Gyártók Még nem jönnek az elektromos Suzukik

Még nem jönnek az elektromos Suzukik

Pörge Béla | 2022.06.22 12:50

Még nem jönnek az elektromos Suzukik

Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Június 22-én a Budai Várban ismertette 2021-es pénzügyi eredményeit a Magyar Suzuki Zrt. Az esztergomi vállalat sikeres évet zárt, a koronavírus-járvány és a félvezetőhiány ellenére hatszázalékos növekedést ért el a nettó árbevételben. A Suzuki hatodik éve piacvezető Magyarországon az újautó-eladások tekintetében.

A Budai Várban tartott rendezvényen a Magyar Suzuki vezetősége ismertette a vállalat tavalyi eredményeit. Az eseményen elsőként Atsumi Masato vezérigazgató mondta el beszédét, melyben kiemelte, hogy a jelenkorban minden cég számára a rugalmasság és az alkalmazkodás a legfőbb erény. Mint fogalmazott, a 2021-es esztendő számos kihívást hozott mindenki – így a Suzuki – számára is. A vállalat ugyanakkor megfelelt az elvárásoknak, ami a Magyar Suzuki csapatának köszönhető, akinek munkáját külön is megköszönte a vezető.

A tavalyi év számairól már Krisztián Róbert operatív igazgató beszélt: 2021-ben összesen 107.974 darab autót gyártottak Esztergomban, a Magyar Suzuki Zrt. pedig 120.164 autót értékesített – ennek 86 százalékát, azaz több mint 103.300 autót exportált a cég összesen 123 országba. A tavalyi évben Esztergomban gyártott autók közel kétharmada (több mint 65 százaléka) hibridhajtású volt – az Európai Unió országaiban, így Magyarországon is csak hibrideket értékesít a vállalat.

A Magyar Suzuki 2022-ben 147 ezer autót szeretne gyártani Esztergomban, ugyanakkor a chiphiány és az orosz-ukrán háború, valamint a koronavírus miatt kínai lezárások jelentősen befolyásolhatják ezt a tervet – fogalmazott Krisztián Róbert, aki kérdésre válaszolva kitért arra is, hogy várhatóan az idei évben sem tudja a cég kielégíteni az új autók iránti keresletet. Ezzel összefüggésben elmondta, hogy az esztergomi modellekre jelenleg 3-4 hónap a várakozási idő, ám ez a gyorsan változó környezetben bizonytalan adat. Az importautókra valamivel többet kell várni.

Dr. Fejesné Gyurján Ildikó a vállalat HR-ért, pénzügyért és informatikáért felelős operatív igazgatója elmondta, hogy a Magyar Suzuki belföldi értékesítésből származó árbevétele a mögöttünk hagyott esztendőben 264,9 millió euró volt, ami hat százalékkal több, mint a 2020-as eredmény. A teljes értékesítésből 1.754,2 millió euró bevételt könyvelhetett el a Suzuki, a profit pedig kétszer akkora lett, mint 2020-ban. A korábbi évekhez hasonlóan a cég nem fizetett osztalékot, a nyereséget beruházásokra költi.

Éreztette hatását a chiphiány

Természetesen a Magyar Suzuki sem tudta elkerülni a félvezetőhiány és a járvány hatásait: a 2021-es termelés négy százalékkal alatta maradt a 2020-as eredménynek, ráadásul a Suzukik iránti keresletet sem tudta kielégíteni a cég a globális ellátási problémák miatt. A vírushelyzet miatti lassulás idején a vállalat gyártástechnológiai fejlesztéseket hajtott végre. Ahogyan azt Atsumi Masato vezérigazgató kiemelte, a fejlesztések egy részét online végezték el.

A nehézségek ellenére a cég megtartotta piacvezetői státuszát a hazai újautó-eladások szegmensében. 2021-ben 17.650 autót értékesített Magyarországon a Suzuki, ezzel a piaci részesedése 14,48 százalék volt. Ismét a Suzuki Vitara bizonyult a legnépszerűbb új autónak hazánkban a 8350 eladott példánnyal, míg a második legnépszerűbb modell az S-Cross volt 6261 darabbal.

Még nem jönnek az elektromos Suzukik

A Magyar Suzuki anyavállalata, a Suzuki Motor Corporation az elektromos technológia kifejlesztésén dolgozik, a vállalat 2025-ig mintegy nyolcmilliárd eurót fordít kutatás-fejlesztésre, aminek zöme a hibrid- és az elektromos hajtások fejlesztését szolgálja. A tervek szerint 2030-ra a vállalat jelentősen növeli a tisztán elektromos autók arányát a típuspalettáján. Egyelőre azonban a hibridek gyártására és forgalmazására fókuszál Esztergom, mert így tudják biztosítani, hogy minél szélesebb kör számára elérhetőek legyenek a zöldebb autók – fogalmazott Dr. Urbán László vezérigazgatóhelyettes.

A cégcsoport 2050-re karbonsemlegessé szeretne válni, ennek jegyében 2030-tól fokozatosan emelik az elektromos autók arányát a portfólióban, illetve az esztergomi gyár számos egyéb fejlesztéssel zöldül tovább.

Fontos még megemlíteni, hogy a mögöttünk hagyott esztendőben a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal növelte dolgozóinak fizetését. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére 86,1, az irodai állományé pedig 61,7 százalékkal emelkedett. A Magyar Suzuki aktív állománya 2022. május 31-ei adat szerint 2638 fő.

Komoly szerepe van Esztergomnak

Krisztián Róbert a sajtótájékoztatón elárulta, hogy a Magyar Suzuki 14 országban szervezi meg az értékesítést Európában (Magyarországgal együtt) az autók és a motorkerékpárok esetében, míg a hajómotor üzletágban 12 országért felel hazánk. Az esztergomi Suzuki üzem jelenleg a harmadik legnagyobb gyár a Suzuki Csoporton belül.

Szintén fontos szerepe van Esztergomnak a pótalkatrész-ellátásban, ugyanis egész Európa számára központnak számít a magyar cég, ami ráadásul hat másik raktár irányításáért felel. A tavalyi évben naponta 30 kamionnyi alkatrész fordult meg Esztergomban, ebből komoly arányt tettek ki a magyar partnerektől érkező alkatrészek.

A Magyar Suzuki Zrt.-t 1991-ben alapították, és azóta is a japán anyavállalat egyetlen európai gyártóegysége. A cég partnereinek, beszállítóinak, valamint a 78 tagú országos márkakereskedői hálózatának köszönhetően hozzávetőlegesen 10 ezer munkavállaló megélhetéséhez járul hozzá. Az esztergomi gyár 1992 októberében kezdte meg a termelést. Itt készülnek – immár hibrid változatban is – a Vitara és az új S-Cross modellek. A hazai és nemzetközi piacra készülő gépjárművek gyártásán kívül a társaság importált Suzuki gépkocsik, motorkerékpárok és hajómotorok értékesítésével is foglalkozik.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink