Gyártók Lézerháború dúl a német prémium márkák között

Lézerháború dúl a német prémium márkák között

Panker Gergő | 2014.03.04 06:35

Lézerháború dúl a német prémium márkák között

Az Audi januárban bemutatta a Sport Quattro Laserlight tanulmányt a Las Vegasban megrendezett CES-en. Ezzel elindult a verseny a prémium márkák között a lézer fényszórók fejlesztésében.

Hirdetés

A BMW három hónappal ezelőtt bejelentette: az év végére választható felszereltségként elérhetővé teszi a lézer fényszórókat az új i8 hibrid sportkocsihoz. Ulrich Hackenberg, az Audi technikai fejlesztési igazgatója ígéretet tett, hogy az ingolstadti vállalat még gyorsabban fogja piacra dobni az új technológiát – olvasható a Automotive News Europe autóipari portálon.

Az Audi R18-on bemutatott lézer fényszóró

– A hatékony technológiatranszfernek köszönhetően mi leszünk az első autómárka, amely piacra dobja a lézeres világítást – mondta Hackenberg az év elején megrendezett CES kiállításon.

Hackenberg január 6-án egy vakító lézershow keretein belül mutatta be az Audi Sport Quattro Laserlight tanulmányt. Másnap arról nyilatkozott, hogy a 2014-es idényben versenyző R18 E-tron Quattro Le Mans versenyautó szintén lézeres fényszórókkal debutál majd az áprilisi szezonnyitó versenyen. A szakember arról is ígéretet tett, hogy az Audi lesz az első autómárka, amely a sorozatgyártott autóiban is elérhetővé teszi az újdonsült technológiát.

A lézer fényszórok ezidáig csupán egy egzotikus játékszernek minősültek az autóipar területén, ám most úgy tűnik, a lézeres világítás a LED-es lámpák potenciális ellenfelévé válhat. Hackenberg szerint az Audi lézer távolsági fényszórói 500 méteres távolságba képesek világítani, amely kétszerese a LED-es lámpák hatótávolságának. Annak ellenére, hogy lényegesen drágább, a lézer hatékonyabb, mint az eddig elérhető megoldások .

Az Audi először a 2011-es Frankfurti Autószalonon jelezte, hogy érdeklődik a lézertechnológia iránt, ahol bemutatta az A2 tanulmányt, melynek hátsó ködlámpáiba lézer diódákat szerelt.

Az év elején bemutatott Audi Sport Quattro Laserlight tanulmány ötvözi a lézer- és LED-es technológiát

Időközben a BMW bejelentette, hogy az év végére választható felszereltségként elérhetővé teszi a lézer fényszórókat az új i8 hibrid sportautóhoz. A gyártó terveinek ellenére a technológiát nem alkalmazhatják az amerikai piacra szánt utcai autókban, amíg azt el nem fogadja az Amerikai Nemzeti Közlekedési Hatóság.

A lézer világítás része egy sor olyan hatékonyságot célzó rendszernek, amelyet a BMW az i8 és i3 modelleknél alkalmaz. A lézer kisebb, nagyobb fényt ad és hatékonyabb, mint a LED fényszórók. A BMW szerint az i8 lézer fényszórói körülbelül fele annyi energiát fogyasztanak, mint LED-es társai.

A BMW nem nevezte meg, hogy melyik partnercégétől vásárol a lézereket, ám az Osram Opto Semiconductors vállalat nemrég jelentős összegeket fektetett a lézertechnológiával kapcsolatos tevékenységeibe.

Sevugan Nagappan, az Osram infravörös és lézer termékekkel kapcsolatos marketing igazgatója nem kívánta kommentálni az esetleges együttműködésről szóló híreket. A szakember azonban kiemelte, hogy a lézertechnológia több egy egyszerű játékszernél. – A BMW-n kívül is egyértelmű az érdeklődés az lézerdiódák iránt – mondta Nagappan. – Az embereket egyre jobban érdekli, hogy van-e értelme foglalkozni vele – tette hozzá a szakember.

A BMW szerint egy lézer dióda 170 lumen/watt fényt képes kibocsátani, míg a LED-ek fényerőssége csupán 100 lumen (a lumen a látható fény mérésére használt mértékegység). Nagappan kiemelte, hogy a lézer érzékeny a hőre, így a mérnököknek hűtőbordákat kell kialakítaniuk, hogy elvezessék a diódákban keletkezett felesleges hőt.

A BMW szintén dolgozik a lézer fényszórók fejlesztésén: a képen az i8 hibrid első lámpája

A lézerárak várhatóan a gyártási volumen emelkedésével csökkenésnek indulnak, amelyet tovább segíthet a lézerdiódák projektorokban történő alkalmazása is.

Míg Nagappan optimista a lézerek jövőjét illetően, egyelőre nem egyértelmű, hogy mi adná a technológia egyértelmű versenyelőnyét a LED-del szemben, amely mindezidáig megfelelőnek bizonyult a féklámpák, irányjelzők és nappali menetjelző lámpák esetében. Az árak csökkenésével továbbá idővel ideálisnak bizonyultak a nagy fényerejű fényszóróknál is. Az Audi tavaly szeptemberben például bemutatta az új A8 szedánt, amelyet egy 25 LED-ből álló állítható távolsági fényszóróval szereltek.

A LED-technológia sokoldulaságát nézve még kérdéses, milyen gyorsan térnének át a gyártók a lézer alkalmazására. Az Audi Sport Quattro Laserlight tanulmányán egyidejűleg találjuk meg a két technológiát. A tanulmányautó távolsági fényszóróihoz lézereket, míg az alacsonyabb fényerejű lámpákhoz LED paneleket használnak. Míg a lézeres világítás újabban nagy figyelmet kap, egyelőre nem szabad leírni a LED technológiát sem, amely a xenon fényszórókhoz viszonyított háromszoros árának ellenére figyelemreméltó rugalmassággal alkalmazható – írja az Automotive News Europe.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink