Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Könnyített sportmodellel búcsúzhat az Audi TT
A Wörthi-tónál leplezte le a négykarikás prémiummárka Audi TT ultra quattro concept tanulmánymodelljét, amely a lehető legalacsonyabb saját tömegét a lehető legintenzívebb sportossággal ötvözi. A márka ezzel a különszámmal búcsúztathatja a Győrben készülő TT második generációját.
Évről-évre, május elején a Wörthi-tóra figyel minden VW- és Audi-rajongó, az Audi ezért 2013-ban kiemelt különlegességgel érkezett ide: az Audi TT ultra quattro concept tanulmánnyal. A show-modell 1111 kilogramm saját tömegét 2.0 TFSI-motorjával kombinálja, amelynek 228 kW (310 LE) teljesítménye és 400 newtonméter forgatónyomatéka játszi könnyedséggel mozgatja a kompakt kupét. A TT ultra quattro concept álló helyzetből mindössze 4,2 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, miközben 3,6 kg/LE teljesítmény-tömeg aránya a vérbeli szupersportkocsikat idézi. A koncepciómodell mindemellett egy-két közelebbi pillantást is feltétlen megér, mivel konstrukciója látványosan tárja fel a könnyűszerkezetes építés korszerű járműves megoldásait.
Audi TT ultra quattro concept |
Már sorozatgyártású változata mindössze 206 kilogrammos karosszériaszerkezete, illetve összesen 98 kilogrammnyi külső elemei is meggyőzően igazolják az Audi könnyűszerkezetes építés terén rendelkezésre álló tudását és tapasztalatát. A Wörthi-tavi show-modell számára az ingolstadti és neckarsulmi mérnökök következetesen továbbfejlesztették a TT jelenlegi nemzedékének Audi Space Frame (ASF) konstrukcióját, további 43 kilogrammot „csípve le” karosszériaszerkezete tömegéből. A szintén átdolgozott külső karosszériaelemekkel együtt így végül 100 kilogramm tömeg-megtakarítást sikerült elérni.
Az Audi ez esetben is az intelligens anyagválasztásra összpontosított jól ismert mottója szerint: a megfelelő anyag, a megfelelő helyen, a megfelelő mennyiségben. Az Audi TT ultra quattro concept felépítésében a far, a középső alagút, a B-oszlopok és a tető konstrukciójában szénszál-erősítésű műanyagot (CFK) alkalmaztak a tervezők, míg a padlózatban és a nyíló elemek felfüggesztéseinél magnéziumelemek gondoskodnak a további tömeg-csökkentésről.
Könnyű konstrukciója és sportossága egyéni kombinációja a tanulmánymodell megjelenésén is jól érzékelhető. A sorozatgyártású modellével összevetve a konstruktőrök még feszesebb kontúrokkal ruházták fel show-modelljüket, miközben nagyméretű légterelőivel versenysport-génjeit teszi egyértelművé a TT ultra quattro concept. A hátsó szárny tartója teherviselő elemként mart alumíniumidom, míg a szárnyfelület funkcionális elemként jól láthatóan szénszál-erősítésű műanyagból készült.
Audi TT ultra quattro concept |
A koncepciómodell fehér kristály különleges fényezést kapott. Szénszál-erősítésű műanyag külső elemei motorházfedelén, tetején, oldalain és csomagtér-ajtaján jelennek meg hangsúlyosan. Utasterében ugyanezen anyag tűnik fel az ajtókárpitokon, a középkonzolon és a hátsó ülés kereszttartóján. Tervezői az Audi R8 GT héjszerkezetű kagylóüléseivel látták el koncepciómodelljüket, ezek üvegszál-erősítésű műanyag (GFK) vázszerkezetével is 22 kilogrammot takarítottak meg. A felszereltség a vezetőtől ugyanakkor nem vár semmilyen lemondást, a légkondicionáló berendezés, az elektromos ablakemelők és az elektromechanikus rögzítőfék egyaránt megtalálható a TT ultra quattro concept fedélzetén. Igazi különlegességként külső visszapillantó tükreit apró kamerák helyettesítik, amelyek képe közvetlenül a digitális cockpit felületén jelenik meg.
Az úgynevezett tömegspirál megfordítása szolgálatában az Audi autói minden részén alkalmazza „ultra” könnyűszerkezetes koncepcióját. Az első fékek kerámia tárcsáin rögzített alumínium nyergek ülnek, a titán kipufogórendszer egyetlen központi végcsőben zárul. A keréktárcsák szintén mintegy 20 kilogrammal járultak hozzá a tömegmérsékléshez, nagyszilárdságú alumínium küllőik közvetlen csavarkötéssel csatlakoznak a szénszál-erősítésű műanyag (CFK) kerékpánthoz.
Minden egyes gramm számít – különösképpen a futóműben, ahol a rugózatlan tömegek csökkentése a kényelem és az irányíthatósági tulajdonságok előnyére is válik. A TT ultra quattro concept spirálrugóinak anyaga ezért nem acél, hanem üvegszál-erősítésű műanyag (GFK). A teljes egészében új fejlesztésű rugók alapjául egymással összesodort üvegszálak szolgálnak, amelyeket epoxi-gyantával itatnak át. E mindössze néhány milliméter átmérőjű belső szál köré +45 és -45 fokos szög alatt, váltakozó irányban tovább szálakat tekernek fel, a húzó- és nyomóerőkkel szemben egymást kölcsönösen megtámasztó rétegeket alakítva ki. Az üvegszál-erősítésű műanyag alkalmazásával itt változatlanul kedvező tulajdonságok mentén mintegy 40 százalékos tömeg-megtakarítás érhető el, ami a teljes járműben összesen hat kilogrammot tesz ki. A TT irányíthatósági tulajdonságainak további „élesítése” érdekében a tervezők az autó elejéből és hátuljából középre igyekeztek tömeget átcsoportosítani. A hagyományos ólomkonstrukcióknál jóval kisebb, s mindössze négy kilogrammos lítiumion-technikájú indítóakkumulátor például az utastérben, a vezetőülés alatt kapott helyet.
Mindezen könnyűszerkezetes megoldások eredményeképpen a műszaki tanulmány 300 kilogrammal könnyebb, mint a vele összevethető, eleve kimondottan sportos szériamodell. A tehetetlen tömeget, amellyel a 228 kW (310 LE) teljesítményű, 2,0 literes TFSI-motornak gyorsításkor meg kell birkóznia, így valóban a minimumra mérsékelték. Az ugyancsak átdolgozott high-end négyhengeres erőforrás az 1900 és 5000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon bocsátja rendelkezésre 400 newtonméter maximális forgatónyomatékát, már-már a nyolchengeresek erejét kínálva. Erre a forgattyúházán, főtengelyén, kiegyenlítő tengelyein, lendkerekén, olajteknőjén, csavarjain és egyes segédberendezésein végzett módosítások tették alkalmassá, összességében 25 kilogrammal karcsúsítva motorját.
Az Audi TT ultra quattro concept így a vezetés olyan élményét kínálja, amilyet a Wörthi-tavi rajongók egy vérbeli high-performance sportgéptől elvárnak. Akárcsak az 1980-as ősquattro és eddig vagy ötmillió sorozatgyártású Audi, az idei show-modell is a quattro állandó összkerékhajtással készült, a hatékony vonóerő-átadás így e hatalmas teljesítmény mellett is mindenkor biztosított. A hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt TT ultra quattro concept álló helyzetből a szériaváltozatnál 1,3 másodperccel igényel kevesebbet 100 kilométer/órás tempóig, végsebessége pedig 280 kilométer/óra.