Gyártók Forradalmasíthatja a teherszállítást a Daimler

Forradalmasíthatja a teherszállítást a Daimler

autopro.hu/P.B. | 2021.08.21 04:20

Forradalmasíthatja a teherszállítást a Daimler

Fotó: Daimler Media

Ellentétben a kezdeti időszakkal, ma már külön utakon jár a Daimler személyautó és haszongépjármű divíziója. Utóbbi komoly korszakváltás előtt áll, ami akár olyan változásokat is elhozhat a teherszállításban, mint a 125 évvel ezelőtt bemutatott, első belső égésű motorral felszerelt teherautó.

Hirdetés

Gottlieb Daimler nevéhez köthető az első, motorral felszerelt teherautó forgalomba állítása: a járművet 125 éve, 1896. augusztus 18-án mutatta be. A lovak nélkül mozgó, belső égésű motorral szerelt kocsi a 19. század végén óriási újdonságnak számított, sokan idegenkedtek is tőle. Daimlernek komolyan kellett kampányolnia azért, hogy egyáltalán ki merjék próbálni az eszközt – ma már persze tudjuk, hogy az ötlet bevált.

Némileg hasonló helyzet előtt áll a Daimler Trucks 125 évvel ezelőtt az alapítóatya találmányának megjelenése után. Az áruszállítás elektrifikációja nem kis áttörés, ami bizonyára sokakból vált ki hasonló, félelemmel vegyes idegenkedést, mint annak idején a lovak korában a motoros jármű.

Nagy változás a cégen belül

Ahogyan arról korábban az autopro.hu is beszámolt, a Daimler Truck leválik a Daimlerről, és külön cégként jelenik majd meg. Lesz tehát egy személyautókat gyártó Mercedes-Benz, és egy teherautókat és buszokat előállító Daimler Truck – már persze akkor, ha a részvényesek október 1-jén jóváhagyják a folyamatot.

Függetlenné válva, a Daimler Trucknak lehetősége nyílikarra, hogy könnyebben lépjen kapcsolatba más vállalatokkal, és az értékesítési és szolgáltatási jelenlétet következetesebben „teherautó-logikának" megfelelően végezze – írja az Automobilwoche, egyben a kezdetekhez hasonlítva a mostani leválást.

Saját lábra áll a mellékszereplő

Bármilyen fontos is a teherautók vagy az autóbuszok szerepe, valójában az a helyzet, hogy a teherautó-részleget többé-kevésbé nyilvánosan tekintették a Daimler személygépkocsi-üzletágának mellékleteként. Végső soron az emberek inkább az autókra összpontosítanak, és ez a számokon is látszik: az autó- és kisteherautószektor 55 milliárd euróval járult hozzá a teljes értékesítéshez az év első felében, míg a teherautó- és a buszszektor csak 18,7 milliárd eurót tett ki.

Ez változik meg októbertől. A jövőben átláthatóbbá teheti üzleti modelljét a cég - a befektetők, de az ügyfelek és a lakosság számára is, sőt, talán még a saját alkalmazottai számára is.

Megvédeni az első helyet

Az iparág szakértői jól tudják, hogy a Daimler Truck a nehéz haszongépjárművek világpiaci vezetője: a cég jól képviselteti magát az észak-amerikai piacon a Freightliner márkával. Az, hogy a vállalat képes lesz-e megvédeni ezt a pozíciót, az a különválás mellett az alternatív hajtások terén folytatott stratégiától is függ. Itt a stuttgarti székhelyű vállalat a klasszikus elektromos és hidrogén üzemanyagcellás teherautókra támaszkodik, illetve kísérletezik a pantográfos járművekkel is.

A Daimler alternatív hajtású teherautóinak fő célpiaca kezdetben Európa. Októberben kezdődik a Mercedes eActros sorozatgyártása – ez lesz az első elektromos meghajtású, 25 tonnás teherautó nagy tételben gyártva. A hidrogén üzemanyagcellákkal működő teherautók esetében a cél az első modellek sorozatgyártásának megkezdésére 2027-re. Ezeknek a 40 tonnás tehergépkocsiknak a hatótávolsága ezer kilométer körül lesz.

A teherautók esetében sokkal inkább igaz, hogy a lényeg, hogy pénzt lehessen velük keresni. Ebben a szegmensben sokkal inkább foglalkoztatja a vevőket az egyszerű költség-összehasonlítás, mint a személyautók világában.

Jelenleg a dízel a legolcsóbb megoldás. El kell jutnunk odáig, hogy gazdaságilag megérje az ügyfélnek karbonsemleges teherautóra váltani. Más szóval: az emberek többsége valószínűleg csak akkor vált alternatív hajtásra, ha ez megtérül számára. Ugyanúgy, mint 125 évvel ezelőtt.

Kiemelt Partnereink