Gyártók A Škoda megtalálta, hol lesz piaca a hagyományos autóinak

A Škoda megtalálta, hol lesz piaca a hagyományos autóinak

autopro.hu/Sz.P. | 2023.10.02 10:23

A Škoda megtalálta, hol lesz piaca a hagyományos autóinak

Fotó: ŠKODA Storyboard

A Škoda belép a vietnámi piacra – a Volkswagen Csoport cseh leányvállalata az eladási potenciál mellett potenciált lát az ázsiai piacban, ahol a belső égésű motorok még mindig nagy keresletnek örvendenek.

Hirdetés

Martin Jahn, a cseh autógyártó értékesítési vezérigazgatója szerint a Škoda belépése Vietnámba mérföldkőnek számít, éppen ezért komoly körítés és show keretében tette meg az első lépéseket a gyártó a Kodiaq és a Karoq modellek helyi bemutatásával.

A Volkswagen Csoportnak sietnie kell, hogy kompenzálja a Kínában egyre csökkenő piacról származó bevételkiesést. Erre kiválóan alkalmas lehet Délkelet-Ázsia, ami egy erős feltörekvő régiónak számít. Néhányan csodálkoznak, hogy a csehek miért pont Vietnámot választották a tervezett délkelet-ázsiai hódításuk első lépéseként, hiszen ez a régió negyedik legnagyobb autópiaca, Thaiföld, Indonézia és Malajzia mögött.

Az egyik oldalon a Škoda kapcsolatai Vietnámmal mélyebbek, mint bárhol máshol. Néhány vietnámi a nyolcvanas évektől a kilencvenes évek közepéig az egykori Csehszlovákiában élt, megismerkedett az ottani autókkal, és most úgymond „márka nagykövetként” szolgálnak.

Van hova fejlődni

A 99 millió lakosságú országban jelentős potenciál rejlik. Jelenleg ezer lakosra 38 autó jut, de az utakon 70 millió motor is közlekedik. Az utóbbi évtizedben Vietnám autóipara gyors növekedést tapasztalt, évente átlagosan 16 és 18 százalék közötti fejlődést produkált. 2015 és 2019 között ez az érték 22 százalék volt. Az idén azonban jelentős visszaesés történt, 27 százalékkal esett a növekedés.

A csökkenés okai közé tartozik a COVID-19 járvány, a rossz gazdasági klíma, a beruházások csökkenése, a magas kamatlábak és a vásárlóerő csökkenése. A számok várhatóan az év utolsó negyedévében fognak helyreállni. „Azt várjuk, hogy 2030-ig itt évente mintegy egy millió autót fogunk eladni” - mondja Chu van Tuyen, a Škoda alelnöke és a TC motor menedzsere.

A TC Motor jelenleg évente mintegy 350 ezer cseh autót importál Vietnámba. Az autók legnépszerűbb funkció közé tartozik a légkondi, a bőrülések és természetesen a konnektivitás. Vietnámban az autókat általában a kereskedőknél veszik meg, és ideális esetben azonnal haza is viszik. Két felszereltségi szint áll rendelkezésre. Nincs konfigurátor, és minden autókereskedésnek van bankautomatája, mert Vietnámban hagyományosan készpénzzel veszik meg az autókat. Azonban a banki finanszírozás is egyre népszerűbb. A helyi vállalatokkal való együttműködésnek sok előnye van.

A Hyundai és a Toyota már ott van

A Škoda nem az egyetlen autógyártó, ami Vietnámmal szemezget. A csehek kissé későn érkeztek, a piac már fel van osztva: a Toyota a piacvezető 22 százalékos részesedéssel, őket követi a Hyundai 19, és a Kia 11 százalékkal. A Škoda a két crossoverrel a prémium kategóriát akarja képviselni, az autók árai jóval magasabbak, mint amit a vietnámiak általában egy autóra költenek: a Karoq Ambition 1.4 TSI ára majdnem egymilliárd vietnámi dong, ami körülbelül 15 millió forint. Ami a Kodiaq Ambition 1.4 TSI-t illeti, körülbelül 18 millió forintba kerül, és aki a 2.0 TSI motorral szerelt Kodiaq Style-t részesíti előnyben, annak körülbelül 21 millió forintot (1,4 milliárd dong) kell fizetnie. Ennek az is az oka, hogy idén 49 százalékos vámterhet vezettek be az importra, ami 2024-ben hét százalékkal csökken majd. Az első érkezőket, a Kodiaq-ot és a Karoq-ot, tehát Európából hozzák, de a Kushaq és Flavia jövőre CKD folyamattal kerül gyártásra Vietnámban az alacsonyabb tarifák és költségek fenntartása érdekében – ezeknél az autóknál 12-13 millió forintos árkategóriára számítanak.

Itt is elektrifikálni kell

A terep elő van készítve. Az első Škoda-kereskedés már megnyitotta kapuit Hanoiban, tervek szerint 2025-ig 20 kereskedést és 2028-ig akár 30 helyszínt is megnyitnak. „Azt várjuk, hogy a Škoda középtávon háromszázalékos piaci részesedést szerez, ami tíz év múlva öt-hat százalék is lehet” - mondja Chu van Tuyen. A menedzser tudja, miről beszél, ugyanis a TC Motor forgalmazza a Hyundait is.

Az értékesítő számára egyértelmű, hogy Délkelet-Ázsia jövője elektromos. „Megfizethető árú elektromos járművekre van szükségünk ebben a régióban. Valaminek jönnie kell a hagyományos autók helyére” - jelenti ki Martin Jahn, egyértelmű jelzést küldve a cég wolfsburgi központjának. Martin Jahn már előre is tekint. „Három olyan piac van, amik elég nagyok, ezek Thaiföld, Indonézia és Malajzia. Most éppen ezeket vizsgáljuk” - magyarázza az igazgatótanács tagja. „Ahhoz, hogy ezekben az országokban sikeresek legyünk, fontos, hogy az ASEAN-régióban működő gyártást hozzunk létre”. A Škoda vietnami elkötelezettsége egy fontos pillér ezekhez a törekvéshez – írja a Focus

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink