Gyártók Így biztosította be magát a chiphiánnyal szemben a Toyota

Így biztosította be magát a chiphiánnyal szemben a Toyota

autopro.hu/V.M. | 2021.03.11 07:22

Így biztosította be magát a chiphiánnyal szemben a Toyota

Fotó: Toyota Europe Newsroom

A globális chiphiány újabb megrázkódtatásként érte az autógyártókat, akik termelésük csökkentésére és egyes üzemeik leállítására kényszerültek. A Toyotát azonban elkerülni látszanak a problémák, ami annak tudható be, hogy a japán OEM a fukusimai atomerőművet 2011-ben ért baleset óta több hónapnyi chipkészletet tarttat beszállítóival.

A Japánt 2011. március 11-én elért 22 ezer emberéletet követelt cunami, ami a fukusimai atomerőmű megrongálódásához is vezetett, súlyos károkat okozott a Toyota nagy költséghatékonyságot biztosító just-in time rendszerű, minimális készletszinttel működő ellátási láncaiban. A hazai termelőegységekben négy hónapba, a Japánon kívüliekben pedig fél évbe telt mire a termelési ütem ismét elérte a normál szintet.

A vállalat a földrengés okozta szökőárat követően felismerte, hogy a félvezetők szállítási ideje túl nagy volt ahhoz, hogy a hirtelen sokkok miatt kialakuló ellátási zavarokat még megfelelő időben, a termelése felfüggesztése nélkül más forrásokkal hidalhassa át.

A Toyota összesen ötszáz olyan alkatrészt azonosított, amik stabil ellátását a jövőben rendkívüli körülmények között is biztosítani szükséges. Ezek egyike a chipek voltak, melyek megfelelő mennyiségben tárolásáról a Toyota szerződésben állapodott meg beszállítóival.

Több hónapra elegendő tartalék

A szerződések szerint a japán gyártó partnereinek – a rendelésleadás és a szállítás között eltelt időtől függően – két-hat hónapra elegendő chipet kell raktáron tartaniuk a Toyota számára – osztották meg a Reuters-szel a nevük elhallgatását kérő bennfentesek.

A Toyota ennek köszönheti, hogy többek között az autógyártás váratlanul gyors felfutása és a laptopok iránti kereslet megugrása miatt kialakult félvezetőhiány gyakorlatilag érintetlenül hagyta. A vállalat februárban még emelte is a 2021 márciusában véget érő üzleti évre tervezett autógyártási mennyiséget, ugyanakkor pedig nyereségvárakozását több mint másfélszeresére módosította.

A készlettartás természetesen plusz költséggel jár, amiért a nyilatkozók szerint a Toyota az évente elvárt költségcsökkentés egy részének megfelelő összeg visszafizetésével kárpótolja beszállítóit.

Átlagon felüli ismeretek

A megszólalok továbbá elmondták, hogy a japán autógyártó egy másik dolognak is köszönheti a folyamatos chipellátását, ami nem más, mint a félvezető komponensek és azok gyártásának kiváló ismerete.

Még mielőtt 1997-ben piacra dobta volna a világhírű Prius hibridét, 1989-ben egy félvezetők fejlesztésére és gyártására szolgáló üzemet nyitott, ahol később a Priushoz terveztek, illetve állítottak elő chipeket. A vállalat egészen három évtizeden át foglalkozott saját chipek fejlesztésével és gyártásával, mígnem 2019-ben átadta üzemét a vállalatcsoportba tartozó Denso-nak.

A nyilatkozók egyike a Toyota egyik mérnöke, aki úgy fogalmazott: „A félvezetők meghibásodásának okaitól kezdve a termelés olyan apró részletéig, mint például, hogy milyen gázokat és vegyi anyagokat használnak a folyamat során, kívül-belül ismerjük a technológiát.” Hozzátette, ez egy olyan tudás, amire nem lehet szert tenni az alkatrészek beszerzésével.

Kettő forrás ugyanakkor kifejtette, attól tartanak, hogy a saját chipgyártás feladásával a Toyota elveszítheti az őt megkülönböztető technológiai ismereteit.

Kiemelt Partnereink