Gyártók Phaetonnal riogat a VW

Phaetonnal riogat a VW

Panker Gergő | 2015.02.09 10:05

Phaetonnal riogat a VW

A Volkswagen körülbelül 2 milliárd eurót veszített a Mercedes S-osztály riválisának szánt első generációs Phaetonon. A felsőkategóriás limuzin a modernkori autógyártás három legveszteségesebb európai modelljének egyike.

Hirdetés

A jelentős költségcsökkentésről szóló bejelentések után az autóipari elemzők megrökönyödve fogadták a „népautókat“ gyártó vállalat terveit, hogy eurómilliókat költene a pénztemetőként ismert luxusautó felújított változatára.

A korábbi elnök, Ferdinand Piech saját projektjének számító 76 ezer eurós Phaeton sosem érte el a gyártó által kitűzött évi 20 ezres értékesítési célt. Elemzők szerint a prémium modell, melynek fejlesztése 2002-ben több mint 1 milliárd euróba került, nagy kockázatot jelent a vállalat számára.

Egy a VW-hez közeli forrás szerint a gyártó a Phaeton egy modernizált változatának piacra dobását tervezi annak ellenére, hogy Max Warburton, a Bernstein elemzője szerint az első generációs modell a „modern autógyártás három legveszteségesebb európai modelljének egyikének számít“.

Első generációs VW Phaeton

A tervek méginkább meglepőnek hatnak, mivel a VW nemrég bejelentette, hogy 2017-ig évi 5 milliárd euróval csökkenti a személyautókat gyártó márka kiadásait annak érdekében, hogy közelebb kerüljön a Toyotához a világ legnagyobb autógyártója címért folytatott küzdelemben.

Fájdalmas intézkedések

Martin Winterkorn tavaly júliusban azt mondta, hogy „fájdalmas intézkedéseket kell bevezetni“ annak érdekében, hogy felélesszék a modellek és alkatrészek elburjánzása miatt alacsony nyereségekkel küszködő központi márkát.

– Többé nem a nagyobb, magasabb és a messzebb a cél – hangsúlyozta Winterkorn egy vezetőknek tartott drezdai stratégiai konferencián. – A célunk most a karcsúbb, gyorsabb és a hatékonyabb – tette hozzá a VW első embere.

Winterkorn megjegyzései kapcsolódtak a VW korábban bejelentett tervéhez, amely szerint a vállalat csökkenti a költséges alkatrészek számát, illetve kifuttat számos veszteséges járművet a német konszern 310 modellt tartalmazó portfóliójából annak érdekében, hogy könnyebben megküzdhessen a jövőbeli növekedés, illetve az alacsony károsanyag-kibocsátással kapcsolatos technológiák fejlesztését célzó többletköltségekkel.

Arndt Ellinghorst, az Evercore ISI elemzője szerint a Phaeton felélesztése látszólag ellentmond a vezérigazgató költségcsökkentő terveinek, továbbá hozzátette, hogy a modell bevezetése az MLB moduláris platformon belül önmagában 650 millió eurót emésztene fel.

– Gazdasági szempontból ez a lehető legésszerűtlenebb projekt – hangsúlyozta a londoni központú cég elemzője. – Piech és Winterkorn egyszerűen nem képes felhagyni a luxustermékek iránti vonzalmukkal – adott hangot kritikájának Arndt Ellinghorst.

Az új üvegfalú gyár, a K+F költségek, illetve az alacsony gyártási volumen miatt a VW 28 ezer euró veszteséget könyvelt el minden egyes 2002 és 2012 között eladott Phaeton esetében – írta Warburton még 2013 szeptemberében.

A gyártóhoz közeli források szerint a veszteségek ellenére a VW a következő generációs Phaetont a Mercedes 81 ezer eurós zászlóshajó modelljének, az S-osztály riválisának szánja. A Volkswagen továbbá egy plug-in hibrid változat bevezetését is tervezi.

A VW megerősítette a hírt, amely szerint a Phaeton utódján dolgozik, ám további részleteket nem közölt a modellel kapcsolatban. A vállalat nem kívánta kommentálni az elemzők az előző generációs modellel kapcsolatos veszteségeket, költségeket, illetve értékesítési becsléseket érintő megjegyzéseit, ám elmondta, hogy a luxuskategóriás szedán segített a márka technikai fölényének érzékeltetésében.

Ferdinand Piech korábbi vezérigazgató projektjének felélesztése sok bosszúságot okozhat a márkának

A VW nem tesz közzé adatokat az egyes márkák eladásaival kapcsolatban, csak a gyártási volumen esetében. A vállalat legfrisebb jelentése szerint 2013-ban 5812 Phaetont gyártottak.

Harc a felsőbb szegmensekben

Stefan Bratzel, a Köln közelében található Centre of Automotive Management igazgatója szerint egy újabb luxuskategóriájú modell túlfeszítheti az amúgy tömegmodellek gyártására szakosodott VW márka képességeit, főként miután novemberben bemutatta a Passat egy magasabb kategóriájú változatát. Az új Phaeton a VW többi prémium termékére is hatással lehet, főként az Audi zászlóshajójának számító A8-asra, amely minden bizonnyal osztozna a Phaetonnal az MLP platformon.

– Stratégiai szempontból nincs sok értelme – mondta Bratzel. – Az üzleti megfontoltság pedig szintén hasonlóan kérdéses – tette hozzá az autóipari központ vezetője.

Elezők szerint az új Phaeton csak kínlódna a prémium versenytársakkal szemben. Az IHS Automotive jelentése alapján az idei 6300 modellhez képest 2017 és 2020 között évi 11 900 Phaetont gyárthatnának. Az IHS szerint ezzel szemben Mercedes S-osztályból 85 ezer, 7-es BMW-ből 64 ezer, míg Audi A8-asból 41 ezer darab készülhet az említett négyéves időszak során.

A VW-csoport egy volt vezetője a Reutersnek arról nyilatkozott: hacsak nem gondolkoznak komoly árengedményeken, a vásárlókat nehezen lehetne meggyőzni, hogy prémium terméket vásároljanak egy amúgy „népautókra“ szakosodott gyártótól.

– Ez egy inherens probléma, amely veszélyezteti a modell pozícióját, illetve profitlehetőségeit – tette hozzá a VW-konszern egyik volt vezető munkatársa.

A Phaeton Ferdinand Piech, a VW globális terjeszkedése mögött álló volt vezérigazgatójának saját agyszüleménye. Piech hírhedten jó volt abban, hogy kicselezze versenytársait és egyben szövetségeseit is.

A szent projekt

Egy az Audihoz közeli forrás szerint Axel Mees, az Audi Észak-Amerika üzletágának volt vezetője 2004-ben azért volt kénytelen volt elhagyni a vállalatot, mert nyilvánosan kritizálta a Phaeton-projektet és az akkori vezérigazgatót.

Mindeközben Michael Horn, a VW új amerikai igazgatójának vezetése alatt a márka 800 ezer autó értékesítését tűzte ki célul az idei évre, ami több mint duplája a gyártó tavalyi amerikai eladásainak. Horn feladata lesz, hogy újraindítsa a Phaeton értékesítését az Egyesült Államokban, miután a modellnek 2006-ban a gyenge eladások miatt mennie kellett a kereskedésekből.

Horn nehezen tudott csak válaszolni a Reuters kérdésére az idei detroiti autószalonon, amikor a hírügynökség munkatársa arról kérdezte, hogy milyen lehetőségeket lát a modell amerikai szereplésében.

– Ez egy veszélyes kérdés. A lényeg az imidzsen van, nem pedig az eladásokon – fogalmazott Michael Horn, a VW USA vezetője.

Kiemelt Partnereink