Gyártók Szintetikus üzemanyagokban is gondolkodik a Mazda

Szintetikus üzemanyagokban is gondolkodik a Mazda

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.05 04:20

Szintetikus üzemanyagokban is gondolkodik a Mazda

Fotó: Mazda Newsroom

A japán gyártó szerint az elektromos autóknak és a szintetikus üzemanyagoknak egyaránt helyük van a jövő közlekedésében, ha el akarjuk érni a karbonsemlegességet. Egyoldalú szabályozások helyett a well-to-wheel módszerrel érdemes megvizsgálni minden alternatív hajtástechnológiát.

Hirdetés

A Mazda európai divíziójának kutatási vezetője szerint a szintetikus üzemanyagok nem az elektromos technológia kihívói, sokkal inkább kiegészítői. Christian Schultze azt mondta, az alternatív üzemanyagok a már meglévő autókban is használhatóak, így egyszerre két úton is haladhat az autóipar a karbonsemlegesség felé, nem kell mindent egy lapra feltenni. Schultze az előnyökre és a hátrányokra is felhívja a figyelmet – például egy belsőégésű motorral hajtott autót nehéz csendessé tenni, egy elektromos autóval viszont nehéz hosszú utakat megtenni.

Az SCE autóipari tanácsadó cég egyik szakértője, Steve Sapsford szerint nem jó irány, ha az államok egyszerűen betiltják a belsőégésű motort, ahogyan az sem, ha a szintetikus üzemanyagokkal az elektromosság felé való haladást próbálnánk akadályozni. Az elsőszámú törekvésünknek a fosszilis üzemanyagoktól való függésünk megszüntetésének kell lennie.

Az alternatív üzemanyagok bevezetését a tanácsadó szerint úgy kéne kezdeni, hogy a meglévő üzemanyagokhoz elkezdik hozzákeverni őket. Az ilyen, adalékként használt üzemanyagok minden előírásnak megfelelnek, így sem a motorok, sem az autóvezetők, sem az infrastruktúra nem fogja megérezni az átállást.

Életszerű elképzelés, objektív módszerek

Schultze úgy kalkulál, hogy 2030-ra a szintetikus üzemanyagok árai a hagyományosokéval legalább megegyező, de inkább alacsonyabb lesz majd, ami egy eurót jelent literenként. Mivel a fosszilis üzemanyagokat magas adó sújtja, a fenntartható alternatívák árai lassan megközelítik a hagyományos benzin és gázolaj árát.

Schultze, Sapsford és Paddy Lowe, volt Forma-1-es mérnök és a Zero Petroleum cég alapítója szorgalmazzák a törvényhozóknál, hogy a kibocsátási szabályok megalkotásakor a well-to-wheel, azaz az energiaforrás megteremtésétől annak autóban történő felhasználásáig vizsgálják a folyamatok összesített kibocsátását, és ne csak az autók kipufogógázait vegyék számításba. Csak így kapható hiteles információ arról, hogy hol járunk a karbonsemlegesség felé vezető úton. Schultze szerint hibás dolog csak úgy elvetni bármilyen alternatív technológiát.

Lowe hozzátette, hogy az autósport egy remek platform az új technológiák kipróbálásához és népszerűsítéséhez. Formula E már létezik, de Lowe a hidrogén és a szintetikus üzemanyagok későbbi használatát is szinte biztosnak tartja a versenyautókban — írta meg az Autocar.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink