Gyártók Rákapcsol az önvezetés fejlesztésére a Daimler Truck

Rákapcsol az önvezetés fejlesztésére a Daimler Truck

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.03 04:20

Rákapcsol az önvezetés fejlesztésére a Daimler Truck

Fotó: Daimler Truck North America

Az Egyesült Államokban alábbhagyott az önvezető teherautók fejlesztése, ami a startup cégeket illeti. A nagy versenyzők azonban csak most ássák bele magukat igazán a témába – a Daimler Truck és a Torc Robotics közösen eltervezte, hogy 2027-ben piacra dobja autonóm rendszerét a szállítmányozásban, ehhez azonban sokszor kell még bizonyítaniuk a technológia biztonságosságát.

Hirdetés

Számos önvezető teherautókkal foglalkozó startup bukdácsolt 2023-ban. Decemberben is csapás érte a szektort, amikor a TuSimple cég elbocsátott 150 dolgozót - az amerikai munkaerejének 75 százalékát -, megkezdve a tevékenységének leállítását az országban. A vállalat Kelet-Ázsiára helyezi a hangsúlyt, itt fogja folytatni fejlesztői munkáját. Csak néhány autonóm teherautós startup marad az Egyesült Államokban, köztük a pittsburghi Aurora Innovation és a kaliforniai Mountain View-ban székelő Kodiak Robotics. A nagy gyártók, mint a Volvo és a Daimler Truck azonban maradnak, méghozzá nagyszabású célokkal – 2027-re 4-es szintű önvezetésre képes teherautókat akarnak bevezetni az amerikai piacra.

Joanna Buttler, a Daimler Truck globális autonóm technológiáért felelős csoportjának vezetője beszámolt a vállalat stratégiájáról, fontos partneri kapcsolatokról. A Waymóval kötött partnerség 2023 júliusában meggyengült, amikor a startup bejelentette, hogy az önvezető teherautókkal kapcsolatos fejlesztését megszűnteti, és helyette a fuvarrendelési megoldások fejlesztésébe csoportosítja át a forrásait, de nem szakadt meg minden kapcsolat a Daimler Truckkal.

Alapvetően átalakulna a szektor

Buttler a Daimler Truck független leányvállalatát, a Torc Robotics-ot is felügyeli, amely a 4-es szintű önvezetés technológiáját fejleszti. Buttler decemberben egy blogposztban írt arról, hogy a nem is túl távoli jövőben az árukat több száz kilométeres távokra szoftvervezérelt teherautók fogják szállítani emberek helyett. A cél az autópályás szállítás átalakítása ilyen módon, az utolsó kilométerekre pedig egy emberi sofőr által vezetett jármű venné át a szállított pótkocsit. Buttler szerint egyszerre minden elemét még nem lehetséges bevezetni a technológiának.

Buttler megjegyezte, az autonóm technológia segíteni fog kompenzálni a sofőrhiányt, amely 2030-ra 160 ezer hiányzó gépkocsivezetőt fog jelenteni. Buttler szerint az emberek továbbra is kritikus szerepet játszanak az ellátási láncban, mégpedig az utolsó kilométeres szállításban, autonóm flották menedzselésében és felügyeletében, a többi emberrel való kapcsolattartásban és a döntéshozásban.

A Torc egy ideje autonómiára kész Freightliner Cascadia teherautókat tesztel valós körülmények között a Daimler Truck ügyfeleivel, többek között az arizonai Phoenix és Oklahoma City között. Buttler azt várja, hogy fokozatosan kiépül egy autonóm szállítási hálózat az Egyesült Államok dél-nyugati részén, amely később akár az egész országra kiterjedhet.

Piaci és növekedési lehetőségek

A Daimler Truck és a Torc 2019-ben kezdett közös munkába, hogy előremozdítsa az autonóm teherautók fejlesztését, az eredmények pedig már látszanak. Buttler elmondta, a Torc már bizonyította, hogy Virtual Driver nevű önvezető-szoftvere biztonságosan vezeti a teherautókat autópályákon, kontrollált kereszteződésekben, rámpákon. Ennek ellenére továbbra is rengeteg tesztelés és fejlesztési munka áll a felek előtt, a piacra lépés idejét a megfelelő szintű biztonság elérése fogja befolyásolni.

Elvárások hosszú listája

A kívánt biztonság eléréséhez a 4-es szintű önvezetést alkalmazva redundáns rendszereknek kell működniük a járművekben. Buttler elmondta, az önvezető Cascadia teherautójuk az autonóm rendszerek integrációjában diktálja az iramot az iparágban, a Daimler Truck és a Torc az elsők, akik skálázható, hajtáslánctól független, redundáns rendszerekkel ellátott autonóm platformot kínálnak. A szabályozások 1500 különböző technikai elvárást sorolnak fel, és előírnak egy második rendszer beépítését is az elektronikus egységekből, mint a kormányzás, fékezés, áramellátás és társai.

A Torc a mesterséges intelligenciát széles körben használja a jármű környezetének érzékelésére és az önvezetés során felmerülő döntések meghozására. A mesterséges intelligencia segít felismerni és osztályozni a tárgyakat például ködös, esős időben vagy sötétben.

Ígéretes üzleti modell

A Daimler Truck feladata a Torc Virtual Driver szoftverének teherautókba való integrálása, amelyet szigorú tesztelési és validálási folyamatok hosszú sora követ majd szimulálva és a valóságban is, hogy 2027-ben megtörténhessen a piacra dobás. Buttler szerint jó piaci esélyei és növekedési potenciálja van a technológiának a Daimler Truck szempontjából. Az önvezetési platformot előfizetéses modell keretében értékesítenék a flottát üzemeltető ügyfeleknek, hasonló módon, mint a streaming szolgáltatók. A terméket egyszer kifejlesztik, majd idővel felskálázzák.

A teherautógyártó olyan, a technológiát korán meghonosító szállítmányozási szereplőkkel működik együtt, mint a Schneider Inc. vagy a C.R. England, amelyekkel pilot programok keretében teszteli a feljebb vázolt autópályás szállítási modellt. Buttler szerint lényeges, hogy a rendszert a kezdetektől az ügyfelek bevonásával fejlesszék. Buttler meg van róla győződve, hogy az autonóm teherautók megkönnyítik majd a mindennapokat. A technológia még ebben az évtizedben rendelkezésre fog állni, és jó esélye van átformálni a teljes szállítmányozási szektort – írta meg az SAE International.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink