Gyártók Szuperhatékony kétütemű motort fejleszt a Mazda

Szuperhatékony kétütemű motort fejleszt a Mazda

autopro.hu/P.B. | 2022.03.01 04:20

Szuperhatékony kétütemű motort fejleszt a Mazda

Fotó: Inside Mazda Newsroom

A kétütemű motorok ismét aktuálissá válhatnak, miután a hírek szerint a Mazda szabadalmat kért egy kompresszoros kétütemű motor kialakítására. Kérdéses, hol használhatná ezt a megoldást a japán OEM.

Hirdetés

A kétütemű motor a belső égésű motorok egyik fajtája, ami abban különbözik a négyütemű motortól, hogy mindössze két munkaütem (egy főtengelyfordulat) alatt hajtja végre azt a ciklust, amit a négyütemű motor két fordulat alatt. Így a kétütemű motornál minden fordulatra esik egy munkaütem, szemben a négyüteművel, ahol csak minden második fordulatra. A hagyományos kétüteműeknél nincs vezérműtengely, billenőszelep vagy egyéb mozgó alkatrész a motor felső részében, így könnyebbek, olcsóbbak, egyszerűbbek és kilogrammonként több teljesítményt tudnak termelni.

E tulajdonságai miatt a kétütemű motorok motorkerékpárokhoz és kerti gépekhez ideálisak, de ismerősek lehetnek a korai Trabantokból vagy Wartburgokból is. Kialakításuk miatt a kétütemű motorokban nincs olajkenőrendszer, ehelyett olajat kell keverni a benzinhez. Az ilyen motorok magas károsanyag-kibocsátása miatt a benzin-olaj keverék alkalmazása a modern autókban nem jöhet szóba, bár korábban is léteztek kísérletek az alkalmazására.

Környezetbarát megoldás

A Mazda találmánya közel áll a négyütemű motorhoz, és a modern elektronika kifinomultságával és sebességével próbálja leküzdeni a korábbi tervek korlátait. A Mazda négyütemű Skyactiv-X motorjához hasonlóan alacsony és közepes teljesítményen, valamint hagyományos szikragyújtású motorként is működhet szegénykeverékes (lean-burn) benzinmotorként, vagy szikravezérlésű kompressziós gyújtásban (SCCI), nagy teljesítményen.

A Skyactiv-X változó szelepvezérlése (VVT) lehetővé teszi, hogy egyes üzemállapotoknál a hengerekbe beáramló levegő egy része távozzon, mielőtt a kompressziós löket során összenyomódik, csökkentve a kompresszióviszonyt, ezáltal a hagyományos belső égésű motoroknál kisebb károsanyag-kibocsátással rendelkezik.

Kérdés, hol juthat neki szerep

A Mazda azt állítja, hogy nincsenek konkrét tervei a kétütemű motor használatára – valóban nehéz elképzelni, hol férne bele a termékkínálatába ez a hajtás. Elméletileg azonban alkalmazható lehet hatótávolságot növelő generátorra, valamint egy könnyű hajtáslánc alapját is képezheti önmagában - írja az Autocar.

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a Mazda több alternatívával is próbálkozik a hajtások környezetkímélőbbé tételének érdekében – az elektromobilitás mellett ilyen például a szintetikus üzemanyagokkal való kísérletezés, vagy a fenti motor szabadalma.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink