Gyártók Nehéz helyzetben a Toyota

Nehéz helyzetben a Toyota

autopro.hu/P.B. | 2022.10.21 16:19

Nehéz helyzetben a Toyota

Fotó: Toyota

A Toyota Motor Corp., a világ legnagyobb autógyártója valószínűleg idei termelési tervének a csökkentésére kényszerül, mert a tartós globális félvezetőhiány és egyéb tényezők akadályozzák termelése növelését.

Hirdetés

A vállalat október 21-én tett bejelentése alapján felülvizsgálják a 9,7 millió jármű gyártását előirányzó idei termelési tervet, miután az áprilisban kezdődött pénzügyi év első négy hónapjában nem sikerült teljesíteni az időközi célokat.

Ahogyan az autopro.hu is beszámolt róla, a Toyota termelése augusztusban ugyan fellendült, de az októberi és novemberi termelés várhatóan 750-800 ezer jármű körül lesz, ami elmarad a szeptembertől novemberig tartó időszakra a múlt hónap végén kiadott prognózisban előirányzott, 900 ezres, átlagos havi termelési tervtől.

Csökkentés konkrétum nélkül

A Toyota nem közölte, hogy éves termelési előirányzatát mennyivel csökkentené, de a Reuters hírügynökségnek a vállalat adatain alapuló számításai alapján a folyó pénzügyi év első öt hónapjában a termelés 6,7 százalékkal maradt el a kitűzött tervtől. A Toyota szóvivőjének az elmondása szerint a termelési kilátások felmérését követően új célszámot tesznek majd közzé.

A japán autógyártók eddig a chiphiánynak a pénzügyi év második felétől kezdődő enyhüléséből kiindulva állították fel idei termelésnövelési terveiket. A magas infláció, az emelkedő kamatköltségek és a gazdasági recesszió növekvő kockázata azonban a főbb piacokon rontotta az autók keresleti kilátásait. A járműipart emellett még a chiphiány, valamint a járványvédelmi korlátozások beszállítói láncra gyakorolt hatása is külön megterheli.

A Toyota tavaly a 8,5 milliós célkitűzés helyett 8,6 millió autót gyártott, miután az eredetileg 9,3 milliós termelési tervét három alkalommal is csökkenteni kényszerült.

Nem elég a chiphiány

A fékvezetők hiánya mellett egyéb tényezők is nehezítik a Toyota dolgát. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, egy meghibásodás miatt az első pár ezer elektromos bZ4X-et vissza kellett hívnia a gyártónak, ám nyáron végül folytatta az első elektromos modelljének gyártását a Toyota.

Emellett a geopolitika sem segíti a Toyota dolgát: már 2021-ben is gondot okozott a mianmari gyár átadásának csúszása, végül másfél év késéssel, idén ősszel indulhatott meg a termelés a katonai junta által vezetett országban, míg oroszországi gyártását Kazahsztánba vitte a Toyota.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink