Gyártók Rába 2013: a Volvo-szerződés határozta meg az évet

Rába 2013: a Volvo-szerződés határozta meg az évet

Pardavi Mariann | 2013.12.18 07:47

Rába 2013: a Volvo-szerződés határozta meg az évet

Tavaly év végén született megállapodás a Rába-Volvo buszgyártásról. Cikkünkben azt vesszük sorra, kik és hogyan írtak a Rába-sagába.

Hirdetés

Az Audi, a Suzuki, a Mercedes és az Opel 2013-as évéről már írtunk. A hazai OEM-eket bemutató sorozatunk után a Rábával folyatjuk a cikksorozatot.

2012-t azzal zártuk, hogy megírtuk, autóbuszpiaci együttműködésre írt alá szándéknyilatkozatot a Volvóval, melynek értelmében megvizsgálták a üzleti együttműködésük kiterjesztésének lehetőségét a hazai autóbuszpiacra. Az együttműködés lavinát indított el a hazai piac szereplői között. Elsőként az Ikarus fejtette ki a témában a véleményét: elfogadhatatlan tartja a vállalat, hogy a Volvo az állami tulajdonba került Rába közreműködésével kívánja a magyar autóbuszgyártás folyamatában résztvevőket kiszorítani a gyártási és értékesítési lehetőségekből, veszélyeztetve több ezer munkahely megtartását. A hírre a Magyar Buszgyártók Szövetsége is reagált.

A 2012 decemberében kötött szándéknyilatkozat februárra együttműködési megállapodássá duzzadt. Értetlenségének adott hangot közleményében a MABUSZ: a szövetség állásfoglalása szerint a svéd és a magyar kormányok tevőleges részvételével létrejött szerződés előkészítésébe ugyanis semmilyen formában nem vonták be a jelenleg is termelő hazai gyártókat, beszállítókat és érdekképviseleti szervezeteiket. A hazai piacon monopolhelyzetbe kerülő új, állami gyártó több ezer meglévő munkahelyet veszélyeztet. Ezt a témát boncolgatja a Rába-Volvo: félelem és hallgatás van című főszerkesztői okfejtés is, melyre nyílt levélben reagált Vincze-Pap Sándor. A Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke huszonegy pontba szedte azt, miért nem ért egyet a megállapodással.

A sok indulatot kavart Rába-Volvo busz

Hamarosan arról is írtunk, hogy a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter csatlakozna a Rába-Volvo buszok gyártásához.

A MABUSZ elnöke egyebek mellett azt is kifogásolta, hogy az együttműködés aláírásakor nem készült prototípusa sem. Március közepén azonban bemutatták, milyen buszok fognak készülni Győrben. Egyúttal azt is bejelentették, hogy magyar beszállítókat keresnek – nagy volt az érdeklődés a beszállítói programra. Júniusra kétszázötven hazai kis- és középvállalkozás jelentkezett. Pintér István novemberben bejelentette, hogy a 350 jelentkezőre duzzadt program 2014-re is elhúzódhat.

Áprilisban újabb öt évre megválasztották a Rába elnök-vezérigazgatóját, Pintér Istvánt. Az autopro.hu-nak adott interjúban úgy nyilatkozott: a következő öt évben a Rábát regionális multivá szeretné fejleszteni. Az interjúban azt is elmondta, hogy a futóműágazatra kívánnak koncentrálni. Ezt erősítette meg számokkal, valamint ezekre a tervekre reagált pár hónappal később a Rába-MTZ tárgyalás is.

Júniusban tűzoltójármű-alvázak közös fejlesztéséről és gyártásáról írt alá szándéknyilatkozatot a Volvo csoporthoz tartozó Renault Trucks Defence-szel. Még ebben a hónapban születtek változások vezetőségi szinten.

A piaci környezet gyenge aktivitása ellenére a rekordok féléve volt 2013 első hat hónapja, amelyet Pintér István elnök-vezérigazgató szerint innováció-vezérelt növekedési stratégiájuknak köszönhetnek. 400 százalékkal nőtt a Rába teljesítménye az adott időszakban.

Szeptemberben azt közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hogy az MAN és a Rába-Volvo szállíthatja a Volánbusz 167 új járművét mintegy 10 milliárd forint értékben. A szerződés értelmében a Rába 61 buszt szállít a társaságnak, 16 millió euróért. A Volánbusz-üzlet mellett a pécsi üzemeltető tenderén is sikerrel pályázott, az újonnan elnyert öt darabos megrendeléssel összességében már 66 autóbusz szállítását kezdheti meg 2014 tavaszától.

Októberben Pintér Istvánt faggattuk: az interjúban nemcsak a Rábáról volt szó, hanem a Magyar Gépjárműipari Szövetségről is, ahol elnöki pozíciót tölt be.

Nyílt levelében azt is kifogásolta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnök, hogy nincs magyar alkatrész a Rába-Volvo buszban. Októberben sem volt, a beszállítói program pedig elhúzódott 2014-re. A svéd iskolások viszont Rába-busszal járnak iskolába. Az üzleti ágazatban a Rába lett a legkiválóbb hazai márka 2013-ban.

Legutóbb azt közölte a vállalat, hogy egy több mint kétmilliárd forint összértékű, 625 milliós támogatással megvalósuló komplex technológiafejlesztési program keretében a jövő év végéig modernizálják a gyártókapacitásokat, felgyorsítják a technológiaváltást. A projekt elsősorban a komplett futóműgyártás erősítését szolgálja, de érinti a közepes méretű futóműalkatrészek gyártását is, 2013-at pedig két milliárddal zárták.

Kiemelt Partnereink