Gyártók Miért mindig utólag reagálnak a gyártók a balesetekre?

Miért mindig utólag reagálnak a gyártók a balesetekre?

autopro.hu/B.B. | 2016.09.12 13:30

Miért mindig utólag reagálnak a gyártók a balesetekre?

Egy adott hibát kiküszöbölő alkatrész vagy szoftvermódosítás viszonylag hamar elkészíthető – csakhogy ehhez gyakran sajnos súlyos, vagy halálos balesetre van szükség.

Hirdetés

Nem egyedi az a jelenség, ami a Teslánál egy Model S halálos balesete után figyelhető meg. A modellhez már tragédia is fűződik – igaz a múlt heti hollandiai esetet nem az önvezető funkció, hanem jó eséllyel a sofőr gondatlansága okozta. A májusi ütközés megítélése sem egyértelmű, hiszen akármilyen fejlett egy-egy technológia, az apróbetűs részek végső soron még sokáig az emberre hárítják a felelősséget.

Ugyanakkor Elon Musk négy hónap után az Autopilot leendő, átfogó szoftverfrissítéséről számolt be, melynek köszönhetően a radarok még megbízhatóbbá válnak, a sofőr figyelmét pedig a korábbinál kevésbé engedik elkalandozni a vezetésről.

Felmerül a kérdés, hogy ha bizonyos esetekre reagálva viszonylag rövid idő alatt ki lehet dolgozni újabb és újabb, a fejlesztéseket még biztonságosabbá tévő megoldásokat, miért engedi a Tesla, hogy az éles teszteket a közutakon maguk a fogyasztók végezzék? Érthető, hogy kizárólag tesztpályákon talán sosem derülne fény egy-egy megoldandó feladatra, ahogy az is, hogy a tulajdonosok tisztában vannak vele, csupán egy bétaverziójú funkcióra bízzák épségüket. Az eddigi halálos áldozatok közülük kerültek ki, de ez nem jelenti azt, hogy Elon Musk vállalata közvetve nem kockáztatja más közlekedők biztonságát is.

A kérdésre a válasz (vagy legalábbis egy része) alighanem a marketing terén keresendő: miközben más gyártók gyakran saját alkalmazottaikkal, saját, zárt pályájukon, nem ritkán teljes titokban finomítgatják a jövő technológiáit, óriási előnyre tehet szert, ha valaki ugyanezt (ha balesetekkel is) már a hétköznapokban is be tudja mutatni.

Kiemelt Partnereink