Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az alváz digitális ikerjével fejlődik a Porsche
Más autógyártókhoz hasonlóan a Porsche is folyamatosan alkalmazza a legújabb technológiákat a gyártási műveletek során. Ezek közül az egyik a digitális ikrek használata, ami segítségével valós idejű adatokkal, személyre szabott végezhetik el az autók karbantartását.
A digitális iker – ahogyan a neve is mutatja – a virtuális másolata egy létező tárgynak. A járműiparban nem ritka a használata, egyedi alkatrészek tervezésekor, teszteléskor vagy éppen akkor alkalmazzák, ha költséges lenne a fizikai valóságban létező tárgy elkészítése. A Porsche az autók alvázának a digitális ikertestvérét készíti el, ami új távlatokat nyit meg a karbantartás során.
A digitális ikrek egyik fontos előnye, hogy hálózatba köthetők, és az adatok egy központi rendszerrel kombinálhatók. Az adatokból olyan következtetések vonhatók le, amelyek minden egyes jármű és így minden egyes vásárló számára előnyösek. Például egy algoritmus össze tudja hasonlítani az adatbázist egy adott jármű hajtásláncából és alvázából származó érzékelőadatokkal, hogy azonosítsa az ügyfél vezetési stílusát. Az algoritmus ezután nemcsak a jármű szervizelésének optimális idejét, hanem a munka szükséges mértékét is javasolhatja. Ezek az adatok lehetővé teszik a szervizintervallumok testreszabását, és az egyes alkatrészek szükség szerinti szervizelését, attól függően, hogy az ügyfél hogyan használja az autóját.
Ez a megoldás tehát lehetőséget nyújt arra, hogy ne a kilométerszám alapján végezzenek javításokat egy autón, hanem a használat módjának elemzésével.
Mások is használják
Az elmúlt három évben a Porsche szakemberei kifejezetten az alvázra koncentráló digitális iker fejlesztésén dolgoztak. A projekt azóta bekerült a CARIAD égisze alá, így az egész Volkswagen Csoport használhatja annak előnyeit.
Nem véletlenül választotta az alvázat a Porsche: a sportkocsi-gyártó esetében a versenypályákon használt autók alváza nagyobb terhelésnek van kitéve, az adatok segítségével azonban az ilyen felhasználás mellett is lehetővé válik a prediktív karbantartás.
A rendszert egyébként már tesztelik, a Porsche Taycan légrugózásával kapcsolatos alkatrészeket figyelik meg vele.
Önkéntes részvétel
Mint minden hasonló projekt esetében, úgy itt is rendkívül fontos az adatvédelem. A Taycannal kapcsolatos tesztben csak azok az ügyfelek vesznek részt, akik akarnak, az adatok megadása önkéntesen működik, az autó rendszere magától nem továbbítja azokat. A Porsche közleménye szerint nagyjából a Taycan tulajdonosok fele hagyta jóvá az adatszolgáltatást.
A digitális iker első verziója jövőre kerül piacra, és csak közvetlenül a mechatronikai alkatrészekből származó szenzoradatok kerülnek kiértékelésre. A jövőben további funkciókkal bővül a rendszer, például olyanokkal, amik lehetővé teszik bizonyos alkatrészek kopásának kiszámítását anélkül, hogy fizikai mérőeszközöket kellene használni.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!