Gyártók Indulhat a hidrogénes teherautók sorozatgyártása

Indulhat a hidrogénes teherautók sorozatgyártása

autopro.hu/Sz.K. | 2023.05.05 13:21

Indulhat a hidrogénes teherautók sorozatgyártása

Fotó: Nikola Motor Company

Az üzemanyagcellás elektromos járművek több évtizedes fejlesztése ellenére ritkaságszámba mennek az utakon. Idén azonban elérkezhet az idő a hidrogén üzemanyagcellás teherautók sorozatgyártásához.

Hirdetés

„Amikor 20 évvel ezelőtt Európában dolgoztam, üzemanyagcellás autók prototípusait vezettem. Rendkívül jók voltak, de nem jutottak el a sorozatgyártásig” – mondta Michael Lohscheller, a Nikola vezérigazgatója, aki szerint most jött el az idő a sorozatgyártáshoz vezető innovációra.

A Nikola 2023 második felében várhatóan megkezdi egy új hidrogénüzemű elektromos meghajtású teherautó kereskedelmi gyártását, ami az észak-amerikai piacon az iparágban elsőként jelenik meg. „Az első 258 elektromos teherautónkat 2022-ben gyártottuk le, melyek piacra is kerültek” – mondta Lohscheller a SAE Media detroiti irodájának adott interjújában.

Tervezés a nulláról

A Tre kevesebb mint három év alatt jutott el a tervezéstől a gyártásig. A meghajtás, a hőtechnika, a vezérlés, a vezérlőegység hardvere, valamint az alváz és a vezetőfülke alkatrészei a hatékonyság és a teljesítmény érdekében az alapoktól kezdve kerültek kifejlesztésre. A fehér színű fülke, amely az Iveco S-wayből származik, enyhe és nagyszilárdságú acél kombinációjából készült.

Kyle Ness, a Nikola akkumulátoros elektromos járművekkel foglalkozó részlegének globális főmérnöke szerint az alváz és a fülke kialakításán módosításokat végeztek, hogy megfeleljen az észak-amerikai piaci követelményeknek és igazodjon a Nikola tervezési szabványaihoz.

A 800 voltos rendszerrel folyamatos 645 lóerős teljesítményt nyújt. A teljes fedélzeti energiakapacitása 733 kilowattóra, amelyet kilenc párhuzamosan kapcsolt akkumulátorcsomagban tárolnak. A lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid hengeres akkucellák a Nikola illetékesei szerint akár 531 kilométer hatótávolságot biztosítanak, akkor is, ha a teherautó tele van.

Az üzemanyagcellás teherautó tervezése

Az innovatív gondolkodás jól működött a Nikola akkumulátoros elektromos járművének, valamint a vállalat hamarosan piacra kerülő üzemanyagcellás elektromos járművének fejlesztése során is. A Nikola számos szabadalommal rendelkezik, amelyek az üzemanyagcellás elektromos járművel kapcsolatosak, beleértve a hőkezelő rendszert, a hidrogén üzemanyag-utántöltést és diagnosztikát.

A jármű öt darab 700 baros hidrogéntartállyal rendelkezik, amelyek összesen 70 kilogramm felhasználható hidrogént tartalmaznak. A nettó teljesítmény akár 200 kilowatt is lehet. A mérnökök számára nem volt egyszerű feladat a teherautó hőrendszerének megtervezése és integrálása. Ennek oka, hogy a hűtők számára korlátozott a hely, és az üzemanyagcella jellemzően több hőt ad le, mint egy dízelmotor.

A Nikola Tre üzemanyagcellás elektromos járművének hatótávolsága 805 kilométer, a becsült feltöltési idő pedig körülbelül 20 perc. A Nikola 2023 elején ünnepelte az első 100 megrendelést az üzemanyagcellás teherautójára. Ezt a mérföldkövet kiegészítette a Nikola 2023 januári bejelentése a HYLA (a hidrogén első két betűje, a Nikola utolsó két betűje) márkáról.

Carey Mendes, a Nikola Energy elnöke szerint a vállalat 2026-ra 60 HYLA hidrogéntöltő állomással rendelkezik majd az Egyesült Államokban és Kanadában. Ezek az üzemanyagtöltő állomások napi 300 tonna hidrogént szállítanának, ami nagyjából napi 7500 üzemanyagcellás teherautónak felel meg.

Mendes elmondta, hogy a 60 hidrogéntöltő állomásból húszat Kaliforniában szeretnének létesíteni. Amíg a hidrogén-utántöltő infrastruktúra nem lesz széles körben elterjedt, a Nikola a hidrogént 700 baros mobil üzemanyagtöltő állomásokon keresztül tervezi biztosítani. „Úgy gondoljuk, hogy a mobil üzemanyagtöltők valódi versenyelőnyt jelentenek számunkra” – mondta Mendes.

Az arizonai gyártóüzem kapacitása évi 20 ezer teherautó gyártására alkalmas. „Lépésről lépésre akarjuk ezt növelni, tehát ez nem egyik napról a másikra történik” – tette hozzá Lohscheller. Az európai piacra szánt teherautókat a németországi Ulmban fogják összeszerelni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink