Gyártók Az összes ikonikus motorját kivezeti a Honda

Az összes ikonikus motorját kivezeti a Honda

autopro.hu/Sz.K. | 2023.07.12 04:19

Az összes ikonikus motorját kivezeti a Honda

Fotó: Honda Press

Az elektromos átalakulásban látja a jövőt a Honda és 2040-re a teljes kínálatát elektrifikálja a japán gyártó. Az akkumulátorok anyagainak újrahasznosítása és újrafelhasználása kiemelt prioritást élvez a gyártó stratégiájában.

A Honda szerint az idei évben kell megalapozni az elektromos átállást, úgy gondolják a japán gyártónál, hogy a jövőbeli elektromos autós üzletág fenntarthatósági megoldásai idén fogják szilárdan megvetni a lábukat.

„Ez magában foglalja az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosítására és újrafelhasználására szolgáló infrastruktúra kiépítésének megkezdését, vagyis a felkészülést az akkumulátoraink életciklusának végére” - mondta Phil Cozad, a Honda Development & Manufacturing of America lítiumion akkumulátorok újrahasznosításával foglalkozó részlegének észak-amerikai vezetője.

Az év elején a Honda két akkumulátor-újrahasznosító vállalattal, a Cirba Solutions-szel és az Ascend Elements-szel kötött megállapodást. „Ezek a megállapodások jól időzítettek, mivel a Honda két évvel ezelőtt bejelentett villamosítási stratégiája már javában zajlik. Azon dolgozunk, hogy 2040-re 100 százalékban akkumulátoros elektromos és üzemanyagcellás járművekre térjünk át” - magyarázta Cozad. Magyarán az összes eddig ismert, ikonikus belső égésű erőforrás eltűnik a Honda kínálatából.

A karbonsemlegesség is cél

Ha a teljes elektromos átállás nem lenne elég, a Honda 2050-re szeretné elérni a szén-dioxid-semlegességet is vállalati tevékenységeivel és valamennyi termékével. „Ennek eléréséhez korábban soha nem látott mértékű változásra lesz szükség szinte mindenben. Beleértve azt is, hogy hogyan szerezzük be az anyagokat, hogyan gyártunk és értékesítünk új termékeket, és hogyan hasznosítjuk újra azokat” - közölte Cozad.

Az első felhasználásra szánt nyersanyagok bányászata és finomítása jelentős mennyiségű energiát igényel. Az ásványkincsek kitermelése emellett hatalmas mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki a légkörbe. „Ezért az a tervünk, hogy az elhasználódott járműveket újra feldolgozzuk nyersanyagokká, majd ezeket az anyagokat új termékek előállítása során újra felhasználjuk” - fejtette ki Cozad.

Andreas Breiter, a McKinsey & Co. globális vezetési tanácsadó cég partnere megjegyezte, hogy az újrahasznosított akkumulátor-alapanyagok használata az elektromos járművek akkumulátoraihoz körülbelül 25 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású akkumulátorcellákat eredményez, mint a nyers alapanyagok használata.

Újrahasznosítható elemek az akkumulátorokban

Egy elektromos autó akkupakkja számos anyagot tartalmaz, ezek zöme újrahasznosítható. „A külső acélhéjtól kezdve a belső vezetékeken át egészen az akkumulátor-kezelő rendszerig az anyagok újrahasznosíthatók. Az akkumulátor kémiája határozza meg, hogy milyen létfontosságú fémek nyerhetők ki belőle, de a nikkel, a kobalt, a lítium és a mangán tipikus példák” - mondta David Klanecky, a Cirba Solutions elnök-vezérigazgatója.

A Cirba Solutions eljárásai az összes eddig használatos akkumulátorkémia - köztük az ólom, a nikkel-kadmium, a nikkel-fém-hidrid és a lítiumion - esetében működnek. „Néhány kevésbé ismert vegyszert is feldolgozunk, amelyeket katonai alkalmazásokban használnak” - mondta Klanecky.

Az Ascend Elements újszerű technikát alkalmaz az anyagok feldolgozására, hogy azokból akkumulátor-kész katódanyag váljon. „A szabadalmaztatott Hydro-to-Cathode eljárásunk kiküszöböli az energiaigényes köztes lépéseket, és fémek kivonása vagy szétválasztása nélkül állít elő új katódprekurzort (pCAM)” - mondta Mike O'Kronley, az Ascend Elements vezérigazgatója.

Az újrahasznosítás jövője

Az akkumulátorok újrahasznosítása az egész nyugati világban kulcskérdéssé vált, Észak-Amerikától Európáig keresik az államok és a vállalatok a fenntartható megoldásokat. Jelenleg azonban Kína uralja ezt a piacot is.

„Kína megelőzi a világ többi részét a lítiumion akkumulátorok gyártásának minden területén. Ez nemcsak az akkumulátor összeszerelését, hanem az azok teljes ellátási láncát is magában foglalja, tehát az újrahasznosítást is” - fogalmazta meg O'Kronley.

2023 júniusában az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma több mint 192 millió dolláros támogatást jelentett be a fogyasztói termékek akkumulátorainak újrahasznosítására. Van még hova fejlődni, jelenleg ugyanis iparági becslések szerint az elhasználódott lítiumion akkumulátorok kevesebb mint öt százalékát hasznosítják újra világszerte – írja a SAE International.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink