Gyártók Hétszáz dolgozóját bocsátja el a Daimler

Hétszáz dolgozóját bocsátja el a Daimler

Kuthi Áron | 2019.06.05 10:34

Hétszáz dolgozóját bocsátja el a Daimler

Nem hosszabbítja meg a Daimler közel hétszáz, a vállalat stuttgarti gyárában dolgozó, határozott szerződéssel foglalkoztatott munkavállalója megbízását. Az intézkedés egészen pontosan 690 dolgozót érint, ők a Stuttgart-untertürkheimi gyárközpont logisztikai részlegén dolgoztak.

Hirdetés

Az üzemi tanács tájékoztatása szerint a logisztikai részlegen dolgozó 950, úgynevezett ideiglenes kollégából csak 260-an maradtak, továbbá hogy a gyártó a jövőben a gyártósorokon nem is alkalmazna ilyen munkaerőt. A hírről már korábban beszámolt a helyi Stuttgarter Nachrichten napilap, de akkor még pontos számot nem lehetett tudni.

A Daimler nem kommentálta a lépést, de az Automobilwoche autóipari szaklapnak elismerte a leépítést, azzal érvelve, hogy az effajta munkaszerződésekkel rugalmasan lehet reagálni az autóiparban jelentkező üzleti változásokra. A gyártó 2005 óta 9000 embert foglalkoztatott ebben a formában.

Megváltoztak a feltételek

Az ideiglenes munkaerő idegen kifejezéssel konjunktúraindikátor, mert ez reagál leggyorsabban a gazdaság felívelésére vagy hanyatlására. Németországban 2018 végén összesen 773 ezer embert alkalmaztak ebben a formában, 94 ezerrel kevesebbet, mint tavalyelőtt. A szaklap szakértőkre támaszkodva azt írta, hogy a német jogszabályi változtatások is hatással vannak arra, hogy ez a fajta foglalkoztatási forma egyre kevésbl népszerű. 2017 áprilisa 18 hónapban maximalizálják az ilyen munkaerő foglalkoztatásának időtartamát, ráadásul 9 hónap elteltével már ugyanazt a bért kell kapniuk, mint a határozatlan szerződésű kollégáknak.

Voltak előzményei a lépésnek

Az év valóban nem indult rózsásan a nagy múltú gépjárműgyártónál. Mercedes személygépkocsiból januárban világszerte 180 ezret értékesített, ami 6,7 százalékkal kevesebb volt, mint 2018 januárjában. A konszern kisautó-márkája, a Smart eladásai tíz százalékkal 8300-ra estek ebben a hónapban. Aztán a folytatás is elég halvány volt, az autógyártó februárban megint 6,7 százalékkal múlta alul egy évvel ezelőtti önmagát. A globális gondokat már tavaly nyáron is látta a német vezetés, nemhiába csökkentették idénre szóló profit-előrejelzésüket.

A megdöccenő profitabilitás a magyarországi gyárbővítést is veszélybe sodorta. Erről legelőször a Handelsblatt német gazdasági lap írt május közepén, amely végiggondolva a gazdasági racionalitásokat, arra jutott, hogy további befektetések és bővítések helyett a Daimlernek a spórolást kellene előtérbe helyeznie. Ezért aztán a legjobb lenne lemondani a második kecskeméti gyár megépítéséről. A Mercedes Manufacuring Hungary közleménye viszont rámutatott, hogy bár felül kell vizsgálni a piaci folyamatokat, Kecskemét nagyon fontos láncszeme a termelési láncnak és hogy a Daimler "hosszú távon számít magyarországi beruházására".

(Nyitókép: A Daimler gyára Stuttgart-Untertürkheimben a Mercedes-Benz Múzeumból nézve)

Kiemelt Partnereink