Gyártók Elhunyt az Ikarus formatervezője, Finta László

Elhunyt az Ikarus formatervezője, Finta László

autopro.hu/P.M. | 2018.07.04 11:40

Elhunyt az Ikarus formatervezője, Finta László

Elhunyt Finta László (1934. január 3. – 2018. július 1.), az Ikarus még életében legendássá vált formatervezője. Híressé a 200-as sorozat tette.

Hirdetés

A Wikipedia szerint a Népszínház utcai gépipari technikumban 1954-ben kitűnő eredménnyel végzett. A család jó anyagi helyzetére való tekintettel egyetemi felvételi kérelmét elutasították. A hadköteles kor elérésekor behívót kapott, és a kecskeméti tüzérségnél lőelem-kidolgozó beosztásba került. Ezen munkája során nagyrészt autodidakta módon, valamint Jurij Dolmatovszkij Autókarosszériák tervezése és szerkesztése című szakkönyvére támaszkodva megismerkedett az autókarosszériák grafoplasztikus szerkesztési módjával, mely későbbi formatervezői munkájára is hatással volt.

1956-os leszerelésekor felvételi kérelmet nyújtott be az Ikarus autóbuszgyárhoz, melyre Hirmann Antal főmérnök az alábbi szavakkal írta meg a pozitív elbírálást: „Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria szerkesztő lesz.”

Első feladata az Ikarus gyárban a 60B jelű autóbusz megrajzolása volt a semmiből. Később dolgozott 620-as, 303-as, az 55-ös és a 66-os típusok tervezésében is, azonban ezeknél a modelleknél még az idősebb Schmiedt Kázmér akarata érvényesült Finta „nagy ablakos” törekvéseivel szemben. A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében, illetve a törekvései érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen, valamint annak testvértípusain.

A hatalmas áttörést az 1967-es év hozta el, amikor bemutatták az általa formatervezett Ikarus 250-es modelt, a 200-as család első tagját. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt, szögletesebb kocsitestet tartotta, amellyel jelentősen megnövelhető volt az utastér. Ez a jármű több nemzetközi versenyen is rangos elismeréseket nyert. Kiemelendő az Ikarus 270-es típus, a szuper luxus, biztonsági autóbusz, amely forradalmi megoldásaival megalapozta az Ikarus 300-as család gyártását is.

1956-tól kezdődően a BME-n tanított, ahol nagy népszerűségnek örvendett a sok illusztrációs, előadása miatt. Munkásságát 1978-ban Munkácsy Mihály-díjjal ismerték el, 2001-ben pedig Jedlik Ányos-díjjal.

(A fotón az Ikarus 250 típusú autóbusz prototípusa látható a Hotel Hungária előtt. Balról a második Finta László, a busz formatervezője. A fotó tulajdonosa fortepan.hu.)

Kiemelt Partnereink