Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megbénult a Ford legnagyobb gyára
A legnagyobb amerikai autóipari szakszervezet, a United Auto Workers helyi idő szerint október 11-én, szerdán figyelmeztetés nélkül sztrájkba lépett a világ legnagyobb Ford gyárában, Kentucky államban. Az üzemben leállt a termelés.
A UAW közölte, hogy a Ford Kentucky-i gyárában 8700 szakszervezeti tag sztrájkba kezdett, miután a szakszervezet közölte, hogy nem tudott megállapodni a Forddal a kollektív szerződésről. A termelés leállása komoly csapás a Fordnak, hiszen az érintett üzemben készül a Super Duty pickup, a Licoln Navigator és a Ford Expedition SUV – olyan modellek, amik nyereségesnek számítanak.
Sőt, a Ford Kentucky-i gyára 25 milliárd dollár éves bevételt termel, ami a vállalat globális autóipari bevételének mintegy hatoda, az üzem az egyik legjövedelmezőbb egység. A társaság részvényei mintegy két százalékot estek a zárás után.
A Ford szerint a döntés „nagyon felelőtlen, de nem meglepő”. A sztrájkolók stratégiája, hogy a Detroit Three egyes üzemeire váratlanul csapnak le, mindig más gyárra, ezzel növelve a sztrájk hatékonyságát. A kentuckyi sztrájk figyelmeztetés a General Motors és a Stellantis számára is, akiknek bér- és juttatási ajánlatai elmaradnak a Fordétól.
Jöhetnek még hasonló akciók
A UAW vezetője, Shawn Fain október 6-án úgy nyilatkozott, hogy kész sztrájkot elrendelni GM arlingtoni GM üzemében, ahol többek között a Cadillac Escalade-et, Chevy Suburbant gyártják. A Stellantis nagy profitot hozó célpontjai közé tartozik Sterling Heights és Warren Michigan államban, valamint két Jeep-gyár Detroitban.
Fain közölte, hogy a Ford 2028 elejéig 23 százalékra emelte a javasolt béremelést. A megélhetési költségek javasolt kiigazításával együtt a dolgozók közel 30 százalékos fizetésemelést kaphatnak, mondták a javaslatot ismerők. A UAW azonban ehhez képest is továbbfejlesztett javaslatot várt a Fordtól.
Az elmúlt négy hétben Fain videóbeszédekben döntött arról, hogy péntekenként új sztrájkokat hajtanak végre a Detroit Three üzemeiben. Fain azonban újra és újra elmondta, hogy célja az autógyártók egyensúlyának megőrzése.
Az is érintett lehet, aki nem sztrájkol
A három detroiti autógyártó 150 ezer UAW szakszervezethez tartozó munkásának mindössze 22 százaléka sztrájkol a legfrissebb akcióval együtt. Ezzel párhuzamosan azonban több ezer dolgozót küldenek el olyan gyárakból is, ahol nem sztrájkolnak, mert az autógyártók szerint a leállások szükségtelenné tették a munkájukat.
Tucatnyi másik Ford-gyár dolgozóit, amelyek motorokat, sebességváltókat és egyéb alkatrészeket szállítanak az érintett üzemekbe, elbocsáthatják – írja a Reuters.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!