Gyártók Aggodalom az orosz autópiacon az ukrán krízis miatt

Aggodalom az orosz autópiacon az ukrán krízis miatt

Panker Gergő | 2014.03.06 07:29

Aggodalom az orosz autópiacon az ukrán krízis miatt

Az autógyártók attól tartanak, hogy az orosz hadsereg ukrán jelenléte negatív hatással lehet a helyi piacokra. A Ford, a GM, a Renault vezetői különös figyelmet szentelnek a két ország közti ellentét autóipari hatásainak.

Oroszország fontos piac az autógyártás számára, tavaly 2,78 millió autót értékesítettek az országban. Összehasonlításképpen Európa legnagyobb piacának számító Németországban 2013-ban 2,95 millió autót adtak el, míg az Egyesült Királyságban 2,26 millió autó fogyott a tavalyi év során – olvasható az Automotive News Europe autós szaklap honlapján.

– Folyamatosan változik a helyzet és közelről követjük az eseményeket – mondta Stephen Odell, Ford európai divíziójának vezetője a Genfi Autószalonon. – Semmilyen rövidtávú döntést nem fogunk hozni. Egyelőre túl korai, hogy következtetésekbe bocsátkozzunk – tette hozzá a szakember.

A General Motors szentpétervári gyára - fotó: the Guardian

A Ford a Focus és Mondeo modelleket gyártja a szentpétervárhoz közel fekvő gyárában. Az amerikai vállalat együttműködésben áll a Sollers társasággal, amely idén megkezdi az EcoSport szabadidő-autó és Edge crossover gyártását is.

A General Motors Szentpéterváron működtet gyárat a helyi piac kiszolgálásához. Az amerikai gyártó jelenleg azon dolgozik, hogy évi 350 ezer autóra növelje gyártási kapacitását Oroszországban. – Folyamatosan nyomon követjük az eseményeket, hogy bármikor cselekedhessünk. Ez egy jelentős piac a számunkra – mondta Dan Amman, a GM elnöke.

A Renault és japán partnere, a Nissan, szintén a növekedésre koncentrál Oroszországban, miután átvette az irányítást az AvtoVAZ, a Lada márka tulajdonosa, illetve az ország legnagyobb járműgyártója felett. A francia vállalat eladásai tavaly 11 százalékkal 210 099-ra nőttek Oroszországban.

Az AvtoVAZ Togliattiban található központja

Gondok a piacon

Az ukrán konfliktus hatására a rubel történelmi mélypontra esett. – Számos gazdasági és pénzügyi érdekeltségünk fűződik Oroszországhoz – mondta Jerome Stoll, a Renault egyik vezetője. – A helyi beszállítóink aránya már most is nagyon magas, 80-85 százalék körül van, így nem aggódunk annyira az árfolyamok miatt. A legnagyobb problémát a politikai helyzet jelenti – tette hozzá Jerome Stoll.

Az orosz autóeladások tavaly 6 százalékkal csökkentek, miután a piac három éven keresztül átlag 27 százalékkal folyamatosan növekedett. A moszkvai központú Európai Üzleti Szövetség (Association of European Businesses) már az ukrán krízis előtt azt írta előrejelzésében, hogy az ország eladási volumene 2014-ben 2,73 millió eladott autóra csökken majd. A togliattii központú AvtoVAZ eközben januárban 11 százalékos létszámcsökkentést jelentette be.

– Készleteink jelenleg megfelelően ellátják orosz márkakereskedéseinket – emelte ki Johan de Nysschen, a Nissanhoz tartozó Infiniti márka vezérigazgatója. – Az azonban csak idővel fog kiderülni, hogy adódnak-e gondok az ellátással. Az Infiniti havi ezer autót ad el Oroszországban – mondta az igazgató.

Orosz növekedés

Az autógyártók az elmúlt évek során jelentős összegeket költöttek új gyáregységek kiépítésére Oroszországban, miután az orosz kormány adókedvezményeket ígért, hogy felfuttassa az ország járműgyártását. Az akkor meghozott szabályozás szerint az autógyártók vámmentesen vagy alacsony vámilleték mellett vihetnek be alkatrészeket cserébe azért, hogy évente 300 ezer autót gyártanak az országban.

Vitalij Csurkin, Oroszország Egyesült Nemzetek nagykövete a héten azt nyilatkozta: a katonai beavatkozás a Krím-félsziget ukrán területein válasz a múlt héten leváltott ukrán elnök kérésére. Az Egyesült Államok és az Európai Unió által is elítélt lépés akár jelentős mértékben is komplikálhatja a csaknem 140 milliós orosz piacért folytatott küzdelmet – írja az Automotive News Europe.

Kiemelt Partnereink