Gyártók Köhög Kína Teslája, nem lesz saját gyára

Köhög Kína Teslája, nem lesz saját gyára

autopro.hu/H.J. | 2019.03.25 05:01

Köhög Kína Teslája, nem lesz saját gyára

A kínai elektromos startup cég, a NIO bejelentette, hogy mégsem fogja autóit saját üzemben gyártani. A tervezett gyár Sanghajban lett volna, ám a gyenge üzleti eredmények miatt kénytelen továbbra is az állami tulajdonú JAC Motorsszal együttműködni.

Hirdetés

Nagy változás ez annak a fiatal cégnek a számára, amely csupán egy éve mutatta be első modelljét, és amely épp tavaly került a New York-i értéktőzsdére. A NIO a tőzsdén jelentette be a hírt, ahol a 2018-as pénzügyi eredményeit is közölte. Eszerint a 720 millió dolláros (199 milliárd forint) bevétel ellenére 1,4 milliárd dolláros (387,5 milliárd forint) veszteséggel is kellett számolnia, amely kétszerese az előző évinek, így nem csoda, hogy nem telik saját gyárra a vállalatnak. A hírre március 15-én történelmi mélypontra zuhant a NIO részvényárfolyama, míg tíz nappal előtte még kétszeresét érték a papírok.

A tervek szerint egészen 2020-ig mindenképpen a JAC-nél készültek volna a legtöbbször a sirályszárnyú Tesla X kínai vetélytársának nevezett elektromos luxus SUV-k. A startup szerint a JAC Motors 2018-ban 12 775 ES8-at gyártott, amelyből 11 348 járművet le is szállítottak, ezzel magasan túlszárnyalva az eredeti terveket.

Másrészt azonban komoly árat kellett fizetni azért, hogy a JAC Motors gyártószalagjáról gördülnek le az elektromos modellek. A megállapodás szerint minden egyes jármű után jutalékot kap a JAC. Eddig mintegy 14,5 millió dollárt, azaz közel 4 milliárd forintot kellett kifizetniük.

A NIO pénzügyi igazgatója, Louis Hsieh elmondta, hogy Kínában az ehhez hasonló joint venture-modellek innovatív megoldásnak minősülnek, sőt a JAC gyártóüzeme képes arra a nagy fokú rugalmasságra, amelyet egy olyan fiatal startup igényel, mint a NIO. Más elemzők szerint azonban kizárólag kísérleti jellegű a márka, amely annyi autót nem értékesít, hogy bővíteni tudjon. A vállalat most mindenesetre figyelmeztette befektetőit, hogy akadályokba ütközhetnek. Emellett azt is bejelentették, hogy megszüntetik a havi jelentéseket, s ezentúl negyedéves eredményeket közölnek a termelési és szállítási adatokról.

A gyenge első negyedévet három dolognak tulajdonítják. Egyrészt év végén fel kellett gyorsítani a gyártást, mert 2019 elejével bizonyos, az elektromos járművekre igénybe vehető központi támogatási beszüntettek. Másrészt a vállalat szerint az év eleje amúgy is döcögős az autóipar számára. Végül pedig a kínai piacnak hosszú idő óta csökkenéssel kellett számolnia tavaly, sőt, az USA-val zajló kereskedelmi konfliktus is rontotta az ország gazdaságát.

A JAC és a NIO együttműködéséről beszélt egy tavalyi interjúban Szalai Károly Sanghaj mellett élő rendszerintegrátor.

Kiemelt Partnereink