Gyártók Dél-Afrikából érkeznek a magyar piacra a Volkswagen Polo modellek

Dél-Afrikából érkeznek a magyar piacra a Volkswagen Polo modellek

Beck András | 2019.12.27 05:25

Dél-Afrikából érkeznek a magyar piacra a Volkswagen Polo modellek

Fél évig tartott az a munka amíg az európai piacra szánt Volkswagen Polo modellek gyártását Németországból a Dél-Afrikai Köztársaságba helyzete át a vállalat. "Az átszervezéssel gyártási kapacitások szabadultak fel Európában, ahol a népszerű SUV-modellek készítését kezdték meg" – mondta Dalnoki Balázs, a Porsche Hungaria Volkswagen márkaigazgatója az autorpo.hu-nak.

– Egyre több önvezető funkció van a Passatban, mikor érhető majd el a teljes önvezetés?
– Az önvezetés a terméket, az infrastruktúrát és a társadalmat is egyaránt érinti. Termékoldalon az amit a Passat jelenleg tud kettes szintű önvezetésnek felel meg az ötfokozatú skálán. A nagyon prémium márkák, mint például az Audi már a hármas szintű önvezetést közelítik. A mérnökök többnyire azt mondják, hogy a teljes szintű önvezetés elérése hardver és szoftver oldalon még négy-öt évbe telik. De ahhoz hogy ezek az autók majd megjelenjenek az utakon sokkal több mindenre van szükség. Infrastruktúra oldalon például nem véletlenül esik egyre több szó az 5G technológiáról. Az autók közötti kommunikációban kulcsszerep jut a távközlésnek. Az autókon kívül a közlekedési technológiának, például a lámpáknak is kapcsolódni kell majd az 5G hálózatokhoz, emellett egyre több okos eszköz elterjedése várható a közlekedési technológiában. Magyarországon például az egy nagy hiányosság, hogy nincsenek mindenhol jól láthatóan felfestve az útburkolati jelek.

Márpedig a kamerák által érzékelt képhez ez kulcsfontosságú. Az államnak sokat kell tennie azért hogy az utak megfelelő karbantartásával és az okos eszközök infrastruktúrába való beépítésével segítse az önvezető technológia elterjedését. A társadalmi változásnak az elfogadás is része. De ezen kívül megfelelő jogi szabályozásra is szükség van. Ha mind a három párhuzamosan fejlődik akkor öt-hét év alatt végbe mehetne ez a folyamat és az első jelek az utakon is feltűnhetnek. Ha a termék, tehát maga az önvezető autó el is készül és a társadalom is elfogadja a technológiát, illetve a jogszabályi környezet is kialakul, akkor is le kell követniük az egész folyamatot az utak fejlesztéseknek és karbantartásoknak. Ha a három fő szempontból az egyik elmarad akkor nem tudnak majd közlekedni az önvezető autók.

– Hol készül a Passat és az autógyárakban milyen változásokat hozott az SUV-ok népszerűségének növekedése?
– A Passatot a németországi Emdenben készítik, várhatóan a jövőben is ott marad majd de az is elképzelhető, hogy azon a gyártósoron megjelenik a testvérmodellje a Skoda Superb. Az sem kizárt hosszútávon, hogy Passatokat készítsenek Csehországban, ahol jelenleg az Superbet gyártják. Ilyenkor a másik gyárban például egy SUV modell készítését lehet bevezetni a felszabaduló kapacitások helyén. A gyárakban állandó mozgás van, hiszen a vevői megrendelésekben mindig van egyfajta eltolódás a modellcsoportok között. Erre reagálnia kell a gyártásnak, jelenleg látványosan emelkedik az SUV-ok népszerűsége. A keresletre gyorsan kellett reagálni méghozzá úgy, hogy az anyagilag is megérje és műszakilag is kivitelezhető legyen.

– Akadt ilyenre konkrét példa a közelmúltban?
– A Volkswagen Polo gyártásában volt egy jelentős változás 2019 év elején. Az Európában értékesített autók gyártását, a Németországban értékesítettek kivételével a Dél-Afrikai Köztársaságba helyezte át a Volkswagen. Gyártási minőségben nem érezni semmilyen különbséget, annyi változás adódott, hogy a hajóút három hét. Az átszervezéssel gyártási kapacitások szabadultak fel Európában, ahol a népszerű SUV-modellek készítését kezdték meg. A T-Cross Spanyolországban készül, ahonnan vonaton és tréleren három-négy nap alatt jut el Magyarországra. Míg a T-Roc Portugáliából jön és két hét alatt jut el hazánkba. Hajón szállítják el a La Manche csatornán keresztül Embenbe, majd onnan érkezik vonaton és tréleren Magyarországra. Portugáliából azért szállítják hajón az autókat mert Spanyolországban más a vasúti nyomtáv és a portugál-spanyol határon lévő vasúti átrakók kapacitása nem elég nagy. Ebből is látszik, hogy a Volkswagen logisztikája meglehetősen összetett.

"A Volkswagen Polo gyártásában volt egy jelentős változás 2019 év elején. Az Európában értékesített autók gyártását, a Németországban értékesítettek kivételével a Dél-Afrikai Köztársaságba helyezte át a Volkswagen" – mondta Dalnoki Balázs, a Porsche Hungaria Volkswagen márkaigazgatója.

– Mennyi időbe telik egy olyan gyártási átalakítás, mint amikor a Polo modellek készítését a Dél-Afrikai Köztársaságba helyezik át?
– Egy ilyennek nagyjából egy év az átfutása. Legalább ennyi idő kell, ahhoz amíg a gyártósorokat és a logisztikai rendszereket megfelelően átalakítják. A kisebb trendváltozások három-hat hónap alatt kifutnak, ilyen például az amikor egy automata váltó vagy egy összkerékhajtás nem várt sikerét kell kezelni. A T-Roc-nál és a Golfnál nemrég váratlanul megnövekedett az automata váltó iránti kereslet, a gyártást itt fél év alatt tudtuk a kereslethez igazítani.

"Magyarország kilóg a nyugat európai trendből, hiszen az adójogszabályok nem annyira kötődnek a kibocsátáshoz" – mutatott rá Dalnoki Balázs, a Porsche Hungaria Volkswagen márkaigazgatója.

– A dízel válság után mi változott meg a hazai márkakereskedések életében?
– Magyarország kilóg a nyugat európai trendből, hiszen az adójogszabályok nem annyira kötődnek a kibocsátáshoz. A vevők is másként állnak hozzá a környezettudatossághoz, így őket általánosságban nem érintette meg a dízelválság. A vevők racionális emberi és anyagi döntéseket hoznak, amikor autót vesznek. Trendszerűen persze valamennyire követi a nyugat európai piacot a hazai, de messze nem olyan mélységben. Így a kereskedéseknél sem darabszámban sem anyagilag nem jelentett komoly veszteséget a dízelválság Magyarországon. Az mindenesetre észrevehető, hogy a közepes korú, tehát olyan 3-8 éves autóknál jelentősen megnövekedett a Nyugat-Európában olcsóbbá vált autók hazai behozatal. Ezek a használt autók zömében nem hivatalos márkakereskedéseken keresztül jutnak el a fogyasztókhoz. Ez a márkakereskedésekben a használtautó-árak enyhe csökkenését okozta.

Nyitókép: A Volkswagen dél-afrikai gyára, a Port Elizabeth közeli Uitenhage településen.

Kiemelt Partnereink