlagosan 2000-2400 darabot adunk el a Volkswagen Passatból, ez az elmúlt nyolc év átlaga. Összességében a teljes szegmensben csökkennek az értékesítések" – mondta az auropro.hu-nak Dalnoki Balázs, a Porsche Hungaria Volkswagen márkaigazgatója.

– A márkáknál összeurópai szinten határozzák meg a 95 grammos határt, ez Magyarországra ugyanúgy vonatkozik vagy eltérhet ettől?
– Elképzelhető az eltérés, de erről még nincs végleges döntés. Az mindenesetre biztos, hogy a vásárlókat valamilyen kedvezmény-rendszerrel motiválni fogják a gyártók. Így a kedvezőbb kibocsátású autókból választhatnak majd. Egyébként történt már egy jogszabályváltozás, amikor más fogyasztásmérési szabványra állt át a piac. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy a hétköznapi élethez jobban igazodó fogyasztási adatok szerepelnek már az autók mellett. Most már a mérés sem laboratóriumban történik, hanem közvetlenül a közlekedésben résztvevő autókon mérik az adatokat. Ahány váltó- és motorverzió van egy modellhez, annyinál kellett végrehajtani a mérést, ez a legtöbb márkánál csúszást okozott az engedélyek megszerzésében. Ez problémákat is okozott. Mindez oda vezetett, hogy a gyártók által megadott fogyasztási adatok már szinte teljes egészében megfelelnek a valóságnak.

– A hét személyes családi autók vásárlásával kapcsolatban milyenek a Volkswagen tapasztalatai?
– Rengeteg magánember és család jelent meg a márkakereskedésekben, ami már önmagában pozitív, nem várt pozitív fejlemény. A gyárak egyébként nem voltak felkészülve erre az érdeklődésre, hiszen a hét személyes autók speciális terméknek számítanak az autóiparban. Van egy nagyon stabil vásárlóközönsége, de az ilyen keresletváltozás nem gyakori. A mostani jelentős állami támogatás, ami nagyjából 8000 eurót tesz ki, európai szinten is nagyon jelentősnek számít. A gyárak nyilvánvalóan megpróbálják ezt a plusz keresletet kielégíteni, mi is megpróbálunk a következő év első negyedévében minél nagyobb gyártási kvótákat szerezni. A Tiguanból, a Tiguan Allspaceből, a Sharanból és a Touran modellekből áll a mi hét személyes kínálatunk. Az eddigi kereslet 85 százaléka a Touran iránt mutatkozott eddig. Az eredeti tervekhez képest idén hatszáz autóval tudtuk megnövelni a hétszemélyes autók hazai kvótáját. Ennyivel többet kaptunk a gyártásból. Arra számítunk, hogy a családi autóvásárlási program eladásainak 10-12 százaléka lesz Volkswagen. Ez több mint a mi hét és fél százalékos általános piaci részesedésünk, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindegyik gyártó rendelkezik hétszemélyes modellel. Ez a Volkswagennél összesen nagyjából ezer darabos potenciált jelent, ami jelentős növekedés a támogatás előtti év nagyjából 150 darabos értékesítéséhez képest. A teljes piacon nagyjából 1500 hétszemélyes autót adtak el a korábbi években, ebből most 7000-10 000 ezer darab is lehet a következő évben. Ebből is látszik, hogy komoly támogatásról van szó.

– A Passat mely változatainak motorjai készülnek Győrben az Audi Hungaria motorgyárában?
– Ez mindegyik verzióban lehetséges. Az 1,5 literes benzines és a 2 literes dízel motorokból gyártanak Győrben, de ez valójában komplexebb kérdés. A motorok néha időszakosan Győrből érkeznek, de ez nem mindig van így. A kulcskérdés az, hogy a logisztika milyen megoldásban szolgálja ki a gyárakat. Sok motor érkezik a Passathoz Salzgitterből. Amikor egy modell bevezetési időszakában hirtelen több autóra van szükség, akkor időszakosan több gyár is szállít egyszerre erőforrásokat a szalagra. Volt egy olyan vásárlási szándékunk, amikor egy Győrben dolgozó mérnök az ő általa összeszerelt motorral akart vásárolni Volkswagent, de a logisztikai rendszer túl összetett ahhoz, hogy ezt meg lehetett volna oldani. Annyira zárt a rendszer, hogy nem képzelhető el ilyen szintű beavatkozás a megrendelésnél. Ettől függetlenül természetesen, amikor átadunk egy autót, akkor a motorszámokból visszakövethető, hogy az hol készült, de előre nem lehet konkrét motorgyárból rendelni az erőforrást. Egy megrendelésnél mi egy alvázszámot látunk csak a rendszerben. Ez alapján meg lehet nézni, hogy éppen milyen munkafolyamatnál tart az autó. A gyártás során a motorszám az úgynevezett házasítás után jelenik meg, de ekkor magán a megrendelésen már nem tudunk módosítani.

Kiemelt Partnereink